Inredning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik »

Kul ! Jag har gjort samma "resa" och det är en del jobb onekligen, men båten blir jättefin med bland annat ny fräsch matta så belöningen är värd mödan. Angående lanternorna så slipper du inte bra sladdar utan även den fuktgenomträngning som med tiden är oundviklig med kabelgenomföringarna, dessutom så har du färre grejor som skot o dyl kan hänga sig på. Jag rekommenderar starkt en kombinationslanterna i masttoppen, säkrast, enklast och smartast (om man som kappseglare kan stå ut med det extra hektot i masttoppen vill säga... 8) Lycka Till ! / Fredrik SWE 1928
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Har nu klurat hit och dit och det lutar nog åt att jag försöker behålla lanternorna där de sitter, men byter sladdarna mot några som är väldigt platta. Det behövs ju inte så väldigt mkt ström, så sladdarna bör kunna bli ganska smidiga ändå. Jag tänker mig någon kabel som liknar de i datorer mm, som är helt platta. (har LED-lampor i lanternorna)

Anledningen till att jag vill ha dem kvar är att jag tycker det är fint med de gamla, så länge de är hela och fungerar. Båttypen är ju väldigt fin, och jag vill verkligen hålla den "orginal" på utsidan, måste bara hitta "rätt" sladdar.

Ang fuktgenomträngning så finns det ett litet trix, som säkert många känner till. När man gör ett hål för en skruv, genomföring eller liknande så bör man avsluta med en försänkare, så att man får en liten fas på kanten. Dels för att gelcoaten inte ska spricka när man skruvar, men också för att den tätmassa man använder kommer att lägga sig som en liten o-ring i försänkningen. Säg att tätmassan kan utvidga sig ca 10%, har jag då bara ett tunnt lager mellan det jag monterar och båten så behövs det inte mkt rörelse för att det ska bli otätt. Har man då gjort försänkningen så har man ju kanske 3ggr så tjock tätmassa runt själva hålet och skruven, som då kommer att kunna klara av mer rörelser mm.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

Vad gäller kablar, så tänk på att ström genererar magnetfält. Det bästa är därför om du använder tvinnad kabel. Då släcks magnetfälten ut genom att strömmen får olika riktning för plus och minus. Att använda skärmad kabel tror jag inte på, eftersom man inte kan jorda skärmen till något bra ställe på en plastbåt.

Med korta kabelvägar och endast 1.5 Ampere kan du kanske använda 0.5-kvadratn elöler kanske ännu tunnare tråddiameter i kabeln. Då blir kabeln ganska tunn. Det går ju att öka dimensionen där kabeln inte syns och endast använda den tunna delen sista biten.

Generellt sett ska man akta sig att dra kabel för större förbrukare nära känsliga instrument som kan påverkas av de genererade magnetfälten. En lanterna drar mycket, cirka 1.5 ampere, så här finns risk att t.ex en magnetisk kompass kan komma att påverkas.

Till sist vill jag dra en lans för masttoppslanterna. Visserligen förlorar man möjligheten att ha en motorlanterna, men det är ett problem som man kan komma runt genom att ha storseglet uppe vid sådana tillfällen. Man förbrukar endast en tredjedel av den elektriska energin, så batterikapaciteten blir genast ett mycket mindre problem. Och det viktigaste är att man syns på flera sjömils avstånd, vilket man knappast gör med lågt placerade skeppsljus, framför allt om det går vågor. Dessutom ska man nog ta sig en funderare på hur många gånger per säsong man egentligen använder lanternan. I svenskt inre vatten behöver man ju inte tända den om man anser att man syns. Och det gör man väl i allmänhet under de ljusa sommarnätterna som vi har i vårt land.

Ett annat tips med skruvar och tätningsmassa är att inte dra det sista innan tätningsmassan satt sig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Ja, det blir bara tunn kabel just den biten där det är känsligt för klädselns skull.

Någon fast kompass har jag inte i båten, utan det är handkompass (orienteringskompass) som gäller för mig när jag inte har GPS framme. I låga farter så tycker jag även att telefonen fungerar förvånansvärt bra. Jag har tillgång till landström på bryggan, så jag kommer alltid åka ut med två fulla batterier. Hur långt det räcker återstår att se. Har läst lite här ang olika lösningar på kyl mm, och det lutar väl åt en mindre kylbox, monterad på skenor under sittbrunnen. Gärna en som går på 12 och 230v.

De största problemen jag ser med båten är utrymme för att kunna packa undan allt och att se till att batterier räcker om man har kylvaror.

Ström kommer jag försöka lösa genom att bara ha varmvit LED ombord och även en gruvlampa, som faktiskt ger ett mycket trevligare ljus än lampor.

Vad det gäller stuvutrymmen så är det bara att göra så att det är enkelt att komma åt överallt under kojer mm. Har nu en fin RF-vattentank som ligger under kojen i förpiken, men är tveksam till om jag behöver den eller om jag ska satsa på att ha en dunk med mig, det räcker ju länge och jag kan använda utrymmet under kojen som stuvutrymme istället. Får växa fram under arbetets gång toro jag.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

För kyl i båt som är igång under segling, gäller enligt min mening endast en kompressorkyl. Endast 12 V torde väl inte vara något större problem, eftersom det finns billiga spänningsomvandlare att köpa de flesta större varuhus. Själv har jag en sådan AC/DC-omvandlare på 240 W in med endast cirka 50 % verkningsgrad, dvs. den ger endast cirka 6 A ut vid 12 V. Men det räcker mer än väl. Den är väl så enkel för att den var billig, bara några hundra eller så så vitt jag minns.

I det här sammanhanget kan det vara värt att tänka på att kylaggregaten är ungefär lika kraftfulla och att det därför blir mera effektivt att kyla en mindre volym. Så man ska nog fundera på hur mycket kyl man behöver. Själv har jag klarat mig bra för två personer med endast 6 liter.

Vad gäller vatten, så använder jag själv en 10-liters dunk med kran, som jag brukar pladera på rufftaket med kraner riktad ner i nergångshålet, eller på toften vid sidan om nergången. Då finns där rinnande vatten i närheten av köksplatsen. Jag har haft en extra dunk med mig några gånger, men den har jag knappast behövt använda, eftersom det finns vatten att tanka på de flesta ställen och därför att man bara använder vattnet till att dricka och till matlagning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Jo, jag köpte en sån dunk också förra året eftersom slangarna från tanken inte såg så roliga ut. Den räckte rätt bra och är lite därför jag funderar på att låta bli att lägga in den fasta tanken igen nu när jag gör om. Utkastaren från den tanken var i sittbrunnen, precis vid ingångshålet, den är nu borttagen. Kommer även flytta köket så att det är direkt akter om Garderoben.

Under nästa vecka börjar jag gjuta upp skivor till inredningen.

Klistret som sitter efter gamla väggmattan, behöver man ta bort det, eller fäster det nya kontaktlimmet bra onvanpå det?
Kommer limma 5mm skrovisolering med slutna celler (som liggunderlag ungefär) och sen kommer klädseln utanpå det, det är en laminerad vinyl (4mm skum + vinyl)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

Jag har ingen erfarenhet av fästförmågan på gammalt torrt kontaktlim. Men det skulle väl inte vara så kul om hela det nya och fina rasket bara lossnade pga. att man varit litet lat.

Vad gäller peentryt, skulle jag själv aldrig flytta det som du tänker göra. Ruffnedgången är det enda stället i båten där det är ståhöjd. Dessutom ventileras allt matos ut på ett effektivt sätt, och sätter sig inte på inredningen. Och skulle det hända något allvarligt tillbud med köksapparaten, är det lätt att lämpa ut och över bord om det finn i närheten av utgången. I det sammanhanget rekommenderar jag också en brandfilt.

Ett bomtält ger ett extra rum i hamn. Med bordet uppe kan två hålla på med matlagningen om köksplatsen stannar vid nergången.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Regatta
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 okt 2011 00:00
Ort: Treviso - Italy
Kontakt:

Re: Inredning

Inlägg av Regatta »

Jag har just täckte min MARIEHOLM26 ...
gå hit:
WWW.MARIEHOLM26.ORG
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har precis tittat på dina bilder från renovering av M26. Det är ett riktigt stort och snyggt jobb du har gjort. Bra jobbat!

I have just looked at you photos from renovating your M26. That's quite a large work you have made. Well done!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Regatta
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 okt 2011 00:00
Ort: Treviso - Italy
Kontakt:

Re: Inredning

Inlägg av Regatta »

tack för ditt stöd! Jag försöker göra mitt bästa tack till denna vackra och användbara forum! Gabriele.
Www.marieholm26.org
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik »

Angående klistret så behöver du nog inte få bort allt. Det är verkligen ett jädrans slit om man ska ta bort allt.. Själv körde jag med ett 60 papper på exenterslipen och fick på så sätt bort det allra värsta. Och nya mattan sitter bra. Lycka till och skicka gärna bilder på nya inredningen när den börjar komma på plats..
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Inredning

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jag har åxå tänkt mej ny matta på skrovsidorna. Min tanke är att låta den gamla sitta kvar, och limma på den nya ovanpå. Den nya är ganska tunn, och min tanke är att om jag låter den gamla sitta, så får jag bättre isolering.

Någon som har tankar om det?
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Min hade börjat släppa, så att montera ny ovanpå var inget alternativ. Men sitter den bra så borde det gå.
Kommer limma 5mm skrovisolering med slutna celler först på hela friborden, sen kommer en skrovbeklädnad med 4mm skum + ytan på den. Har jag inte skrovisoleringen så kommer fukten i luften kondensera mot skrovsidan och samlas i skummet. Sen så blir det bättre värme ombord under vår och höst.


Första delarna är nu gjutna, de kommer bli kojfronter både i förpik och salong. Men det som står först på tur är att få bort gammalt lim. Aceton funkade rätt bra, så jag utrustar mig med friskluftsmask, bra musik och en smula tålamod så har jag det nog gjort ganska snart. Skrovisoleringen kommer tidigast i slutet på veckan.

En fördel med att helrenovera en båt är att våren känns mkt närmare än om man står bottenmålad, polerad och klar redan vid jul :lol:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Inredning

Inlägg av maja »

Jag antar att du aldrig ska kappsegla med den båten. För enligt klassreglerna ska inredningen vara av marinplywood, och jag har för min del aldrig sett någon gjuten sådan.

Men ytbehandlingen är fri. Så om du har 6 mm eller tjockare marinplywood som kärna i din inredning går det bra. Du får även isolera med vad du vill mot skrovsidorna och rufftaket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Re: Inredning

Inlägg av Fredrik Z »

Nej, jag kommer inte kappsegla med båten, möjligtvis någon klubbsegling i hemmaviken i så fall, bara på kul och då tror jag inte det gör någonting. (skulle det göra något så får det vara så)
Hade siktet varit inställt på tävling med IF hade jag nog köpt en båt som redan var iordninggjord för det ändamålet, det hade nog varit billigare.
Den här båten "snubblade" jag över av en slump och slog till direkt. Tanken var att bara ha den som första segelbåt och sen byta upp mig, men någonting gör att jag vill ha den kvar, även om jag skaffar större i framtiden. Tycker båten har fina linjer och den gröna färgen är också väldigt fin. En båt att ha kvar alltså, då den inte kostar något att ha kvar :)

Jag vill ha en lite ljusare inredning, lite andra lösningar och göra så att båten passar Mig. När jag köpte båten så ville man nästan inte vara inne i den, och dynor mm förpassades till närmsta kontainer. De var nog samma dynor som båten levererades med när den var ny och jag ville inte ens tänka på vad man skulle kunna hitta i dem med ett mikroskop. Så första sommaren blev utan dynor :lol:

Båten kommer att anpassas för att vara två personer och vara ute lite längre, men med möjlighet att sova fyra om det kniper nån gång.
Efter inredning så står nya segel på tur, de jag har nu är väldigt gamla, men de tar mig dit jag vill och de får duga så den här sommaren också :)



EDIT: Kärnan i mina skott och kojfronter är visserligen i 9mm plywood, men eftersom jag plastat på bägge sidor om plywooden så antar jag att det inte spelar någon roll. då det inte längre är ren plywood. Gör ingenting för styvheten i båten eller seglingsegenskaperna, utan medför bara lite extra vikt, men regler är regler och de ska man hålla sig till om man vill tävla
Skriv svar