mast kvalite

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: mast kvalite

Inlägg av maja »

ntica skrev: Är plåtslagare & svetsare till yrket.
MVH
Jag är civilingenjör teknisk fysik. Pensionerad numera, men har dessförinnan jobbat i yrket i 40 år.

Innan du fortsätter tycker jag att du ska repetera gymnasieskolans kurs i mekanik och hållfasthetslära, framför allt de delar som rör, friktion, tryck, kraft, skjuvning, normalkraft, friktionskraft, skjuvkraft och vridmoment.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MathiasB

Inlägg av MathiasB »

ntica skrev:Maja.- tror också på stor anläggningsyta. OM!!! välvd så den ligger an & helt stumt mot gods!
För att få perfekt anliggning kanske man kan lägga lite epoxi eller liknande emellan?
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Det bästa är att inte sätta dit en massa onödigt på maströret. Fotsteg kanske kan behövas för ensamseglare över öppna haven, men annars är det väl knappast motiverat. Man ska tänka på att varje hål man borrar är en potentiell risk, eftersom det kan utgöra en brottsanvisning. Som alternativ finns det bra arbetsselar att köpa för arbeten uppe i riggen. Och dessutom brukar det finnas mastkran i de flesta större småbåtshamnar.
IF-båtägare sedan 1983
ntica

Inlägg av ntica »

maja skrev:
ntica skrev: Är plåtslagare & svetsare till yrket.
MVH
Jag är civilingenjör teknisk fysik. Pensionerad numera, men har dessförinnan jobbat i yrket i 40 år.

Innan du fortsätter tycker jag att du ska repetera gymnasieskolans kurs i mekanik och hållfasthetslära, framför allt de delar som rör, friktion, tryck, kraft, skjuvning, normalkraft, friktionskraft, skjuvkraft och vridmoment.
Oj... Maja. Får väl gratulera till din utbildning. & kan väl bara förstå att den inte "bara" är teoretisk, din lära???
Att konstruera & använda suntförnuft är ngt. helt annat.
"Ngr. ingenjörer skrockade att Ostindefararen Göteborg inte kunde segla ordentligt enl. uträkningar/beräkningar,vilket visade sig vara fel. " (bara som en liten parantes)
& mastkran på öppet hav finns inte!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 109 times
Been thanked: 66 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är moderator på detta forum och måste nu ingripa genom att påpeka en självklar regel som gäller:

"Alla åsikter om relevanta saker och ting är alltid välkomna, men personliga påhopp har ingen plats här."

se även http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=11
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ntica

Inlägg av ntica »

Mathias skrev; "För att få perfekt anliggning kanske man kan lägga lite epoxi eller liknande emellan?"
Nej det kommer inte heller att funka tyvärr,
Man behöver få "valsat" till ändstyckena för att få en bra anliggnings yta om det ska bli bra & pålitligt!
Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Inlägg av Lasse L »

"Min" mast gick av där ett fotsteg var infäst.

Jag "lyssnar" hellre till en som har praktisk erfarenhet av ett problemen än teoretikern.
Mast4.jpg
Mast4.jpg (186.68 KiB) Visad 13925 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Teoretiker eller inte. Men varje hål innebär faktiskt en brottsanvisning. I korthet betyder det att spänningen som uppstår i godset, koncentreras till det område där det finns hål. Ju mindre radie hålet har, desto värre blir det. Alla vet ju t.ex. att en spricka fortplatar sig. Radien i sprickans topp är pytteliten, och spänning koncentreras kring spetsen, så mycket att materialet fortsätter att brista.

Jag har också sett flera masthaverier. Alla master jag sett har alltid gått av i närheten av hål. De hål, som oftast kan ställa till det mest är de som borras på mastens framsida. För där blir spänningen störst när masten böjs bakåt.

Om riggen är dåligt ansatt, kan också masten gå av åt sidan. För då kan masten även böja mycket åt sidan, och de hål som sitter på sidan motsatt själva böjningen blir nu kritiska områden.

Det finns olika sätt att förhindra sprickbildning från hål. Ett sätt är att svetsa igen hålen. Ett annat sätt som man ibland brukar använda är att man sätter en popnit i hålet för att på så sätt förstärka godset kring hålet. Men jag vet inte om detta egentligen fungerar.

Om man är intresserad hur det i stort kan se ut med spänningstillståndet för en mast, kan man roa sig att räkna på belastningen. Det finns exempel på hur man gör i seglingsprofesson Lasse Larsson från Chalmers bok om segelbåtkonstruktion. Om man inte har tillgång till denna bok, som för övrigt kan lånas på bibliotek, kan man använda formlerna för balkars böjning i en vanlig formelsamling för hållfasthetslära.
IF-båtägare sedan 1983
ntica

Inlägg av ntica »

Tar det som en komplimang Lasse! Tack.
Till Maja, får be om ursäkt om tonen varit ansträngd!
men du nämner: " Ju mindre radie hålet har, desto värre blir det". Kan inte "köpa" detta! Är av uppfattningen, ju mer material du tar bort = desto svagare hållfasthet! logiskt?! & som i nämda fall är det av vikt att: stegen ligger dikt an!
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Sprickor och små radier är farliga när det rör sig. Det behöver inte vara så fasligt stora belastningsväxlingar, bara de är många. Och här är det faktiskt tvärtom vad gäller materialet. Det som är statiskt bäst kan vara dynamiskt sämst. Det i sin tur beror på, att sannolikheten för att hitta ett materialfel i en stort stycke material är högre än om biten är liten.

Jag tror det var någon gång i allra tidigaste början av jet-passagerarplanens början när man blev varse det här problemet. Flygplan tappade vingarna över Irländska Sjön och Japanska Sjön. Det var faktiskt en professor från Lund som mycket bidrog till att man kunde lösa det problemet.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Schulanta

Inlägg av Schulanta »

Borde det inte vara möjligt att konstruera två rörliga maststeg som förs in i likrännan vid behov?
SWE2016

Inlägg av SWE2016 »

ntica skrev:
Ju mindre radie hålet har, desto värre blir det". Kan inte "köpa" detta
Maja skrev:
Alla vet ju t.ex. att en spricka fortplatar sig. Radien i sprickans topp är pytteliten, och spänning koncentreras kring spetsen, så mycket att materialet fortsätter att brista.
Inom flygbranschen använder man tekniken att stoppa en spricka i t.ex. en plåt genom att borra ett stopphål i sprickans spets. På detta sätt ökare man radien från att vara, som Marek säger, en "pytteliten" radie till att bli stopphålets radie och detta fungerar bevisligen både i teori och praktik.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

SWE2016 skrev: Inom flygbranschen använder man tekniken att stoppa en spricka i t.ex. en plåt genom att borra ett stopphål i sprickans spets. På detta sätt ökare man radien från att vara, som Marek säger, en "pytteliten" radie till att bli stopphålets radie och detta fungerar bevisligen både i teori och praktik.
Denna metod används så vitt jag vet i många tillämpningar för att stoppa sprickors utbredning. En plötslig utvidgning av den pyttelilla sprickradien gör att sprickan inte vet var den ska ta vägen.

Själv provade jag faktiskt den här metoden för två vårar sedan på bakkanten av mitt roder, som av någon outgrundlig anledning började spricka mellan halvorna en bit under plåtarna. Tricket är här att hitta sprickans spets, vilket kan vara svårt utan röntgen. Så sannolikt missa de jag litet, och sprickan fortsatte.

I vilket fall som helst, så är denna spricka numera ordentligt lagad med ett förband av plast och glasfibermatta.
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Utan att göra anspråk på att vara expert på några andra krafter än min egen tyngdkraft, inser jag att det på t.ex. en mast bör finnas en radie på hålet som är "kritisk". Om man ökar radien på ett borrat hål i framkant på masten tar man bort anvisningen för sprickan att starta, men vid en viss storlek på hålet har man ju tagit bort så mycket material att det inte längre finns någon mastprofil kvar. :idea: Ju större hålet blir i framkant på en elliptisk mastprofil, desto mer ökar dragkrafterna på sidorna av hålet, liksom tryckkrafterna i bakkant på profilen vid krumning av masten. Någonstans måste man nå en optimal storlek på hålet, beroende på mastens profil och specifika materialegenskaper.

Frågan är: Är ett 5mm hål (gammal popnit) något som skapar en brottanvisning? Blir masten starkare om jag borrar upp hålet till 10mm? Varför skulle risken för sprickbildning minska om jag satte en popnit i hålet?

Edit: Stavfel
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Här finns nog inga bra regler mera än vanliga tumregler. En tumregel är att inte borra onödiga hål. En annan är att försöka placera sina uttag där spänningen i profilen generellt sett är låg.

Annars anser jag att du ungefär har rätt. Små hål är farliga pga risk för sprickor. Stora är inte bra för att man tar bort material. Men här är det frågan om en skaleffekt, dvs storleksordning i tiopotenser, t.ex. i skala mm - cm - dm - m - etc. och inte så där litet grann mera eller mindre som du föreslog.

En hypotes om hur en popnit skulle kunna fungera som sprickdämpare kan vara följande:

När profilen utsätts för t.ex dragspänning i godset, blir ett hål i profilen något ovalt. Vid belastningsväxlingar blir då spänningsvariationens amplitud runt hålet högre än i det intakta materialet. Man kan då t.ex tänka sig att en popnitning förstärker hålets kanter, och därmed minskar hålets benägenhet att bli ovalt.
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar