Plastlagning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Plastlagning

Inlägg av Fredrik »

En skada efter en våldsam grundstötning (en fenkölad båt hade blivit kraftigt skadad men IFen är ju fantastiskt stark) för 4 år sedan irriterar mig då det från området kring skadan svettas rostvatten vid vinterförvaring. Nu har jag lyft tidigare och sågat ut runt skadan så att järnet är bart ca 15 cm långt i och bredd med kölens framkant ca 10 cm. Mot järnet är det ett tjock lager med ren polyester och sedan kommer själva laminatet som ett yttre "skal" . Laminatet är dock tunt (ca 3-9mm) kan bero på att jag varit för flitig med slipmaskinen :roll: . Det faktum att själva polyestern är ganska spröd och laminatet tunt gör att det inte går att slipa ut etappvis som brukligt är. Jag tänkte att först slipa järnet och kanterna och sedan ett lager polyesterspackel, därefter tänkte jag laminera upp nästan hela vägen för att avsluta med gelcoat eller kanske smidigast epoxispackel. Det blir ju inte jättestarkt i kanterna då anläggningsytan blir så väldigt liten men det är bästa iden jag kommer på. Sedan jag en gång epoxibehandlat båten för att därefter slipat och slipat för att får botten jämn vilket medfört att tjärepoxilagret blivit lövtunnt. Man jag antar att det inte gör så mycket att det är lite "hål" i epoxin om bara underlaget är bra. . Tänker mig att epoxispackel kan täta mot tjärepoxin. Det är i alla fall lätt att slipa jämt. Jag är glad om någon / några på forumet har tips på hur göra detta bäst. Tänkte lägga upp en bild för att visa hur det ser ut men den var tyvärr för tung // Fredrik swe 1928
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Plastlagning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det vore intressant att se din bild.
Minska ner den till upplösning högst 800x600 pixels så visas den fint. Antingen lägger du bilden på en annan site, t ex photobucket, tinypic eller liknande och infogar den med knappen Img, eller bifogar du den som fil. Bild ska inte vara för stor i något fall, därför föreslår jag max 800x600.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Plastlagning

Inlägg av Fredrik »

Absolut, jag ska lägga in en bild så fort jag kommer åt. Hörde att korrosionen från järnet kan expandera så att lagningen spricker, och att man måste kallslipa järnet precis innan man lägger på epoxi eller polyesterspackel som jag hade tänkt .
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Plastlagning

Inlägg av maja »

Tvätta med alkohol eller aceton precis innan du lägger på epoxin, så blir det rent och torrt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar