Mastbalk stabil eller inte?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Mastbalk stabil eller inte?

Inlägg av Fredrik »

Jag har upptäckt något som oroar mig på min båt som efter en del pyssel börjar bli precis så som jag vill ha den. En tydlig linje på rufftaket precis i akterkant mastbalken. Om man stryker ytan med handen kan man tydligt känna att ytan över balken går ner någon millimeter. Jag vet inte om denna linje/ skiftning har funnits länge på min båt men jag upptäckte den i samband med avmastningen. Jag har inte känt någon förändring i riggspänningen, men å andra sidan mätte jag inte riggspänningen heller precis innan avmastning. I senaste Medvind finns en fin artikel om byte av mastbalk men oj vad jobb det innebär och särskilt med tanke på att jag gjort i ordning hela inredningen :cry: ..Är det någon som har erfarenhet av att mastbalken börjat leva sitt eget liv eller någon som har samma linje/skiftning på rufftaket :roll: Fredrik SWE 1928
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mastbalk stabil eller inte?

Inlägg av maja »

Du borde ha märkt om mastbalken är kass genom att riggen borde ha slackat ganska ordentligt. Det är nog så alla de andra har blivit uppmärksammade på sitt problem.

En liten "antydan" i plasten under en förstärkning är helt normalt. Det blir det t.ex. även där huvudskottet trycker mot skrovsidorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Mastbalk stabil eller inte?

Inlägg av Fredrik »

Tack för svar , nej jag kan som sagt inte säga att jag märkt någon försämring i riggspänningen. Hoppas du har rätt Marec , vore riktigt bra att slippa byta balken :P . Nästa säsong får väl bli facit.
Fredrik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Mastbalk stabil eller inte?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag ser ganska tydligt mastbalken som en försänkning på rufftaket, speciellt när båten är nypolerad och fin på våren och när solen står lågt. Jag har löst problemet genom att titta åt ett annat håll. 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Mastbalk stabil eller inte?

Inlägg av Fredrik »

Ha Tack Johan! Skönt med lugnande svar från dig och Marek. Faktum är att ruffen var extra polerad i år.. 8) Då följer jag ditt råd och tittar åt annat håll. :P Fredrik swe 1928
Skriv svar