maxbelastning för cleats

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Gripen »

Johan!

Din trippeltalja till kicken ser ut att bestå av harken bullet-block.
Är det vanliga bullet-block eller är det big bullet?

Mvh Gustaf
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Trippeltaljan är vanlig bullet. Utanför bilden sitter ett big bullet i bomfästet. Från mastfoten går en dyneema-lina via big bullet i bommen till det översta bullet trippelblocket.

Blocket i bommen får stor last. Jag hade från början ett kullagrat Sailracing-block där, men det brast efter några seglingar. Då bestämde jag mig för att i fortsättningen alltid köra med Harken av rätt dimension.

Min kick har sedan dess hållt i många år. Jag har bara bytt huvudlinan från mastfoten en gång p g a slitage.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Gripen »

Tack!

Det var just det där med hållfastheten jag var fundersam över.
Jag har en sådan talja till akterstaget, det ger en utväxling på 12 gånger.
Jag funderar på att sätta den taljan som kick (kicken har bara 4 gångers utväxling) och göra en ny 16 gångers talja till häckstaget.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Gripen »

Johan, jag måste också fråga vad det är för block i akterstags sträckaren, är det harken micro och vilken diameter har du på linan i sträckaren?
Hur stor utväxling får du ur din sträckare?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av maja »

Min hanfot består av 2 st. Harken Bullet-block och 6 mm Dyneemalina.

Själva taljan består av 2 kullagrade fiolblock av okänt fabrikat (har suttit där i säkert 30 år), det nerdersta med cieat och hundsvott, och linan är vanlig försträckt polyesterskotlina. Motsvarande filolblock idag är t.e.x Harken Carbo.

Enkleblock och fiolblock ger minimal friktion, vilket ju inte är fallet med trippelblock där en stor del av kraftvinsten går förlorad. Därför undviker jag trippelblock.

Arrangemanget ger knappt 16 gångers utväxling, vilket räcker, men nog även är att betrakta som minimum om man vill kunna hantera akterstaget i hårdvind och utan att cleaten kniper vid hård belastning. Se bilder.
Bilagor
Trim_20110511_50_liten.JPG
Trim_20110511_50_liten.JPG (21.54 KiB) Visad 12349 gånger
Trim_20110511_48_liten.JPG
Trim_20110511_48_liten.JPG (23.64 KiB) Visad 12349 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Gripen skrev:Johan, jag måste också fråga vad det är för block i akterstags sträckaren, är det harken micro och vilken diameter har du på linan i sträckaren?
Hur stor utväxling får du ur din sträckare?
Det är Harken Micro med 4 mm polyesterlina. Själva hanfoten är 6 mm dyneema med ett större Harken kullagrat Carboblock fäst i akterstagswiren. De seriekopplade taljorna ger mig 16 ggr utväxling.

Jag använder gärna seriekopplade enkelblock. Fördel: det blir färre trissor, mindre friktion och ser nättare ut, nackdel: det krävs större slaglängd än med talja.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Trimplatta i plexiglas & hållbarhet?

Inlägg av IF 2719 »

Gjorde trimplatta i plywood förra säsongen och glasmästaren ska nu hjälpa mig göra en permanent i 10mm plexiglas (tänkte jag).
Glasmästaren menade att plexiglas kan spricka när man borrar i det, och den skivan han föreslog var av 6-8mm i en starkare plast (fast 3ggr dyrare).
Min trimplatta är mkt snarlik Johan´s Infinity och den är väl i plexiglas? Funkar plexiglas?

Satte alla beslag med rostfri träskruv förra säsongen och det höll mkt bra. Winschen sitter med orginalskruvarna (gängad försänkt). Tänkte använda samma skruv och borra med vanligt metalborr före jag skruvar. Har också köpt en spinlock avlastare som jag tänkte ha till spinnakerfallet och sätter den på sb sidan av trimplattan med träskruv. Plattan sitter sen på 30x30mm eklist som är skruvade i luckgaragets origalhål 3st ca 5mm skruv till varje eklist. Visst funkar det med vanligt metallborr i plexiglas? Inte måste jag köpa speicial plastborr för detta? Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av maja »

Jag tror man brukar använda samma plast som man använder till vanliga skärbrädor. Det är segt och spricker inte så lätt.
Så varför inte avstå från plexiglaset och köpa en billig bräda på närmaste stormarknad.

Själv har jag en platta i cirka 15 mm teakmarineplywood. Den har jag haft väldigt länge, kanske 20 år, och den fyller sin funktion väldigt bra.
Bilagor
SWE 829 Trim- och Fallbänk_liten.JPG
SWE 829 Trim- och Fallbänk_liten.JPG (88.28 KiB) Visad 12075 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Lasse »

Off topic
Den seglare (Stig Lundvall) som återfanns efter lång tid till havs seglade en M26.
Han lär behöva en ny mast!
IF 1162
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Lasse L »

Lasse skrev:Off topic
Den seglare (Stig Lundvall) som återfanns efter lång tid till havs seglade en M26.
Han lär behöva en ny mast!
Stig var obekant för mej, Googlade
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5071257
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Jag tror man brukar använda samma plast som man använder till vanliga skärbrädor. Det är segt och spricker inte så lätt.
Så varför inte avstå från plexiglaset och köpa en billig bräda på närmaste stormarknad.

Själv har jag en platta i cirka 15 mm teakmarineplywood. Den har jag haft väldigt länge, kanske 20 år, och den fyller sin funktion väldigt bra.
Jag tycker inte skärbrädeplast är snyggt. Min trimplatta satt på när jag köpte min båt för 21 år sen. Den är troligen av akrylplast (=plexiglas) och har aldrig behövt underhåll.

Det kan vara lite lurigt att arbeta i akryplast. Att borra hål med handborrmaskin nära en kant kan ge sprickor. Prova på en spillbit först, så du vet att det fungerar. Jag har borrat i annan akrylplast med handmaskin och vanliga allroundborr och det har oftast gått bra. Ska man göra det ordentligt tror jag man ska borra med pelarborr, så att man kan dosera kraften kontrollerat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar