Akterstaget flyttat

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Akterstaget flyttat

Inlägg av Lasse L »

Har monterat akterstaget osymetriskt för att få "armbågsutrymme" för utombordaren.
Den blev otroligt lättare att starta o hantera efter denna enkla justering.
Tror inte "snedbelastningen" påverkar så mycket vid nöjessegling.
AKTERSTAG.jpg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Akterstaget flyttat

Inlägg av maja »

Som du säkert vet.är akterstaget i de absolut flesta fallen inte till att staga masten utan till att böja densamma vid hårdvind.

Ett osymmetriskt monterat akterstag kommer att, när det sätts an rejält, böja masten en aning tvärs när man drar i det. Det innebär i sin tur att båten kommer att få olika balans på de olika kryssbogarna. Dessutom menar jag att varje osymmetrisk belastning ökar risken för masthaveri.

Själv rekommenderar jag hanfot, som kan fästas ända ut i hörnen på aktersargen och torde sitta ganska mycket ur vägen för motorns åtkomst. För övrigt hindrar väl även akterpulpiten både styrning och motormanövrering en hel del. I första hand skulle jag själv plocka bort just den.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Inlägg av Lasse L »

Citat:"För övrigt hindrar väl även akterpulpiten både styrning och motormanövrering en hel del. I första hand skulle jag själv plocka bort just den."

Eftersom jag till 95% seglar ensam vill jag behålla akterpushpiten och mantågen av säkerhetsskäl.
Min hanfot är för kort, och var monterad i hörnen. Till nästa säsong skall jag flytta upp den till strax under masttoppen, då blir det bättre manöverutrymme på akterdäck.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 109 times
Been thanked: 66 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Lasse L skrev:Min hanfot är för kort, och var monterad i hörnen. Till nästa säsong skall jag flytta upp den till strax under masttoppen, då blir det bättre manöverutrymme på akterdäck.
Här hänger jag inte alls med. Vad menar du?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Inlägg av Lasse L »

Johan SWE-1870 skrev:
Lasse L skrev:Min hanfot är för kort, och var monterad i hörnen. Till nästa säsong skall jag flytta upp den till strax under masttoppen, då blir det bättre manöverutrymme på akterdäck.
Här hänger jag inte alls med. Vad menar du?
Till vänster kort, höger lång hanfot.
Hanfot.jpg
Användarvisningsbild
Gripen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Gripen »

Man kan ha en hake av något slag på den ende av hanfotslinan som är ivägen för motorn, så man kan flytta över den till den andra sidan vid behov.
Då sitter hanfoten symetriskt när man seglar och är ur vägen när man kör motor.

Om man har en pushpit så är ett tips att låta göra ett motorfäste ungefär som detta som jag hittade på forumet. Men rören som motorplattan sitter på ska gå ända upp till pushpitens överkant. sen kan man ha en talja att hissa upp vagnen med, lätt och skonsamt för ryggen.
Bilagor
MOTORF%7E1.jpg
MOTORF%7E1.jpg (135.09 KiB) Visad 9668 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Inlägg av maja »

Gripen skrev:Man kan ha en hake av något slag på den ende av hanfotslinan som är ivägen för motorn, så man kan flytta över den till den andra sidan vid behov.
Då sitter hanfoten symmetriskt när man seglar och är ur vägen när man kör motor..
Bra idé. Å andra sidan är hanfotslinan bra att hålla sig i när man hissar upp motorn motorn när båten lutar.

För övrigt är det mitt motorfäste man kan se på din bild. Den enda nackdelen med det är att det är litet tungt att dra upp motorn, eftersom där inte finns någon fjäder. jag funderar på att konstruera en talja av något slag.

Att göra konstruktionen högre så att den sticker upp över däck tror jag inte på. Då kommer den ju väldigt mycket i vägen när du kör motorn.

Visserligen är jag liten till växten, men jag har provat på att manövrera en utombordsmotor hängande på ett standard motorfäste bakom en akterpulpit. Jag har haft svårt med att manövrera back-neutral-fram-reglaget. Mitt fäste är mycket bättre i det avseendet, eftersom motorn hänger mycket närmare båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Gripen »

Man behöver ju inte alltid ha det bortkopplat och om man har en talja kan man ju hissa upp motorn från sittbrunnen och sedan sräcka ut handen och snabbt tilta upp motorn. om man har pushpit håller man ju sig i den.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar