Vädersituationen 23 juli

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Vädersituationen 23 juli

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag seglade 65 nm igår fredag från Kerteminde till Kalvehave Danmark. Det var kraftig vind i ryggen men regn hela dagen. Store Bält och Smålandsfarvandet hade vågor som inte var att leka med. Mot slutet var även fock för mycket, så den fick bärgas under viss kalabalik med fortsatt färd med enbart stor. Vågorna sitter idag i mina axlar.

Idag har vädret fortsatt på samma sätt: byar upp mot 15 m/s och ständigt regn. Jag ligger still och väntar då vindstyrka och regn tar bort all lust att segla, trots att vinden är i ryggen för den planerade färden. Hamnen har ett finfint, helt gratis internet, ett ständigt öppet klubbhus och affär på nära håll, dvs ett bra ställe att fastna på!

Vad är detta för juliväder?
Hur är vädret där du är? Sitter du också inblåst?

Som det ser ut kommer vi inte härifrån förrän på måndag, då vinden väntas gå ned och regnet avta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vädersituationen 23 juli

Inlägg av maja »

Jag tror vi får vänja oss vid hårt väder i mitten och slutet av juli. Det har blivit varmare den sista tiden i Europa, och gränsen mellan mycket varm och något svalare luft har flyttats västerut. Det var ju ungefär samma förra året med några djupa polska lågtryck som rörde om i atmosfären. Men i år verkade det ha varit mindre åska.

Du gör nog klokt i att vänta till måndag. Redan på måndags morgonkvist verkar vinden kunna ha avtagit till syd 5-8 m/s i Kalvehave-området. Kastar du loss då, får du ungefär samma vindstyrka, läns och medström ända fram till Råå, om du så önskar.

Kanske ett ny 65-sjömilsdag..?... Men nu med spinnakern uppe... 8) ...

p.s. Det åskade visst rejält i Norrköping, så att en elektromagnetisk puls slog ut järnvägens signalsystem... d.s.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Vädersituationen 23 juli

Inlägg av XzanderX »

Låter som en dag jag och min far hade i Kalmarsund förra sommaren, inte en jätterolig upplevelse.

Jag hoppas vädret vänder så du kan segla vidare. Och att det bli lite bättre väder till första veckan i augusti då jag ska ut och segla. :P
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vädersituationen 23 juli

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu är alla meteorologer överens. Det blir avgång 07:30 och snarast möjligt hissas den store väldige för färd genom Bögestömmen och vidare norrut genom Öresund.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar