IF VS H-båt?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Rikke
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011 18:04

IF VS H-båt?

Inlägg av Rikke »

Hej på er!
Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag inser att jag ställer frågan bland redan frälsta, men jag tror ändå ni kan komma med kloka åsikter.

Vi är sedan tio år tillbaka folkbåtseglare. Nordisk Folkbåt alltså, men av olika anledningar funderar vi nu på att byta till plastbåt. Och vi funderar på IF eller H-båt.
Så nu undrar jag. Varför ska vi välja IF:n framför H-båten?
Vi är sällan ute nån längre tid, men vill ändå ha möjlighet att övernatta några nätter i båt. Eftersom vi tidigare har kappseglat lite vill vi gärna ha en båt som är möjlig att kappsegla och det är ju dom båda. Men mest är det njutningssegling vi är ute efter.

Tack på förhand!

/R.
hogper
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jul 2011 21:11

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av hogper »

Hej Rikke!

Jag stod själv i samma val innan jag bestämde mig för en IF. Jag har erfarenhet sedan tidigare av båda båtarna och det var ett par saker som avgjorde. IF:en är som bekant lågkölad vilket känns mer robust vid grundstötning. Det gör också att den känns något stabilare än en H-båt - när det blåser till ordentligt sitter jag hellre i en IF. Sen är IF:en något långsammare men seglingskänslan tycker jag är jämförbar.

Vad gäller komfort är de ganska lika, man har samma saker i båda båtarna. Det kan skilja mer mellan olika exemplar av IF än mellan typerna.

Hoppas det var lite hjälp.

MVH
/Per, IF1450
Rikke
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011 18:04

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Rikke »

Tack, Ja det har förstått att IF:n är en stadigare båt vid starkare vindar. Det finns också dom som säger att man sitter torr i en IF men att sjön lätt slår in i sittbrunnen på en H-båt. Nån som vet?
Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Rikke skrev:Hej på er!
Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag inser att jag ställer frågan bland redan frälsta, men jag tror ändå ni kan komma med kloka åsikter.

Vi är sedan tio år tillbaka folkbåtseglare. Nordisk Folkbåt alltså, men av olika anledningar funderar vi nu på att byta till plastbåt. Och vi funderar på IF eller H-båt.
Så nu undrar jag. Varför ska vi välja IF:n framför H-båten?
Vi är sällan ute nån längre tid, men vill ändå ha möjlighet att övernatta några nätter i båt. Eftersom vi tidigare har kappseglat lite vill vi gärna ha en båt som är möjlig att kappsegla och det är ju dom båda. Men mest är det njutningssegling vi är ute efter.

Tack på förhand!

/R.
Til det med kapsegling vil jeg lige nævne et punkt som taler for IF: de er ens, helt ens, og alle kan i princippet bringes til at sejle stærkt. På samme måde er det ikke med H-båt og skal man have en H-båt som kan gøre sig på højeste plan skal man have en af de nyere som næppe fås for under 100.000 SEK. Nok snarere 150.000. Hvis penge ikke er et issue er det måske ligemeget, eller og dog, der er jo ikke noget ved at vinde bare fordi man har en nyere båd end konkurrenterne :P
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Nils D »

Hej Rikke,

Vi är nog rätt många som har erfarenhet av både H-båt och IF. För egen del enbart tursegling, från dagsturer till ett par veckor. Min personliga uppfattning är att boendekomforten är mycket bättre i en IF. Förpikskojerna på en IF håller verkligen fullängd, i en H-båt skall man nog inte vara längre än 170-175 cm för att sova bekvämt. Ruffkojerna är också bekvämare i en IF. H-båtens har visserligen ordentlig längd, men är smala och det är trångt under skarndäcket (priset man får betala för bra kryssvinklar).

H-båtens inredningslösningar varierar. Många har pentryt mitt i båten. Fungerar ok, men föredrar själv pentry vid nedgångsluckan. I H-båten kunde jag aldrig hitta ett bekvämt sätt att sitta i ruffen och läsa medan regnet smattrade mot rufftaket. Medan det går utan problem i en IF. Jag håller alltså inte med Per om att H-båten och IF:en är ganska lika när det gäller komfort. Det är alltid några dm mer i alla riktningar i en IF, och det är skillnader som jag tycker märks.

H-båten är en lättare båt, vilket märks direkt när du kliver ombord. Den är mycket mindre stabil än en IF. Tycker livligheten i H-båtgen är positiv, om man vill segla aktivt och är minst två ombord som vill det. Men kräver aktivt jobb med storskottravare i byig skärgårdsvind, medan IF:en bara tuffar på. Så för "njutningssegling", som du vill hålla på med, tror jag du kommer att trivas mer med en IF.

Något som förvånade mig var hur H-båten med sitt delade lateralplan drog iväg med vinden när jag seglade själv och skulle lägga till vid bryggan i sidvind. Det blev några riktiga kalabaliksituationer innan jag lärt mig att hålla farten uppe så att kölen greppade.

Dessutom tror jag att det är lättare hitta en IF för både njutningssegling och kappsegling än en H-båt. Som påpekats av andra i denna tråd är prisspannet för H-båtar betydligt större. Men vad som kanske är viktigare är att de H-båtar som är kappseglingsoptimerade är klart sämre för tursegling: skotvinchar på rufftak istället för i sittbrunnen gör det svårt att ensamsegla, den höga storskotskenan på kappseglande H-båtar gör det svårt att röra sig i sittbrunnen under tursegling. Medan mitt intryck är att en IF som är en bra kappseglare också är en bra turseglare så den motsättningen som finns för H-båtar finns inte för IF.

/Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av maja »

Nils D skrev:.......Medan mitt intryck är att en IF som är en bra kappseglare också är en bra turseglare så den motsättningen som finns för H-båtar finns inte för IF
Ja, här har du helt rätt.

Tvärtom, enligt min och många andras åsikt är den kappseglingsutrustade IF-båten den absolut bästa cruising-båten. Men man sak tänka på vissa saker, t.ex. att gärna behålla winhcharna på sargkanten när man monterat två ytterligare på rufftaket. Annars blir det svårt när man har sprayhooden uppe eller då man seglar ensam.

För övrigt innebär kappseglingsutrustningen i stort att IF-båten blir mycket lättare att segla och hantera. Det vanligaste tillkortakommandet hos en icke kappseglingsutrustad båt är enligt min mening en alldeles för underdimensionerad akterstagssträckare. För utan att ha en med tillräckligt stor utväxling så att det går att böja masten rejält och där inte råttan kniper. Annars blir det svårt att få båten i balans på kryss i hårdvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Rikke
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011 18:04

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Rikke »

Tack för svar! Det lutar väl mot IF, men vi har ett tag kvar att fundera. Vi räknar med att hitta en fin båt till bra pris framåt hösten/vintern.
Vi har seglat IF några gånger, men det skulle vara kul att känna på H-båten innan säsongen är slut. Känner tyvärr ingen som har en.
Det där med att H-båten går att dra efter en personbil lockar lite, men kanske inte så mycket så att det är värt att göra avkall på komforten en regnig blåsig "liggedag"

Fortsätt gärna komma med för och nackdelar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av maja »

Rikke skrev:....Det där med att H-båten går att dra efter en personbil lockar lite....
Nåja, det räcker nog inte med vilken personbil som helst. H-båten väger 1450 kg tom. Till det kommer trailerns vikt. Så jag menar nog att du måste både ha tillstånd och orka med att dra två ton Det måste nog till en Mercedes av större modell eller liknande fordon.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Rikke
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2011 18:04

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Rikke »

Spiken i kistan för H-båten var nog att förpikskojen verkar vara för kort för mig. Jag har sovit gott i IF:ns förpik tidigare så det vet jag att det funkar. Nu gäller det bara att hoppas på att vi hittar ett fint exemplar till nästa säsong.
Får väl återkomma till förbundet när/om vi har blivit IF-båt-seglare.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Gripen »

Att den kappseglings utrustade båten är den bästa cruising båten är inte helt sant enligt mig, snarare en kappseglingsbåt med extra cruising utrustning Tex. Travare på storen, kanske rullfock, lazy jacks bomstrut (en enklare for av rodkick) eller ett enkelt rinnande vatten system (kanske med en enkelt demonterbar vattentank och med en kran bara i sittbrun=ingen diskho och därmed lägre vikt).

Allt detta är lätt demonterbart vid kappsegling.

För det är ju rätt i att vinchar på rufftaket, en bra akterstagssträckare och bra utväxling på all trim gör seglingen lättare och roligare!

PS: Du ska självklart välja IF!
Senast redigerad av 1 Gripen, redigerad totalt 28 gånger.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av maja »

Travare i stället för replik i storseglet är bekvämt, men det har egentligen inte så mycket med kappseglingsutrustning av själva båten att göra. Dilemmat med travare när man kappseglar är inte att seglet får sämre prestanda, utan därför att det är svårt och även olämpligt att vika ett sprillans nytt segel. Att dra ut och sätta in travarna efter varje dags kappsegling under en regatta för att rulla seglet blir bökigare än att dra ut ett replik.

Rullsegelbeslag med trumman under däck förekommer som en del av kappseglingsutrustningen på flera IF-båtar, framför allt vid Öresundskusten och i övriga Danmark.

Lazy-jacks kanske är bekvämt när allt funkar och händer som det var tänkt, men den gången man får problem och plötsligt behöver slita ner storseglet, ligger man garanterat inte i vindögat. Själv anser jag därför lazy-jacks vara en säkerhetsrisk och skulle anmärkt på det i samband med en frivillig säkerhetsbesiktning. För övrigt är det bra att vid nertagning av storseglet få ner bommen ordentligt i sittbrunnen så att storseglet inte får vindfång när det är firat. En rodkick eller en alltför sträckt masttoppsdirk förhindrar detta.

Det rinnande vattnet ordnas enkelt med en lös tiolitersdunk med kran. Själv brukar jag sätta upp dunken på rufftaket vid sidan om nergången, på babords sida, så att vattnet blir lätt åtkomligt från köksplatsen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker att spisen är utmärkt placerad i IF-båten, precis vid nedgångsluckan. Jag tycker om att kunna stå upp och se ned i grytan när jag lagar mat (funkar oavsett om du har sprayhood, bomtält eller ingetdera). Jag tycker också om att kunna använda sittbrunnen som köksbänk och diskho. Det fungerar utmärkt med två personer som hjälps åt med tillagningen, en i sittbrunnen och en vid spisen. På samma sätt med diskningen: en står i ruffen och diskar i baljan på sittbrunnsdurken, en sitter i sittbrunnen och torkar. När du ska äta kan du sträcka dig efter grytan för påfyllning oavsett om du sitter i sittbrunn eller ruff.

Jag förstår inte hur man kan laga mat sittande på en koj längre in i båten som på en H-båt.
maja skrev:Det rinnande vattnet ordnas enkelt med en lös tiolitersdunk med kran. Själv brukar jag sätta upp dunken på rufftaket vid sidan om nergången, på babords sida, så att vattnet blir lätt åtkomligt från köksplatsen.
Jag har gått över till en ännu enklare lösning: ett lagom antal PET-flaskor fyllda med vatten. Då vattnet ska rinna skruvar jag av korken på en flaska och håller öppningen nedåt. Det fungerar överallt i båten. :P
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Jag har gått över till en ännu enklare lösning: ett lagom antal PET-flaskor fyllda med vatten. Då vattnet ska rinna skruvar jag av korken på en flaska och håller öppningen nedåt. Det fungerar överallt i båten. :P
Visst är det det enklaste sättet.Men 7-10 PET-flaskor rulllar runt vid sjögång och tar mera plats än en dunk. Dessutom menar jag att det är enklare att öppna en kran än att greja med flaskor.

För min del har jag kompletterat med enliters drickflaskor till hela besättningen. Sådana kan man hantera med en hand, vilket är praktiskt och lätt under gång. För om det inte är lätt att ta sig en klunk, riskerar det att inte bli några klunkar alls med uttorkning och huvudvärk som följd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: IF VS H-båt?

Inlägg av Gripen »

Du har en poäng med det du sa om lazy-jacks och roddkick Maja! Jag kör själv utan båda dessa utan tog dom mest som ett exempel då många lovprisar dessa två.

Jag har inte heller tänkt på att det skulle vara svårt att få ner seglet i en nödsituation då jag seglat med dessa hela mitt liv på mina föräldrars båt. Det var en bra idé med en vattendunk ovan nedgången någonting jag nog kommer att kopiera.

Jag håller med Johan om att det är ett mysterium hur man lagar mat långt inne i ruffen på en H-båt, jag skulle nog laga mat i sittbrunnen i så fall.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar