Bommen nöter på sparyhooden?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

jannep

Bommen nöter på sparyhooden?

Inlägg av jannep »

Hej! Beställde en ny sprayhood till min IF från 1971. Nu är den installerad men jag har redan efter en fem dagars tur märkt att bommen har nött på tyget vid den bakre bågen när man har kryssat. Har någon tipps hur man ska undgå att tyget på sprayhooden nöts sönder där? Kan man sy fast ett skyddstyg? Eller finns det skyddsplast eller tejp? Är ny på segling så är det möjligt att bommen bara är för lågt?

h Janne
Användarvisningsbild
Gripen
Been thanked: 1 time

Re: Bommen nöter på sparyhooden?

Inlägg av Gripen »

På denna bild som jag hittade på internet ser man ett läderliknande material i bakkant av srayhooden. Detta är till för att skydda srayhooden från slitage.
images-1.jpeg
images-1.jpeg (9.76 KiB) Visad 10150 gånger
Om du lämnar in sprayhooden till ett kapellmakeri borde du kunna få detta påsytt.

Själv seglar jag inte med sprayhooden uppe så jag har inte det problemet. 8)

En anledning till att bommen hänger lågt kan vara att seglet är gammalt och att segelduken därmed är uttänjd.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
jannep

Inlägg av jannep »

Tack för svaret. Det är synd att det där inte är standard, eller ens tilvalsutrustning :) Nåväl, kanske man hittar nåt segelmakeri som kan sy på det i efterhand. Seglen är troligen från 1999 så det kan förklara saken.. fast ett nytt segel blir ännu dyrare än kapellskyddet :roll: Får segla med sprayhooden nere tills vidare.
Användarvisningsbild
Schulanta

Inlägg av Schulanta »

Eventuellt kan du böja till bågarna så att sprayhooden hamnar lägre. Risken är förstås att den tappar formen om du böjer för mycket.
S·3098 Schulanta
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 52 times

Inlägg av maja »

jannep skrev:Hej! Beställde en ny sprayhood till min IF från 1971. Nu är den installerad men jag har redan efter en fem dagars tur märkt att bommen har nött på tyget vid den bakre bågen när man har kryssat. Har någon tipps hur man ska undgå att tyget på sprayhooden nöts sönder där?
Det enklaste är att hissa seglet något högre (än övre mätmärket). Mätmärket har ju bara betydelse när man kappseglar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
if1368lars

Inlägg av if1368lars »

Den ser annars fin ut din nya sprayhood. Funderar på att köpa en ny själv.Var köpte du din ?
Hälsar if 1368
jannep

Inlägg av jannep »

if1368lars skrev:Den ser annars fin ut din nya sprayhood. Funderar på att köpa en ny själv.Var köpte du din ?
Det var inte min sprayhood på bilden, men beställde min från Rasmussons segelmakeri.

Tack annars alla för tippsen, blir väl nog att lämna in den i höst för att få nåt skydd påsytt.
Användarvisningsbild
Gripen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Gripen »

Sprayhooden på bilden hittade jag på internet och är från okänd båttyp (inte IF vilket man borde se på grund av vindrutan 8) ).
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar