Rullegenua

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig.
Om rullens manöverlina är fastsatt i t.ex. en servocleat kan den knappast rulla upp. Men om seglet är löst upprullat torde detta kunna dras ut osymmetriskt en bit nere vid halshornet och kanske bli förstört på kuppen.

Detta borde rimligtvis även gälla för löst upprullade segel på en förstagsprofil. Men det blir naturligtvis mycket enklare att rulla upp ett sträckt försegel på en profil, eftersom profilen kommer att hjälpa till att rulla seglet längs hela förliket. Med ett arrangemang utan profil går det nog inte alls att rulla upp seglet särskilt sträckt, utan att det "korvar" sig och därmed går det heller nog inte alls att segla med det delvis utrullat vilket ju går med förstagsprofilarrangemanget (även om detta också sliter på seglet).
Johan SWE-1870 skrev: På köpet blev jag av med en tråkig lina i rufftaket med byglar och cleat.
Man behöver inte leda linan alls i några byglar. Men en servocleat eller motsvarande måste man nog trots allt sätta dit.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 13 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av David SWE 2295 »

Rullar utan profil brukar fungera alldeles utmärkt och är använda under lång tid på ffa skärgårdkryssare och liknande båtar. Jag hade just en sådan på min förra båt och retrospektivt tycker jag nog att det var en av de bästa investeringarna jag gjorde på den. Jag har aldrig hört att det skall vara några större problem med att hakarna skulle skada seglet. Det gäller då å andra sidan att man avänder rullen på viset att man bara har den inrullad eller helt utrullad.

Min fråga till den som vet- hur löser man infästningen av rullen/ förstaget i båten på bästa sätt?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

För det danska beslaget finns en särskild svirvlande genomföring, som avlastas i däcket. Se leverantörens hemsida.

Man får plasta fast t.ex. en liten kloss i förstävs-"vecket" i rullaxelns förlängning och skruva fast t.ex. ett litet vinkeljärn som håller rullen på plats. Men man får tänka på att förstaget inte blir avlastat i stäven. Det är inte tillåtet enligt klassreglerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:
Johan SWE-1870 skrev:Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig.
Om rullens manöverlina är fastsatt i t.ex. en servocleat kan den knappast rulla upp. Men om seglet är löst upprullat torde detta kunna dras ut osymmetriskt en bit nere vid halshornet och kanske bli förstört på kuppen.
Jag kanske inte var tydlig nog. Jag menar inte att seglet och rullen precis vid däck rullar upp sig. Problemet kommer högre upp, speciellt allra högst upp om du skotar det delvis inrullade seglet. Förstag och förlik på det delvis inrullade seglet har inte samma vridstyvhet som en förstagsprofil. Därför vrider det sig i de övre delarna av seglet vid skotning och seglet rullar ut sig lite grann, kanske som mest några varv längs upp.

Det är säkert det som är anledningen till att det finns förstagsprofiler. Då går det att skota ett delvist inrullat segel.

Min envisa slutsats: det går inte att segla med en delvis inrullad genua på ett profillöst rullsystem. Däremot fungerar det säkert fint för att rulla in hela seglet, t ex vid spinnakersättning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Johan SWE-1870 skrev:
.... Däremot fungerar det säkert fint för att rulla in hela seglet, t ex vid spinnakersättning.
Men ändå tog du bort din anordning?

Med förstörda lik antar jag att du menar högst upp (vid fallhornet)?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det bör kanske i detta sammanhang nämnas, att den gamla typen av rullfocksbeslag (Tord Sundéns konstruktion) nog knappast duger för kappsegling.

På denna konstruktion sitter nämligen rullen inte under förstaget, utan under fockhalsfästet. Rullgenuan ska helst vara utrustad med vajerlik och ska vara utan hakar, utom en överst med svirvel, och seglet rullas upp på sitt eget förlik. Således blir det, utan förstagets uppstyvande effekt, svårt för ett sådant "flygande" försegel att få ett tillräckligt rakt förlik för bra höjdtagning.

Göran Ejdeling, som har ett sådant beslag, använder vanlig genua som hakas till förstaget vid kappsegling och rullar endast sina cruisingsegel som är med insytt vajerlik och utan hakar.

För att kunna haka ett vanligt segel på förstget måste fockhalsfästet (dvs.rullens axel) sitta ganska nära förstagsfästet, cirka 3,5 cm eller närmare och inte de 7 - 8 cm som annar är vanligt om man har Tord Sundéns rullfock monterad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är säkert ett sådant gammalt beslag jag hade på min båt 1992 då den köptes. Det är riktigt att det var tänkt att hissa genuan flygande med det beslaget.

För örigt brast axeln mellan rullen under däck och beslaget på ovansidan rakt av vid demontaget, så det var nog inte nån särskilt bra konstruktion. Det enda jag har kvar från skrotet är toppsvirveln.

För att återställa till original fockhalsfäste behöver du sedan plasta igen ett ca 30 mm stort hål. Gör detta ordentligt med ett antal lager matta på undersidan av däcket så att inte hela plastpluggen flyger upp i första kuling du seglar i!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: För att återställa till original fockhalsfäste behöver du sedan plasta igen ett ca 30 mm stort hål. Gör detta ordentligt med ett antal lager matta på undersidan av däcket så att inte hela plastpluggen flyger upp i första kuling du seglar i!
Och sätt sedan öglebulten för fockhalsfästet med centrum cirka 35 mm bakom centrum förstagsfäste, vilket är "originalplaceringen" för IF-båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Vad tror ni mer kunniga om rullsystemen från http://www.rullfock.se
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Den stora nackdelen är att det verkar som om man måste hissa och fira seglet framme vid förstget. Då blir det inte så lätt att reglera/trimma spänningen på förliket under gång... :shock: Dessutom framgår det inte hur man spänner fallet. Man behöver en winch eller talja för att spänna.

Dessutom sitter rullen ovan däck.. :cry:

En billig lösning som man kanske skulle kunna överväga för enbart tursegling. Det går ju att ta bort rullen enkelt.

Man har alltid toppsvirveln monterad. När man använder rullen tar man bort vantskruven. Då blir förstagslängden lagom. Riggen på partialriggade bårat spänns ju med toppvanten, vilket försäljaren inte har fattat. Vantskruv på förstaget är därmed onödigt, så länge man klarar sig med fast förstagslängd. Och det gör man, för det finns egenligen ingen anledning att ändra på ett bra mastlut.

Någon annan får komma med någon brilliant idé om hur man ska ordna spänningsanordningen för fallet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Några större ambitioner än tursegling har jag knappast så om nackdelen med att rullen sitter ovan däck endast är att seglet kommer högre upp från däcket kan jag leva med det.

Jag har i tidigare trådar fått intrycket av att du är en hejare på hållfasthet och sånt, jag frågade farsan och han sa att en tumregel är att man bör kunna lyfta båten i förstaget och det kan man ju nästan enligt säljarens uppgifter iaf. Hur ser du på det är det tillräckligt dimensionerat? Jag kan leva med att köpa ett sånt här och komma fram till att det är skräp och sluta använda det men jag har ingen lust att få ett rigghaveri på köpet också....

Det du skriver om att man bara kan plocka bort vantskruven när man använder rullen svarar väl nästan på min fundering om ifall en genua "får plats" på förstaget med rulle monterad.

Så då återstår bara fallfrågan och hur svirvlarna är lagrade, men det sistnämnda bör försäljaren kunna svara på, innan jag bestämmer mig. Jag tycker det känns som en vettig kompromiss eftersom den största anledningen till att jag vill ha ett rullsystem är att slippa vika segel :D
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Lyfta båten i förstaget? :shock: Då får nog förstaget vara kraftigare än de 5 mm som ör standard på en IF-båt.

En 5 mm rostfri 19-trådig wire har brottstyrkan omkring 2000 kp. Därmed går förstaget av innan rullen går sönder .. :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Rätta mig gärna om jag har fel men innebär inte brottstyrka på 2000 kp att det går av vid en belastning på 2000 kg? I såna fall är det väl en rimlig tumregel för dimensioneringar.
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det kanske är läge att repetera gymnasiekursen i fysik... 8)

Kp betyder kilopond, vilket är en dimension för kraft. 1 kp är den gravitationskraft som påverkar 1 kg vikt. Så brottstyrkan 2000 kp betyder att den 5 mm 19-trådiga wiren precis håller för dragkraften 2000 kp. Denna kraft kan t.ex. upnås om man hänger en vikt motsvarande en knapp IF-båt i wiren.

Ofta, i slarvigt tal, benämner man kilopond för "kilo". Men även om de är något "besläktade", är enheten för vikt (kilo) och kraft (kilopnd) inte riktigt samma sak.

Men jag tror trots allt det var ungefär så här du menade... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Hehehe jo fysikkunskaperna sitter väl inte direkt i ryggmärgen men just i det här fallet så blev åtminstone slutresultatet någorlunda korrekt, iaf sålänge vi håller oss runt vattennivå och det gör vi tror jag :wink:
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Skriv svar