Krånglande motorfäste!

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Krånglande motorfäste!

Inlägg av Gripen »

På min båt sitter ett vanligt motorfäste (det fäste som sitter på de flesta IF:ar)
Men det funkar inte! Jag kan inte få motorn att lyftas ur vattnet!
Nu är det ju så att motorn tiltar tillräckligt för att komma ur vattnet men på kryss släpar den ju i.
Vad kan det bero på, handhavande fel?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av johan swe-1870 »

De kan vara lite meckiga. Kanske har ditt inte använts så mycket sista tiden.

Är fjädrarna kvar? Där sitter tre stycken; en spiralfjäder på låsningen (sitter inne mellan träplattan och låshandtaget) och så två stycken specialfjädrar; en vid varje led runt fästet (både det övre och undre).

Jag gör så att jag först hissar upp motorn med motorfästet. Jag måste trycka till lite nedåt-bakåt på spärrhandtaget för att få det att lossa, sedan får jag lyfta lite i handtaget och samtidigt trycka det något bakåt. Motorn min är tyngre än vad fjädrarna kan lyfta, och spärren vill gärna själv gå in i låsningen. Till sist lossar jag motorns inbyggda spärr och tiltar upp motorn.

Öh, det blev en konstig förklaring. Kanske det finns nån som förstår vad ja menar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av Gripen »

Johan SWE-1870 skrev: Jag gör så att jag först hissar upp motorn med motorfästet. Jag måste trycka till lite nedåt-bakåt på spärrhandtaget för att få det att lossa, sedan får jag lyfta lite i handtaget och samtidigt trycka det något bakåt.
Fjädrarna sitter kvar, problemet är att jag inte kan rubba spärrhantaget. Strax efter att jag skapat denna tråd kom jag på att man kanske skulle göra som du säger, jag cyklade då till båten för att pröva men det funkade ändå inte. :evil:

Om jag inte får stil på det så får jag nöja mig med att tilta motorn den här säsongen.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av johan swe-1870 »

Troligen har det bara satt sig och behöver motioneras lite. Mitt motorbeslag var inte särskilt gammalt innan bultarna till lederna visade tydliga tecken på korrosion, även kallad rost. I Italien, där tillverkaren Trem finns, har de tydligen inte saltvatten...

Börja med att ta av motorn för att få plats att arbeta.
Sedan föreslår jag att du trycker träplattan nedåt t ex genom stå på den med ena foten och samtidigt ge spärren en ordentlig kyss bakåt med en klubba eller liknande. Det kan förstås också hjälpa att hälla olja på och låta det verka lite.

När beslaget är i ordning ska det inte vara så svårt att få det att lossa. OK, lite teknik är det, då tricket är att först få spärren att släppa och därefter att lyfta upp hela alltet, utan att spärren låser.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av Gripen »

Det var en väldigt god idé, Jag gör kanske ett försök på söndag då jag kan få hjälp att lyfta av motorn.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du inte har en jättemotor tror jag du klarar att lyfta av den själv.

Känner du dig osäker kan du knopa fast en lina, så du kan bärga motorn om du skulle tappa den i vattnet. Så gjorde jag själv förr, linan alltså. Efter några gånger blir du så van att du kommer att tycka att linan bara är i vägen, och det går lättare utan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av maja »

Om man har tillgång till flytbrygga, kan man lägga aktern till och stå på bryggan när man lyfter av motorn. Man kan till och med stå gränsle mellan brygga och båt om man förtöjer rätt. Det är ett mycket säkrare sätt än att vingla omring med en 25-30-kiolosklump på akterdäck. Jag tilläpar alltid själv den metoden med min 23 kg tung Yamaha F4A.

Hondan däremot, som bara väger 14 kg är mera lätthanterbar och kan utan risk lyftas av och sättas på från akterdäcket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av Gripen »

Min båt ligger för säsongen på en reservplats på båtklubben där den ligger med sidan till, så att ta av motorn borde inte vara så svårt.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av Gripen »

Det har lossnat! Efter ett stort antal sparkar så lossnade motorfästet och jag kan nu använda det. :P
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Krånglande motorfäste!

Inlägg av johan swe-1870 »

Fint, då har du nog löst problemet!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar