Hjälp med att masta på?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

GustafL

Hjälp med att masta på?

Inlägg av GustafL »

Hej,
jag är en nybliven IF-båtsägare som söker efter någon som kan vara med och hjälpa mig första gången jag skall masta på min båt senare i vår - ngn som har tillräcklig erfarenhet för att lära ut hur detta skall göras, vad man skall tänka på etc. Båten ligger på Lidingö (Skärsätra båtklubb). Ersättning utgår. Jag hade tänkt mig en för- eller eftermiddag runt mitten av maj. Vi är två personer så totalt blir vi tre som jobbar.

Tacksam för svar till gustaf.lorentzon@gmail.com

Vh,
Gustaf
070-726 59 09
Lasse
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjälp med att masta på?

Inlägg av Lasse »

Vänd dig till de andra IF ägarna på varvet!
Det är oftast villiga att visa hur de brukar göra.
Det går på 15 min!
IF 1162
Ardina

Inlägg av Ardina »

Vi stod inför samma utmaning 2008. Då fick jag fin hjälp i denna tråd http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=548

Sammanfattningsvis kan jag säga att så länge man tar det lungt och inte stressar är det inga problem. Vi lyfter masten i spinnakerfallet och det funkar toppen tycker vi. Masten får en bättre balans, vilket är bra om man inte har så många händer på däck!

Lycka till!
Ardina

Inlägg av Ardina »

Jag insåg precis att "min" tråd handlade om avmastning och din handlar om påmastning. Kanske är det så enkelt att man gör Majas och Patriks steg-för-steg listor baklänges :roll:

Rådet om att lyfta i spinnaker-fallet kvarstår dock!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Förutom att man gör momenten i omvänd ordning, är den viktiga förändringarna vid påmastning:

*att man ska ha en extra löst hängande lina kopplad till lyftkroken, så att man kan dra ner krok och spinnakerfall efter det att masten står säkert på däck

*att man reder ut alla fall och stag och ser att de ligger rätt innan man släpper lyftkroken
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar