Uppläggningsproblem! Vagga?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

KristinaL
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 sep 2010 13:17

Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av KristinaL »

Hej!

Vi är nyblivna ägare till en Marieholms 26:a som ska tas upp nästa helg.

Tyvärr har vi inte hittat någon vagga och jag eftersöker alla typer av tips om vaggors storlek etc... Vi har varken tid eller kunskap att bygga en vagga och behöver således alla tips och råd vi kan få inför den stundande upptagningen.

Stort tack på förhand!
//Kristina
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av maja »

Den bästa vaggan för en långkölad båt typ IF eller M26 menar jag är den av typen "balkar och kätting". Den är ganska lätt att fixa ihop själv, eller så finns det kanske någon i er bekantstskapskrets som kan vara behjälplig.

Se för övrigt på http://www.s-billenstein.dk/Stoette/Stoette.htm där det både finns måttsatt ritning och bilder på en sådan lösning.

Annars återstår väl inget annat för er att köpa en lämplig vagga eller ett lämpligt antal stöttor (t.ex. Tyresö-stöttor) i båttillbehörshandeln.

Eventuellt kanske ni kan finna något begagnat på varvet där ni avser att ställa upp båten. Ibland blir det ju vaggor över när folk säljer båtar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ibland säljs det vaggor på salutorget, se http://www.ifboat.com/index.php?q=visa- ... r&adtype=5
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av Max »

Hej,

Jag tog hjälp av en smed förra hösten att svetsa vaggan som Maja hänvisar till. Köpte sedan kätting, vantskruvar, schaklar, gummimatta och färg på Biltema. Totalkostnad 4000 SEK.
Resultat? Vaggan fungerar så bra att man blir tårögd. :D

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av Gunverth »

Jag funderar själv på att svetsa ihop en vagga med fyrkantsrör/I-balk och kedjor. Två frågor:
- Hur är det med lutningen på båten? Jag brukar ha runt 20 cm från marken framtill och 6-7 cm baktill för att vatten skall rinna ur självlänsen.
- Hur stabil är uppläggningen i längsled? Behövs inte en stötta mellan balkarna för att dessa skall ligga still?
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av maja »

Genom att den främre balken kommer att hamna ganska nära den vertikala linjen genom båtens tyngdpunkt, kommer viktfördelning mellan främre och bakre balk bli ungefär i storleksordningen 4:1 eller 5:1. Men det blir ändå minst några hundra kilos tryck på den bakre balken. Så några anordningar att fästa ihop de båda balkarna behövs nog inte, såvida inte båten står väldigt utsatt för vinden och man kan förvänta sig väder av orkanstyrka.

Däremot kan rekommenderas att sätta en extra stötta under stäven, så att inte båten riskerar att tippa framåt, om man nu skulle råka placera den främre balken aningen för långt bak och samtidigt t.ex vara två personer på fördäck.

Som indirekt påpekat här, är det alltså viktigt att placera den främre balken en bit FRAMFÖR den vertikala linjen genom tyngdpunkten. Annars tippar båten framåt. Ritning finns på hemsidan under rubriken klassregler.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Ibland säljs det vaggor på salutorget, se http://www.ifboat.com/index.php?q=visa- ... r&adtype=5
Det finns två vaggor till salu på salutorget, en i Skåne i Helsingborgstrakten och en i Svanesund på Orust. Om priset är rätt kanske det är värt transportkostnaden. Annars kan man ju alltid ta sig en tur med bilen (om man har tillgång till bil med dragkrok eller en stor "herrgårdsvagn") .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av IF1426 »

Hej Kristina.
Jag har en vagga till IF som jag inte kommer att använda p.g.a, att jag bytt ut den mot en vagga i järn. Den består av längsgåede träbalkar med 2 tvärgående stålbalkar och 4 stödbockar, och är i bra skick. Om den kan vara av intresse finns den i Motala, den är demonterad och kan fraktas på bilsläp.

Lars-Åke Andersson, mob. 0706858890, Mail ; lars-ake.a@elia.com
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av Jens IF-294 »

Hittade denna vagga på hemsidan, tog några timmar att snickra ihop men funkar perfekt, gör man en extra lös sidostötta (3,4,5,6 i bilden) får man en bra stävstötta

http://www.ifboat.com/_medlem/baadstativ.jpg
Jens Wigenius, Hönö
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Det finns två vaggor till salu på salutorget, en i Skåne i Helsingborgstrakten och en i Svanesund på Orust.
Den i Helsingborg vet jag är bra. Jag har haft min båt vid sidan om den i säkert 10 vintrar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
KristinaL
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 sep 2010 13:17

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av KristinaL »

Stort tack för alla tips och råd!

Vi har slutligen hittat en vagga i Oxelösund och nu stundar avmastning på fredag och upptagning på lördag. Bara att hålla tummarna :)

//Kristina
Martinilomma
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 sep 2009 09:11

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Inlägg av Martinilomma »

Johan SWE-1870 skrev:
maja skrev:Det finns två vaggor till salu på salutorget, en i Skåne i Helsingborgstrakten och en i Svanesund på Orust.
Den i Helsingborg vet jag är bra. Jag har haft min båt vid sidan om den i säkert 10 vintrar.
Den i Svanesund har jag köpt, och båten står nu i den... Den i Hbg är också såld.
Skriv svar