Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Lindholm1877
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2010 17:37

Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av Lindholm1877 »

Hej.

Funderar på att införskaffa en rorkultsförlängare till min relativt nyköpta IF.
Det finns ett gäng modeller att välja mellan, men det jag undrar är egentligen vad ni har för erfarenheter av själva monteringen och användandet. Det som oroar mig är att rorkulten är ganska tunn på den plats där det är lämpligt att förlängaren skruvas fast.

Innan jag själv sätter borren i rodret så skulle det vara intressant att höra om det bara är att tuta å köra eller om man ska dra i handbromsen. :roll:
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av FredrikH »

Tuta och kör bara!
Jag kan rekommendera att skaffa en förlängare som går att förlänga :P (alltså en justerbar modell). Ibland vill man sitta på kanten och styra och när det blåser hårt vill man hänga långt utanför kanten, då är det skönt att kunna förlänga pinnen, som i normala fall kan vara lite ohanterligt lång.

Jag rekommenderar att du skruvar med träskruv. Använder du genomgående bult med mutter under, kommer muttern att skava mot sargkanten på undersidan och ge fula märken om du har otur. Mina skruvar hade börjat lossna lite, så jag borrade upp större hål och fyllde hålen med epoxylim. Därefter borrade jag upp hålen igen och skruvade fast. Efter det sitter det som berget.
Lindholm1877
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2010 17:37

Re: Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av Lindholm1877 »

Tack för tipsen!

Jag har tittat på denna modell http://www.bataccenten.se/db/db.pl?artn ... _vara.html

Det många säkert anmärker på är att det är metalled, men jag hade samma modell till förra båten och den funkade klockrent.
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av FredrikH »

Såna har jag haft ett par stycken. De var ganska bra, men de knäcktes i samband med rundningar på hårda undanvindar... Jag gillar annars modellen med ett snabbfäste för pinnen. Dels kan man montera av den när man lämnar båten, och det är lätt att byta pinnen utan att behöva skruva ifall man bryter av den... Undrar om det är fler än jag som prenumererar på rorkultsförlängare?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av maja »

Jag har en sådan med snabbfäste och gummiled. Själva förlängaren är inte särskilt lång, eftersom jag har upplevt att det inte behövs. Då blir den dessutomså lätt att den kan ställa sig uppåt när man inte håller i den och då fastnar den inte någonstans.

Jag har dessutom en något längre förlängare liggande i båten som reserv. Den har samma gummiled snabbfäste.

Gummileden finns som billig reservdel. Jag har bytt några gånger. Om man gör det ism. att det börjar bli sprickor i gummileden, förlorar man inga förlängare.. 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter av krängpinne/rorkultsförlängare

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har förbrukat några förlängare. Baserat min erfarenhet är det inte bra med en mekanisk led, eftersom den kan hamna i vissa lägen där den kan knäckas, men det har kanske att göra med hur det går till i min sittbrunn. En gummiled är att föredra då den alltid kan böjas hur som helst utan det problemet. Med gummiled slipper du också all form av glapp. OK, du måste inspektera den varje vinter och kanske byta den nån gång, det är väl nackdelen.

Nu använder jag Ronstan X10, tror jag den heter. Den fungerar utmärkt, så länge inte Maja seglar på den vid länsrundningar. :lol: Till den finns det extra leder att köpa. Jag har en reserv liggande i båten, så jag kan byta ganska snabbt om den skulle gå sönder. Den har ett snabbfäste som gör att den går att enkelt demontera om du inte vill att den ska sitta på hela tiden. Jag tycker det är bra med en teleskopisk förlängare; kort och ur vägen i normalväder, lång när du ska hänga mycket eller när du är själv och ska nå trimlinor eller nåt.

Jag har skruvat fast förlängaren med självgängande skruv.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar