Däckslayout och Vinschar på rufftaket

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Däckslayout och Vinschar på rufftaket

Inlägg av Fredrik »

Har monterat ett par nya Andersen 101 vinschar på rufftaket och tänker även bryta spinnskot/gaj över ett par block el kindblock till de nya vinscharna, någon som har bra förslag på placering? Har lutat vinscharna några grader utåt med en kilformad platta ngn cm över rufftaket. Har inte provseglat ännu :roll: . lite bra bilder vore kanon om någon har. Tänker även ta bort vincharna på sargen, då det ser så perfekt ut som "sittplats".. goodbye att segla med min fina sprayhood, blir nog till att byta seglarjackan istället. Man är väl sportig 8) Fredrik SWE 1928
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Däckslayout och Vinschar på rufftaket

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har helt enkelt schacklat fast ett block i den mittre mantågsfoten. Där bryts spinnakerskoten perfekt tycker jag. Står du vid lovarts vant och skotar kommer då skotet precis framför sprayhoodvalken, utan att ligga mot nånstans. Blocket behöver inte nödvändigtvis vara svirvlande, då bygeln på mantågsfoten sitter i sådan vinkel att blocket snällt vrider in sig i rätt riktning, oavsett om du skotar från sittbrunn, mast eller fördäck.

Men om du nu rensar bort "onödigt" har du kanske inte heller några mantågsfötter kvar. I det fallet skulle jag sätta blocket på en lämplig bygel på samma plats där mantågsstöttan satt innan.

Utan vinsch på sargen för spinnskot tror jag din besättning vill att du köper spärrblock att bryta med. Spärren ska vara urkopplingsbar, manuell eller automatisk. Jag har kvar mina sargvinschar, då jag vill kunna segla ensam eller med sprayhood i vissa lägen.

Längst akteröver skulle man kunna ha snedmonterade kindblock istället för de vanliga vita originalblocken som brukar sitta där. Det borde vara alldeles utmärkt funktionellt, och ser ju ännu sportigare ut. Där har jag ett vanligt svirvlande Rutgersonblock i ett vanligt röstjärn, vilket funkat sedan båten köptes. Det är nog det enda på hela båten som jag inte har bytt faktiskt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Däckslayout och Vinschar på rufftaket

Inlägg av Fredrik »

Tack Johan, nu klarnade det betydligt, tänkte mig först ett par kindblock på ruffsidan, men då löper inte linan fritt. mkt bättre med att fästa ett par block (spärrblock) ute på fotlisten som du föreslår. Det får det bli, blir även inspirerad att köra ett par snedställda kindblock akteröver :P Fredrik SWE 1928
Skriv svar