Längd Spinnaker gajar?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Segelfalk
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2010 21:31

Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Segelfalk »

Hej

Jag och polarn är nyblivna ägare till en IF. Till båten följde spinnaker och bom. Men Gajar och nedhal saknas. Nedhalet kan vi nog mäta upp lätt hur långt det ska vara men, Hur långa spinnakergajar ska man ha? Ska räcka från spinnaker, till brytblock på aktern och fram till vinch och cleat på rufftaket.
Vilken dimension och material är att föredra? Bör det vara skothake i ändan mot seglet?

Tacksam för svar och råd. V29 ska det testas! :)

Valle
Uppsala
IF2641
Valle
SWE-2641
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av FredrikH »

Jag vet inte exakt längd på gajarna, men de bör vara så långa så att du kan ta ner spinnakern i rufföppningen. Dvs tampen skall gå från brytblocket till akterblocket, sedan framåt, runt förstaget och ner i ruffluckan. Lägg till ca 1,5 meter på det så har du en bra längd. Vi har sparat några meter på att ha bara en gaj och göra den "oändlig"; Tampen är knuten till ena hornet på spinnakern, går bak till block i aktern fram till brytblock, därefter tvärs över sittbrunnen till brytblocket på andra sidan, ner till akterblocket och sedan fram till andra hornet på spinnakern. Det finns ganska många meter att spara in där och man får en mindre mängd tampar som skräpar i sittbrunnen.

Till gaj skulle jag rekommendera en 10-12mm lina av hög kvalitet, helst dyneema, som inte töjer sig. Den skall ha ett hölje som är skönt att hålla i. Det är en fördel att skala bort höljet på linan i änden för att den skall bli lättare och inte tynga ner spinnakern. Om du hissar spinnakern och trimmar för plattläns, kan du skala bort höljet från hornet på spinnakern och ungefär ner till det aktre blocket. Det är viktigt att du inte skalar så mycket att du blir tvungen att håla i den skalade delen när du skär max med spinnakern, det gör väldigt ont i händerna...

Robship har en bra lina som är skalbar i två steg speciellt för spinnakerskot:
http://www.robship.se/productpage.aspx?pageid=47

Skothakar är onödigt, kör med pålstek istället!

Lycka till, det är kul med IF-båt!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

12 mm är enligt min erfarenhet alldeles för tjockt.

Det finns bra avskalbara linor att köpa i handeln, 8-9 mm totaldiameter och cirka 5 mm efter avskalning. En sådan använder jag sedan många år. Alternativt kan man skarva en cirka 10 mm lina med en tunnare, cirka 6 mm. Det tjocka linan ska i så fall vara tubflätad.

Väljer man en jämntjock lina, bör man not inte gå över 8 mm diameter. Det räcker väl att hålla i, om man har spärrblock och handskar. Dessutom bör man i så fall komplettera med särskilda lättvindsgajar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av FredrikH »

Du har rätt, jag vet inte vad jag fick 10-12mm ifrån, själv har jag en 8mm skalbar och den är alldeles utmärkt i alla vindar.
Segelfalk
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2010 21:31

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Segelfalk »

Tack för råd. Får mäta upp längderna och köpa lina. Siktar nog på 8mm lina.
Intressanta förslag med skalad lina och också att har en "loop".
När ni skalar linan, hur gör man i övergången mellan skalad och oskalad? Fransar det inte upp sig? Tejpa eller tagla?

MVH
Valle
Valle
SWE-2641
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Det finns beskrivet i en gammal Medvind hur man gör.
Man både syr, taglar och tejpar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av SWE1489 »

Om du använder en lina från PolyRopes som heter Trimgrip så kan du ta bort kärnan på dom sista metrarna. Då kan man också göra en mjuk övergång genom att ta bort olika delar av kärnan. Höljet består också av dynema så det har ungefär samma styrka som kärnan och man ungefär halverar brottstyrkan genom att göra såhär. Jag använder en sådan 6mm och det funkar riktigt bra. Om jag minns rätt så är längden på gajarna 14 meter.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Martin IF-1677 »

Här finns artikeln Medvind nr1 2002 sida 15
http://www.ifboat.com/index.php?q=ladda ... =2002&nr=1
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Vallan »

Jag har mitt gamla storfall 8 mm som jag kapade kärnan på mitten och drog ut ca 5 meter i varje ändra. Mitten av slingan är bara höljet och ca 5 meter i ändarna bara kärnan.
Kärnan i ändarna är måttad att vara så lång som möjligt och att man aldrig ska behöver hålla i bara kärnan (denna längd varrierar lite beroende hur du har dina block).
När det är dax att byta nästa gång ska den bli 1,5 meter längre (för att kuna packa undan spinnackern längre bort i ruffen vid familjesegling utan behöva knyta loss).
Efter att vi började selga med slinga i stället för 2 gajjar har vi nästan slutat trassla tamp i sittbrunnen efter manövrar 8) . Jag upplevde jag att de gamla 6 mm gajjarna var lite i tunnaste laget för att vara bekväma i händerna när det blåser lite, trots handskar, men så jobbar jag på kontor också.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
lasse_s
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2010 12:05

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av lasse_s »

Hur gör ni om olyckan är framme vid nedtagning och spinnakern exv. börjar "tråla" när gajen är en hel slinga?
Tar ni fram kniven och kapar?
Det är ju en allmän regel att ha "åttor" på alla tampar för att förhindra att de rappar ur men dock inte när det gäller spinnackerskot och gaj just för att de av säkerhetsskäl ska kunna rappa ur.

Lasse
SWE 3109
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Vallan »

Jag har lyckligtvis aldrig behöft använda kniven för att nödkapa rep under segling under de 30+ år jag seglat, men det finns 2 knivar strategiskt placerade på IFen om olyckan skulle vara framme. Jag vågar inte plocka bort knivarna oavsätt sling eller separata gajjar. (Knivarna har dock kommit väl till pass som öl-öppnare och salamiskivare, vilket säkert räddat en och annan jobbig situation till det bättre, samt gjort att det upprätthållit sina fina lättåtkomliga plaseringar :oops: ). Jag funderade i liknande banor kring nödsituationer innan jag provade sling, Det fina med just spinnackerslinget är att det går runt hela båten så alla ombord kan snabbt kapa vid behov.

Vinden är gratis
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Jag har stopp-åttor på mina spinnakerskot. Visserligen har det hänt några få gånger att man missat spinnakernedtagningen i lovart och släppt spinnakern framför båten med påföljande översegling, men det har alltid gått bra ändå.

Om man inte har stoppåttor finns alltid en risk att en skot kan rappa ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av IF 2719 »

19-20 meter behövs för att kunna bryta vid aktre delen av genuaskenan och bärga spinnakern i ruffnedgången. Hade planerat att tillverka 2st gajar på vardera 20m, men överväger att göra en slinga istället. Hur mycket kortare kan slingan då bli? Räcker det med att slingan är 30m?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Kollade på kvittot från Hjertmans då jag för några år sedan förnyade mina skot. Jag köpte 37 meter skalbart skot. Det upplever jag vara lagom för att dra runt utan problem och kunna använda wincharna på sittbrunnssargen. Då bryter jag två gånger, en gång ungefär vid akterknapen och sedan en gång till, ungefär mitt i båten (använder fästet för mittersta mantågsstöttan).

Svårt att säga hur lång en slinga ska vara. Det beror dessutom litet på hur man bryter skotet. Robert Östman på http://ks.ownit.nu/IF/if5.htm valde 25 meters längd, men då hade han ett brytblock akterut som jag, men det andra tvärs mitten på sittbrunnen. Jag seglade Själland Runt några gånger med den båten, och upplevde inte den längden han hade som något problem. Men fråga gärna någon annan som har erfarenhet, tex. Vallan i sin IF-båt SWE 71, som ju redan gjort ett inlägg i denna tråd... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

I Medvind Nr 2 2014 skriver Patrik Erlandsson i sin artikel att han valt slingan att vara 25 m lång. Så kontakta honom om ni känner er osäkra. Han jobbar på North Sails i Stockholm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar