Utanpåliggande bomuthal
Moderator: Moderator
Utanpåliggande bomuthal
Hej!
Jag tänkte pyssla lite i vinter med riggen.
Det som står först på min lista att ordna till är min bom.
Den är helt original så vitt jag förstår.
Det sitter ett obegripligt cleat samt ett block i ute på bommen på sb-sida.
Har ingen aning vad det är och vad det tjänat till.
Min ambition är nu att på ett enkelt, effektivt och service-/användarvänligt sätt konstruera ett bomuthal.
Frågorna är således:
1. Hur gör jag?
2. Hur drar man ner bomuthal till fallbänk på rufftak utan att samtidigt dra ner bommen med detsamma?
3. Är det nödvändigt att behöva dra ner bomuthalet eller är det ok att enbart dra fram det till masten så man får spänna/släppa vid bomfästet typ?
Mvh
Fredrik
Jag tänkte pyssla lite i vinter med riggen.
Det som står först på min lista att ordna till är min bom.
Den är helt original så vitt jag förstår.
Det sitter ett obegripligt cleat samt ett block i ute på bommen på sb-sida.
Har ingen aning vad det är och vad det tjänat till.
Min ambition är nu att på ett enkelt, effektivt och service-/användarvänligt sätt konstruera ett bomuthal.
Frågorna är således:
1. Hur gör jag?
2. Hur drar man ner bomuthal till fallbänk på rufftak utan att samtidigt dra ner bommen med detsamma?
3. Är det nödvändigt att behöva dra ner bomuthalet eller är det ok att enbart dra fram det till masten så man får spänna/släppa vid bomfästet typ?
Mvh
Fredrik
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 49 times
Såklart du ska dra ner bomuthalet. Förhoppningsvis har du redan en trimplatta på rufftaket framför sprayhoodskenan. Om inte, sätt dit en. den är väldigt användbar.
All övrigt du behöver veta om utanpåliggande bomuthal finns på http://ks.ownit.nu/IF/if4.htm
All övrigt du behöver veta om utanpåliggande bomuthal finns på http://ks.ownit.nu/IF/if4.htm
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 49 times
Den här typen av bomuthal drar också samtidigt ner bommen och fungerar således också som ett bomnedhal. Således behövs inget extra sådant.
Det ska finnas ett stopp i rännan under bomtravaren som sitter under mastens likränna för att förhindra att bommen dras för långt ner.
Det ska finnas ett stopp i rännan under bomtravaren som sitter under mastens likränna för att förhindra att bommen dras för långt ner.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Men hur blir det när man släpper uthalet
Hur kommer det funka då när man släpper på bomuthalet, åker bommen upp då?
Är det bättre funktionalitet att ha både bomnedhal för att tillse att bommen inte rör sig vertikalt vid justering av bomuthal?
Vilken dimension på lina är att föredra?
Är det bättre funktionalitet att ha både bomnedhal för att tillse att bommen inte rör sig vertikalt vid justering av bomuthal?
Vilken dimension på lina är att föredra?
Fredrik Ringblom