Integrerat bomkapell

Segel

Moderator: Moderator

törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Integrerat bomkapell

Inlägg av törqvist »

Hej!

Undrar om någon som använt ett integrerat bomkapell skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter. Jag tänker på t.ex. Lazy Bag/Jacks från Lundhs. https://lundhsails.se/lazybag. Undrar om det är värt besväret att skaffa en liknande prokukt till min IF.

Hade
G
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av maja »

Min erfarenhet av Lazy Bag och Jacks begränsar sig till vad jag har fått från större båtar med inombordsmotor.

Jacks utan bag är bökiga, eftersom de kommer i vägen när man ska sätta på bomkapellet. Det innebär att man kanske inte sätter på kapellet så ofta som man borde göra det.

Innan du går vidare med projektet föreslår jag att du först provar med en masttoppsdirk. Det finns förberett en bygel för en sådan på ena sidan av masttoppen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av törqvist »

Tack för ditt svar Maja.

Har redan en dirk så jag är redo över att fundera på nästa förbättring :)

Upplever du att trasslet med Lazy Bag och Jacks är värt besväret för en större båt?

Mer utrustning betyder ju i regel mer trassel. Möjligen finns även en annan hake, nämligen att mitt segel har ett bomlik. "Har storseglet ett bomlik kan detta helt enkelt läggas utanför skåran. Alternativt lämnar du in ditt storsegel för att få det lösfotat."
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av maja »

Om det sitter en kraftig travare i seglets skothorn, kan du dra in endast denna travare i likrännan och ha repliket hängande löst.

Däremot kanske du måste modifiera seglet med genomgående långa lattor för att få det att funka bra.

Lazy jacksen är till för att fånga upp seglet när du firar det. Då ska man ligga precis i vindögat.Annars trasslar det lätt. När man hissar är nog jacksen mest i vägen, eftersom det lätt trasslar om man inte ligger i vindögat.

Jag tycker Lazy Bag med jacks är bra på större båtar med stora segel. På en IF med ett ganska litet och lätt storsegel anser jag själv att nackdelarna överväger.

Jag tror mig minnas att jag var besättning en gång på en IF med jacks, och det var bökigt med att hålla båten i vindögat utan att ha igång motorn. Bättre att kunna hissa och fira utan att ligga exakt mot vinden.

Jacksen kan dessutom innebära en säkerhetsrisk den gången du hamnar i en situation där du snabbt måste fira storen och inte ligger i vindögat, t.ex. i en hamn för det inte finns plats att lova och segla några båtlängder mot vinden.

Jag tycker att du ska fundera litet på varför just du använder din båt så att bag och Jacks behövs...Och varför funkar det inte med bara masttoppsdirken...?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av Nils D »

Min IF hade lazy-jacks när jag köpte den. Men trots en initialt positiv inställning, eftersom jag trodde det skulle underlätta för mig när jag seglade själv, monterde jag snabbt bort dem. Anledningen var att när jag ensamseglar och sätter segel eller tar ner segel när jag går för motor långsamt mot vinden var det svårt att hålla båten så rakt mot vinden som krävs för att få ner seglet mellan linorna i lazy jack:en. Och lyckas man inte med det blir det mer trassel än jag vill ha i de situationerna.

För mig var fördelen med större tolerans för avvikelser från att ligga rakt i vindögat utan lazy jacks större än den hjälp jag skulle få med insamlingen av seglen av mina lazy jacks. Priset jag betalat är troligen att mitt storsegel får mer stryk och åldras snabbare för det är svårt att få ner det och beslå det prydligt utan onödiga veck.

Lazy bag har jag aldrig övervägt eftersom jag antar att det minskar segelytan eller i alla fall stör vindströmmen över seglet. På en större båt kanske inte det spelar någon roll med på en så liten och ganska tung båt som en IF vill jag ha alla "hästkrafter" jag kan få tag på.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av Andreas89 »

Nils D skrev: 09 dec 2022 10:35Lazy bag har jag aldrig övervägt eftersom jag antar att det minskar segelytan eller i alla fall stör vindströmmen över seglet. På en större båt kanske inte det spelar någon roll med på en så liten och ganska tung båt som en IF vill jag ha alla "hästkrafter" jag kan få tag på.
Den enda Lazy Bag jag har erfarenhet av är en nyare Boding (https://www.boding.se/kapell/lazy-bag/) och den tror jag inte stör seglet nämnvärt. Den går inte runt masten fram och halvorna kan rullas ihop mot bommen snarare än mot seglet när man seglar ifall man slackar lite på jacksen.

På nedan bild var det inte så prydligt slackat och rullat men det var den bild jag hade och den visar iallafall att seglet är ostört hela vägen från masten och bakåt.

Skärmavbild 2022-12-09 kl. 18.06.16.png
Skärmavbild 2022-12-09 kl. 18.06.16.png (704.78 KiB) Visad 5304 gånger

Den båten är på 36 fot och har lösfotad stor men jag tyckte att jag såg precis samma lösning på en IF på blocket i somras. Om det är värt besväret på en liten båt har jag ingen aning eller åsikt om :P
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Integrerat bomkapell

Inlägg av törqvist »

maja skrev: 08 dec 2022 23:20 Jag tycker att du ska fundera litet på varför just du använder din båt så att bag och Jacks behövs...Och varför funkar det inte med bara masttoppsdirken...?..
Min masttopsdirk fungerar bra. Den håller upp bommen vilket underlättar firning av seglet. Behöves Lazy Bag och Lazy Jacks för att underlätta firning ytterligare? Jag har tack vare era svar bildat mig en uppfattning om det är värt besväret. Svaret blir nog nej.

Jag anade nog ökat trassel på något sätt, vilket jag nu fått bekräftat av Nils utlåtande. Och om det skulle bli trassel vid just firning ur vindögat innebär detta en definitiv show stopper. Jag drar allt som oftast ner storen för bidevind. :lol:

Tack för all hjälp!
Skriv svar