Hempels epoxi gentemot Lefants?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

Drygt fyra timmar in så det blir väl uppåt 20 timmar totalt för att slipa rent. Men då lånar jag en bra maskin med rotationsläge, med min egen oscillerande maskin hade det tagit mycket längre tid.

Det är inte det roligaste jobbet men inte så illa heller tycker jag. Musik i hörlurarna och lagom korta pass så att man orkar hålla tempot uppe så rullar det på ganska bra.

Skärmavbild 2022-10-12 kl. 13.04.55.png
Skärmavbild 2022-10-12 kl. 13.04.55.png (867.86 KiB) Visad 2442 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra jobbat!

När jag gjorde min bottenrenovering för 25 år sedan använde jag borrmaskin med sliprondell. Maskinen gav upp efter det, då den fick för mycket damm i sig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Jag rek att använda lösningsmedelsbaserad epoxi. Lösningsmedelsfri var svårjobbad o det tog lång tid, egentligen rekommenderas den enbart inomhus där full kontroll på fukt o värme finns. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

johan swe-1870 skrev: 12 okt 2022 20:17 Bra jobbat!

När jag gjorde min bottenrenovering för 25 år sedan använde jag borrmaskin med sliprondell. Maskinen gav upp efter det, då den fick för mycket damm i sig.
Mycket damm blir det. Jag lånar en sån här som köptes inom familjen inför en däcksrenovering på en större segelbåt. Ställer man in den i rotationsläget så jobbar den som en långsammare vinkelslip med bra dammuppsugning.

Den köptes efter att vi hyrt motsvarande Festool Rotex på Cramo och insåg hur mycket tid vi skulle spara med en bra maskin.

Bosch GET55-125.JPG
Bosch GET55-125.JPG (20.39 KiB) Visad 2356 gånger
IF 2719 skrev: 15 okt 2022 09:59 Jag rek att använda lösningsmedelsbaserad epoxi. Lösningsmedelsfri var svårjobbad o det tog lång tid, egentligen rekommenderas den enbart inomhus där full kontroll på fukt o värme finns. Mvh Martin
Så kommer det att bli. Får se om det blir Biltema Epoxiprimer (väldigt bra pris) eller Hempel Light Primer eller International Gelshield 200.

Vissa menar att det kan vara klokt att lägga första lagret med lösningsmedelsfri epoxi om man börjar från naket laminat, för att inte riskera att stänga in något lösningsmedel och för att det ska ge bättre vidhäftning. Så det får nog bli så. Men även då blir det nog en färg istället för ren epoxi, så att man lättare ser vad man gör. Hempel har High Protect II och Internationel har Gelshield Plus som båda är lösningsmedelfria epoxifärger.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

Det går sakta framåt men nu känns det som att det är ganska tillfredsställande moment resten av biten.

Jag valde till sist lösningsmedelsfri West System med deras 422 barrier additive. Fyra lager är målade på bilden. Första lagret utan tillsats mot det bara laminatet. Sedan spacklade jag små blåshål och en och annan gammal skada på kölen när epoxin blivit hård nog för att tåla det men fortfarande klibbig.

Sedan uppehåll pga trött skeppare i värmen. Noga rengöring och mellanslipning ett par dagar senare och sedan påt igen dagen efter med tre lager epoxi med fuktspärrtillsatsen. Jag hade tänkt lägga på fyra lager men det var bara 15 grader denna dag och härdningen tog längre tid mellan lagren än jag räknat med.

Det återstår fortfarande en del jobb. En mellanslipning till innan applicering av ett sista lager epoxi och sedan ska jag mäta upp och måla en ny vattenlinje. Jag behöll den övre änden av den gamla vattenlinjen som referens som man ser på bilden. Sedan har jag mutat en slipfogde som kommer lyfta båten så att jag kan rycka fram vaggan 20 cm och måla under pallningen.

Mycket jobb är det, det går inte att summera på något annat vis. Men nu finns hopp om att det kommer bli sjösättning med lite marginal till midsommar iallafall.

3M2D9870.JPG
3M2D9870.JPG (90.2 KiB) Visad 1667 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det kommer att bli bra!

Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Snyggt! Om du målar vattenlinje med 2-komponentfärg så håller den ganska många år utan att behöva bättras:)
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

johan swe-1870 skrev: 03 jun 2023 19:13 Det kommer att bli bra!

Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen.
Det fick bli så till slut! Jag hade en set-back i tidsplanen i form av att jag fann en massa luftbubblor i epoxin som jag ägnade ett antal arbetspass åt att öppna upp och fylla. Efter det rollade jag på några lager epoxiprimer (De Ijssel HB Coating) istället och drog upp färgen för att spara tid. I år provar jag att segla med bara epoxin och ser hur illa det växer längs sörmlandskusten.

Med facit i hand får jag ge medhåll till Martins rekommendation att använda lösningsmedelsbaserad epoxi. Det blir lite dyrare än lösningsmedelsfri men man kan vara desto mer säker på att det inte blir något strul i appliceringen som skapar merarbete.

3M2D9935.JPG
3M2D9935.JPG (84.2 KiB) Visad 1167 gånger
IF 2719 skrev: 04 jun 2023 21:53 Snyggt! Om du målar vattenlinje med 2-komponentfärg så håller den ganska många år utan att behöva bättras:)
Sån är planen! Något annat år när inspirationen kommit tillbaka 8)
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av IF 2719 »

Snyggt jobbat! Det ser ut att vara riktigt bra finish på botten och friborden ser fina ut också! Har du funderat på att vara med på SM i Uppsala?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Inlägg av Andreas89 »

Det blev helt OK! Det finns ojämnheter efter slipningen så ska det bli lika jämnt och fint som det var innan jobbet får jag gå ett varv med spackel och långkloss.

Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först när jag monterat ur inredningen för att byta skrovmatta så tills vidare blir det bara cruising och segling för njutningens skull. Men det ligger i den långsiktiga planen att skaffa mätbrev, som gammal SM-vinnare tycker jag hon ska ha det.
Skriv svar