Mantågsfot

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gurraburra
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jan 2021 13:41

Mantågsfot

Inlägg av gurraburra »

Hej, skruvarna till mina bakre mantågsfötter har börjar lossna. När försöker leta rätt på muttern på undersidan hittar jag bara två stycken för de innersta skruvarna, för de två yttersta skruvarna hittar jag inga. Misstänker att de gömda någonstans eller till och med inplastade? Vet inte bästa tillvägagångssätt för att leta fram dem, någon som har erfarenhet av mantågsfötter?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mantågsfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Montaget kanske varierar mellan olika båtar och vad för mantågsfot det är.

På min båt har mantågsfötterna tre skruvar vardera, två närmast skrovsidan och en som sitter en bit in. Alla har bricka och mutter på däckets undersida. Hittar du ingen mutter kanske det är självgängande skruv. I så fall borde det gå att skruva ut skruven med enbart skruvmejsel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mantågsfot

Inlägg av maja »

Jag har aldrig sett en mantågsfot med 4 skruvhål. De mantågsfötter som jag har sett (och som jag även själv har monterat) är som Johans, dvs. de är fastsatta med 3 genomgående M6 skruv med bricka och mutter. Är det kanske något annat (kanske en pulpit) som du avser ..?..

Det är inte ovanligt att det läcker i skruvhålen för en mantågfot eller en pulpit. Om det är så på din båt, ta bort fötterna och täta om.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Mantågsfot

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Kan det vara så här: Om det är som Johan föreslår så är det för det första enligt min mening ganska illa med självdragande skruv rent säkerhetsmässigt (det montaget är väl knappast att lita på om man dunsar emot), men om det är som gurraburra misstänker att muttrarna är inplastade så är det väl bara att skruva ur skruven - muttern lär ju sitta kvar. Finns det mutter är det maskinskruv, annars (hu!) självdragande.

Om nu problemet är att de börjar lossna, så räcker det kanske med att dra åt dem igen, också de två vars status är obekant. Det framgår inte vad du planerar att göra, men de verkar ju inte läcka? Fast - är det självdragande föreslår åtminstone jag utbyte.

Lycka till!


Janne
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Mantågsfot

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vid närmare eftertanke: om man har fyra skruvar och det i varje fot finns två med mutter så räcker det nog, då kan de andra två vara dragande utan nämnvärd risk för haveri. Alltså inget behov av att ändra nuvarande lösning!


Janne
Skriv svar