M26 byte till elmotor
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Den återkommande läsaren undrar förstås vart vi tagit vägen, men vi går fortfarande och väntar på motordelarna. Tyvärr går det inte heller att få kontakt med firman ifråga. Därför har jag nu börjat förbereda mig för att bygga ett eget elskåp. Det är en ganska skrämmande uppgift för mig som har begränsade kunskaper i el-lära. Å andra sidan jag har hittat en kompetent mentor, så det ska nog ordna sig.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Resten av delarna till elmotorn kom i torsdags och nu är det i stort sett monterat och klart för provkörning. Återkommer snart med lite bilder - det har varit bråda dagar sen grejorna kom.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Det intressanta är vilken räckvidd man kan få i olika farter/varvtal vid stiltje samt prestanda i motvind och vågor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Igår kunde jag för första gången provköra motorn vid bryggan. Det var en härlig känsla efter dessa månader av väntan och osäkerhet. Jag har tydligen lyckats väl med installationen, för motorn gick tyst, jämnt och utan vibrationer med undantag av "spårvagnsvinandet". Tyvärr går det inte att ladda upp min videosnutt men den finns tillsammans med andra bilder i min bilddokumentation på DropBox, https://www.dropbox.com/sh/xkrb3rtwmy4l ... OCmta?dl=0
Av installationen återstår det nu att hänga upp alla lösa sladdar på ett snyggt och säkert sätt. Sen kommer det maja efterlyste, test och mätningar av hur långt jag kan köra under olika omständigheter. Enligt förhandsberäkningarna och jämförelser med exempelbåtar från företagets hemsida borde jag kunna köra ungefär 7 timmar i 4 knop. Vi får väl se! Här kommer några bilder av gasreglage, elmätare och "kopplingsskåp".
Av installationen återstår det nu att hänga upp alla lösa sladdar på ett snyggt och säkert sätt. Sen kommer det maja efterlyste, test och mätningar av hur långt jag kan köra under olika omständigheter. Enligt förhandsberäkningarna och jämförelser med exempelbåtar från företagets hemsida borde jag kunna köra ungefär 7 timmar i 4 knop. Vi får väl se! Här kommer några bilder av gasreglage, elmätare och "kopplingsskåp".
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
- Segelnummer: 1543
- Båtnamn: Mon Ami
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: M26 byte till elmotor
Väldigt imponerad av detta bygge, och kul att ni delar med dig av det! 7 timmar i 4 knop lät väldigt bra. Hur stor batteribank har ni och räknar ni med att kunna ladda upp något med solceller eller blir det främst landström? Och om ni vill dela med er, vad gick kalaset på ungefär?
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Det ska bli intressant att se vad det blir för skillnad eller likhet mellan en elmotor och en "vanlig" dito och om de teoretiska övervägandena om fart, räckvidd och tillgänglighet ungefär stämmer.
Jag kikade igenom tråden en gång till, men kunde inte finna något om specifikationen på själva installationen mer än att det var fråga om 4 lithium-batterier och en elmotor. Inte heller finns något om varför ni valde just den installationen. Leverantören anger visserligen räckvidden 4 knop under 7 timmar, men det sägs inget om hur man fått fram de siffrorna.
Jag kikade igenom tråden en gång till, men kunde inte finna något om specifikationen på själva installationen mer än att det var fråga om 4 lithium-batterier och en elmotor. Inte heller finns något om varför ni valde just den installationen. Leverantören anger visserligen räckvidden 4 knop under 7 timmar, men det sägs inget om hur man fått fram de siffrorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Vi har fyra stycken LiFePo4-batterier på 12V och 100Ah. Dessa är kopplade i två serier till sammanlagt 24V 200Ah. Räckvidden är min egen gissning utifrån jämförelseexempel på GSM:s (Greenstar marine) hemsida. Dessa var en Grinde och en H-båt som har samma motor fast olika uppsättningar batterier.
I vilken mån dessa siffror stämmer för mig och under olika omständigheter får jag återkomma till. Det är ju så att om en minskar farten med en halv knop kanske körtiden ökar med 75-100%. Vill jag åka riktigt långt bör jag köra sakta och inte i motvind. Vi har räknat med att livet med elmotor innebär begränsningar, att körandet kräver mer planering och eftertanke.
Vi har valt att inte ha solceller eller propellerladdning än så länge. Det är stora och dyra installationer som inte ger så stort utbyte jämfört med att ladda med landström.
Skillnaderna mot den gamla dieseln är gigantiska. Numera är det rent, tyst och vibrationsfritt. Inget kladd med sot, fett, olja eller diesel. Spårvagnsljudet dämpas väsentligt när luckorna sätts på. Vid bryggan och vid "normala" varvtal kör vi helt utan vibrationer, vid full fart och i sjögång får vi se vad som händer.
I vilken mån dessa siffror stämmer för mig och under olika omständigheter får jag återkomma till. Det är ju så att om en minskar farten med en halv knop kanske körtiden ökar med 75-100%. Vill jag åka riktigt långt bör jag köra sakta och inte i motvind. Vi har räknat med att livet med elmotor innebär begränsningar, att körandet kräver mer planering och eftertanke.
Vi har valt att inte ha solceller eller propellerladdning än så länge. Det är stora och dyra installationer som inte ger så stort utbyte jämfört med att ladda med landström.
Skillnaderna mot den gamla dieseln är gigantiska. Numera är det rent, tyst och vibrationsfritt. Inget kladd med sot, fett, olja eller diesel. Spårvagnsljudet dämpas väsentligt när luckorna sätts på. Vid bryggan och vid "normala" varvtal kör vi helt utan vibrationer, vid full fart och i sjögång får vi se vad som händer.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Du har rätt i att en minskning av farten påverkar energiförbrukningen. En minskning med 25 % kan ge en halvering även vid låga farter, så det är alltid ekonomskt att minska farten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Du borde nog kolla närmare på vad ljudet beror på. För mig låter det som om något har blivit snedmonterat och ligger an. Kolla om ljudet kommer från motorn eller från något ställe i axelns upphängning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Det kanske verkar krångligt att räkna på strömförbrukning och räckvidd, men vi har fått utmärkt hjälp att övervaka systemet i de appar som följt med batterier, laddare och motorns elmätare. Tillsammans med lite erfarenhet kommer vi nog kunna bedöma ganska väl vilken räckvidd vi har. Nu väntar vi bara på fint testväder för premiärturen.
Inbyggt i batterierna finns en s k BMS som övervakar batteriets status (laddning, temperatur, balans) och redovisar detta via bluetooth i en app. Det är en stor mängd parametrar som kan ställas in och övervakas. Här är "förstasidan", där varje cell i ett batteriet visas. Varje batteri har sin sida.
Jag har Victronladdare som kan ställas in och övervakas via bluetooth i en app. Här kan jag ställa in laddningsprogram och exakt rätt spänning för just mina batterier. Här är första sidan:
Till sist har vi motorns mätare som också är av märket Victron. En kan se enskilda värden på mätaren i sittbrunnen, men den kan också övervakas i samma app som laddaren vilket är mer överskådligt. Här handlar det om förbrukning i watt och Ah, kvarvarande laddning i procent och volt, samt kvarvarande tid att köra med samma effektuttag. Till sist ytterligare en sida från motormätaren, en del inställningar som ska göras för att prognosen ska bli riktig. Ganska lik batteriladdarens sida för att ställa in laddningsprogrammet. Behöver jag säga att en ger sig inte in och ställer om något på måfå?
Inbyggt i batterierna finns en s k BMS som övervakar batteriets status (laddning, temperatur, balans) och redovisar detta via bluetooth i en app. Det är en stor mängd parametrar som kan ställas in och övervakas. Här är "förstasidan", där varje cell i ett batteriet visas. Varje batteri har sin sida.
Jag har Victronladdare som kan ställas in och övervakas via bluetooth i en app. Här kan jag ställa in laddningsprogram och exakt rätt spänning för just mina batterier. Här är första sidan:
Till sist har vi motorns mätare som också är av märket Victron. En kan se enskilda värden på mätaren i sittbrunnen, men den kan också övervakas i samma app som laddaren vilket är mer överskådligt. Här handlar det om förbrukning i watt och Ah, kvarvarande laddning i procent och volt, samt kvarvarande tid att köra med samma effektuttag. Till sist ytterligare en sida från motormätaren, en del inställningar som ska göras för att prognosen ska bli riktig. Ganska lik batteriladdarens sida för att ställa in laddningsprogrammet. Behöver jag säga att en ger sig inte in och ställer om något på måfå?
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Jag läste just någonstans på nätet att man inte kan seriekoppla lithiumbatterier. Är det riktigt ?toernqvist skrev: ↑09 jul 2022 11:23 Vi har fyra stycken LiFePo4-batterier på 12V och 100Ah. Dessa är kopplade i två serier till sammanlagt 24V 200Ah.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Såg just att det inte gäller denna typ av batterier, men man ska ha en tillsats för att seriekoppla till högre spänning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Det brukar anges i prospekt eller på hemsida högsta spänning vid seriekoppling. I mitt fall 48 volt, dvs 4 stycken.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: M26 byte till elmotor
Greenstar ( http://gsmelectric.com ) har en ganska utförlig presentation på sin webbsida. För ert projekt har ni valt den minsta motorn (E10), vilket skulle motsvara jämförelsen med en explosionsmotor som 4.8 kW (6.5 hk) vid max drift (200 Amp) samt 3.2 kW (4.3 hk) vid kontinuerlig drift (133 Amp), allt vid 24 Volt spänning. Beteckningarna indikerar på att man bara under korta stunder ska använda maxdriften.
För att kunna köra 7 timmar med 200 Amperetimmar i batteribanken, kan strömuttaget inte vara högre än knappt 30 Amp, vilket motsvarar cirka 1 hk på axeln och cirka hälften i vattnet. Jag gissar att det i bästa fall kan bli 3 knop, men väntar med spänning på er praktiska utvärdering.
Jag tror att ni med detta projekt kommer fortsätta att segla när det bara går 3 knop framåt och kommer att lära er att segla bra i lätta vindar och spara den elektriska energin till då den verkligen behövs. Tänk då på att allt som sticker ut i luften bromsar, så sänk gärna sprayhooden och ta bort eventuella mantågsnät och sittbrunnsvindskydd.
För att kunna köra 7 timmar med 200 Amperetimmar i batteribanken, kan strömuttaget inte vara högre än knappt 30 Amp, vilket motsvarar cirka 1 hk på axeln och cirka hälften i vattnet. Jag gissar att det i bästa fall kan bli 3 knop, men väntar med spänning på er praktiska utvärdering.
Jag tror att ni med detta projekt kommer fortsätta att segla när det bara går 3 knop framåt och kommer att lära er att segla bra i lätta vindar och spara den elektriska energin till då den verkligen behövs. Tänk då på att allt som sticker ut i luften bromsar, så sänk gärna sprayhooden och ta bort eventuella mantågsnät och sittbrunnsvindskydd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
- Båtnamn: M26 Ariel
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Re: M26 byte till elmotor
Det ÄR fantastiskt med elmotor, tyst och rent och utan vibrationer, sot och lukt. Det blir heller inte någon större värmeutveckling vid ett par timmars gång. Vid manövrering i hamn är elmotorn mycket snabbare och mer effektiv eftersom vi har full kraft direkt när vi vrider på reglaget, en följd av det stora vridmomentet från första varvet.
Efter bara några dagars provturer är det fortfarande ganska svårt att säga något bestämt om hur långt vi kan köra vid en viss hastighet. Vårt gasreglage har fasta lägen med bestämda energiuttag, men farten varierar efter om vi har medvind eller motvind, och hur mycket beväxning det finns på botten.
Vi har inte valt att sätta in en elmotor för att få bästa möjliga prestanda. Vi har i stället känt att det är det enda alternativet i den skenande klimatkris vi befinner oss. Det är troligt att vi får ändra vår livsstil till sjöss och avstå från en del bortskämda infall, sånt som att sätta igång motorn och köra i full fart i motvind för att hinna in till handlarn innan de stänger. Sannolikt får vi planera på annat sätt och ta det lite lugnare, men det är en del av vår satsning på att sänka vårt klimatavtryck.
Efter bara några dagars provturer är det fortfarande ganska svårt att säga något bestämt om hur långt vi kan köra vid en viss hastighet. Vårt gasreglage har fasta lägen med bestämda energiuttag, men farten varierar efter om vi har medvind eller motvind, och hur mycket beväxning det finns på botten.
Vi har inte valt att sätta in en elmotor för att få bästa möjliga prestanda. Vi har i stället känt att det är det enda alternativet i den skenande klimatkris vi befinner oss. Det är troligt att vi får ändra vår livsstil till sjöss och avstå från en del bortskämda infall, sånt som att sätta igång motorn och köra i full fart i motvind för att hinna in till handlarn innan de stänger. Sannolikt får vi planera på annat sätt och ta det lite lugnare, men det är en del av vår satsning på att sänka vårt klimatavtryck.