Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Stiffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2022 00:13

Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Stiffe »

Belysning.jpg
Belysning.jpg (72.7 KiB) Visad 2140 gånger
Någon som vet hur man öppnar/kommer in i denna? Ingen har hittills kunnar ge ett bra svar. Ringt ett antal samtal till alla möjliga/omöjliga företag men ingen har en aning. Klämma på sidan av glaset? Visst men var i h...e då??? Det fungerar inte!
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Hmm...det var ju ett antal år sedan jag bytte lampa (eller i vart fall kollade wattstyrkan), men kan det inte vara så att du ska bända mellan tak och "trä"ram i stället för bara "glaset". Mycket möjligt att jag minns fel, men du kan ju testa lite försiktigt om du inte redan gjort det.

Lycka till!


Janne
Stiffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2022 00:13

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Stiffe »

Tack för svar. Har prövat din metod men det fungerar inte. Det brukar ju gå att lista ut hur man skall göra med tiden men här går jag bet ordentligt. Men någon av alla som läst detta måste väl ha bytt lampa någon gång??
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Jim »

Jag hade en liknande lampa men den skulle man klämma ihop ”glaset” så lossnade det men det ser inte ut som om du har den möjligheten. Det är inte så enkelt att den bara skall vridas?
Jag misstänker att du vill använda den igen vilket utesluter mer våldsamma metoder.
Du kan inte lite försiktig lossa takskivan så att du kan komma åt och kapa skruvarna som håller lampan. Det kan ju vara lite lättare att klura ut hur den öppnas när man kan inspektera den från alla håll och kanter.
Stiffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jun 2022 00:13

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Stiffe »

Om någon i vart fall känner igen lampan och vet vem tillverkaren är vore det och så en hjälp. Det finns/fanns ett företag som renoverade if-båtar och även Marieholm 26. De var emellertid inte intresserade av att hjälpa mig med mitt problem. Har försökt bända försiktigt mellan rufftaket och den andra lampan (likadan) men det medförde endast att skruven drogs ur gängan så nu hänger den snett.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Möjligen fick du inte tag på den riktiga Marieholm"gubben" när du pratade/skrev till Strömstad Marina, det tycks nämligen vara två företag, varav det är Marieholm Strömstad Marina som drivs av Göran Helmer som förhoppningsvis kan hjälpa dig. Försök (om det nu inte redan är honom du talat med) att ringa (oftast ingen idé att maila) 0526-139 60.

Dessvärre är det nu ganska många år sedan jag hade anledning att handla av Göran - säkert en fem - sju, men då var det inga problem. Det är ju också länge sedan jag bytte lampa, och båten är såld.

Hoppas att det löser sig - det borde ju faktiskt finnas någon på forumet som bytt mer i nutid.


Janne
Skriv svar