Nya stoppklossar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

mathildebg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mar 2022 07:46
Segelnummer: 462
Båtnamn: Freja
Has thanked: 1 time

Nya stoppklossar

Inlägg av mathildebg »

Hej!

Jeg købte min IF'er sidste år, men det er først for nyligt gået op for mig (efter den er kommet på land), at jeg mangler stopklodserne til roret. Dette har været skyld i en glasfiberskade på roret da min foldepropel er gået på roret.

Glasfiberskaden må jeg få fikset på vanlig vis, men roret skal naturligvis fastgøres. Findes der et sted hvor jeg kan få fat i stopklodser eller er det noget man selv kan lave på en eller anden måde?

Noget andet er, at der på det nederste beslag er forholdsvist meget tærring af metal. Jeg kan ikke gennemskue om det er noget jeg skal have udskiftet med det samme eller det godt kan vente et par sæsoner? Det kan selvfølgelig godt være lidt svært at se udefra et billede, men et nogenlunde kvalificeret bud er stadig bedre end mit eget

Tak på forhånd!
- Mathilde
Bilagor
IMG_7688.jpeg
IMG_7688.jpeg (300.09 KiB) Visad 1610 gånger
IMG_7689.jpeg
IMG_7689.jpeg (92.23 KiB) Visad 1610 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Nya stoppklossar

Inlägg av maja »

Mina stoppklossar är tillverkade av något slags glasfibermassa/komposit. Men det går säkert bra med träklossar av t.ex. kärnfuru som innehåller tjära som gör att det blir vattentåligt.

Forma klossarna så att de följer rodrets kurvatur.

Klossarna kan med fördel limmas fast med t.ex. sikaflex.

Man ska nog inte segla utan klossar. Visserligen väger väl rodret mera än vad roderbladet deplacerar, men det finns ändå en viss risk att rodret kan hoppa av.

Egentligen behövs bara en enda stoppkloss. De två under vattnet kan tänkas bara sitta där föratt förbättra vattenströmningen genom att minska turbulensen.

Det finns mycket skrivet om roder och roderbeslag i vår tidning Medvind och i detta forum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Nya stoppklossar

Inlägg av Jim »

Precis som Maja skriver så kan man göra klossarna av trä. Det finns även möjlighet att köpa en liten bit teflonplast eller liknande från en leverantör som säljer olika plastmaterial. Det finns många olika plastmaterial man skulle kunna använda. När jag seglade OK-jolle så köpte jag ibland plastskivor cirka 1,5 till 2 cm tjocka för att tillverka glidlagret, till masten, som satt i däcket.

När det gäller roderbeslagen så beror det givetvis på om det bara är ett av beslagen eller båda två som är under vatten som är påverkade. När beslagen har angripits så mycket på utsidan som bilden visar så kan man misstänka att materialet är försvagat långt in i beslaget. Det går nog att segla någon säsong till om det bara är det ena beslaget men om båda beslagen ser likadana ut så skulle, åtminstone jag, fundera på att byta dem.

Sen bör man ju också fundera på varför skadorna har uppstått. Det lär ju förmodligen behövas en offeranod någonstans.
Skriv svar