Hej!
Jeg købte min IF'er sidste år, men det er først for nyligt gået op for mig (efter den er kommet på land), at jeg mangler stopklodserne til roret. Dette har været skyld i en glasfiberskade på roret da min foldepropel er gået på roret.
Glasfiberskaden må jeg få fikset på vanlig vis, men roret skal naturligvis fastgøres. Findes der et sted hvor jeg kan få fat i stopklodser eller er det noget man selv kan lave på en eller anden måde?
Noget andet er, at der på det nederste beslag er forholdsvist meget tærring af metal. Jeg kan ikke gennemskue om det er noget jeg skal have udskiftet med det samme eller det godt kan vente et par sæsoner? Det kan selvfølgelig godt være lidt svært at se udefra et billede, men et nogenlunde kvalificeret bud er stadig bedre end mit eget
Tak på forhånd!
- Mathilde
Nya stoppklossar
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 15 mar 2022 07:46
- Segelnummer: 462
- Båtnamn: Freja
- Has thanked: 1 time
Nya stoppklossar
- Bilagor
-
- IMG_7688.jpeg (300.09 KiB) Visad 1610 gånger
-
- IMG_7689.jpeg (92.23 KiB) Visad 1610 gånger
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Nya stoppklossar
Mina stoppklossar är tillverkade av något slags glasfibermassa/komposit. Men det går säkert bra med träklossar av t.ex. kärnfuru som innehåller tjära som gör att det blir vattentåligt.
Forma klossarna så att de följer rodrets kurvatur.
Klossarna kan med fördel limmas fast med t.ex. sikaflex.
Man ska nog inte segla utan klossar. Visserligen väger väl rodret mera än vad roderbladet deplacerar, men det finns ändå en viss risk att rodret kan hoppa av.
Egentligen behövs bara en enda stoppkloss. De två under vattnet kan tänkas bara sitta där föratt förbättra vattenströmningen genom att minska turbulensen.
Det finns mycket skrivet om roder och roderbeslag i vår tidning Medvind och i detta forum.
Forma klossarna så att de följer rodrets kurvatur.
Klossarna kan med fördel limmas fast med t.ex. sikaflex.
Man ska nog inte segla utan klossar. Visserligen väger väl rodret mera än vad roderbladet deplacerar, men det finns ändå en viss risk att rodret kan hoppa av.
Egentligen behövs bara en enda stoppkloss. De två under vattnet kan tänkas bara sitta där föratt förbättra vattenströmningen genom att minska turbulensen.
Det finns mycket skrivet om roder och roderbeslag i vår tidning Medvind och i detta forum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Re: Nya stoppklossar
Precis som Maja skriver så kan man göra klossarna av trä. Det finns även möjlighet att köpa en liten bit teflonplast eller liknande från en leverantör som säljer olika plastmaterial. Det finns många olika plastmaterial man skulle kunna använda. När jag seglade OK-jolle så köpte jag ibland plastskivor cirka 1,5 till 2 cm tjocka för att tillverka glidlagret, till masten, som satt i däcket.
När det gäller roderbeslagen så beror det givetvis på om det bara är ett av beslagen eller båda två som är under vatten som är påverkade. När beslagen har angripits så mycket på utsidan som bilden visar så kan man misstänka att materialet är försvagat långt in i beslaget. Det går nog att segla någon säsong till om det bara är det ena beslaget men om båda beslagen ser likadana ut så skulle, åtminstone jag, fundera på att byta dem.
Sen bör man ju också fundera på varför skadorna har uppstått. Det lär ju förmodligen behövas en offeranod någonstans.
När det gäller roderbeslagen så beror det givetvis på om det bara är ett av beslagen eller båda två som är under vatten som är påverkade. När beslagen har angripits så mycket på utsidan som bilden visar så kan man misstänka att materialet är försvagat långt in i beslaget. Det går nog att segla någon säsong till om det bara är det ena beslaget men om båda beslagen ser likadana ut så skulle, åtminstone jag, fundera på att byta dem.
Sen bör man ju också fundera på varför skadorna har uppstått. Det lär ju förmodligen behövas en offeranod någonstans.
Jim - SWE 1842 - Ila