Sagg i förstaget
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 11 okt 2006 13:54
Min förstagslängd är som i Northguiden, 10.42 eller något sådant. Vad gäller frågan hur jag vet när jag ska spänna akterstaget och hur mycket så är det tyvärr mest farten mot konkurrenterna, roderkänslan, ljudet på skvalpet och draget i nacken som avgör. Man får ju viss ledning av storens form eftersom den ändrar sig samtidigt som man spänner förstaget, men det viktiga är att man känner att man har driv - dvs. lösningen på problemet är träna, träna, träna. I lättvind är det ju lättrimmat för då behöver man ju inte röra akterstaget. Detsamma gäller i hårdvind för då drar man bara så hårt man orkar! Man kan ju ha en liten tejp, tuschmarkering på akterstagssträckarlinan som referens för just mellanregistret, men då gäller det också att man alltid har samma riggspänning och det har nog tyvärr inte jag, utan jag brukar spänna hem något eller några varv om jag känner att det blir aningen mer vind.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
- Ort: Skärhamn
Sagg
Tack för alla kloka råd.
Vi är ju alla olika som personer. Som gammal mättekniker lägger jag kanske för stor vikt vid hårda fakta - "Att mäta är att veta" :? .
Men det är ju tur att man inte med en formel kan nå optimal fart, för i så fall skulle ju alla som kunde formeln vara exakt lika bra
Och då hade det ju inte varit så spännande att kappsegla.
Men å andra sidan, att med hårda fakta skapa en högre plattform för intuitionen att stå på kan ju inte vara fel, som jag ser det!
Vi är ju alla olika som personer. Som gammal mättekniker lägger jag kanske för stor vikt vid hårda fakta - "Att mäta är att veta" :? .
Men det är ju tur att man inte med en formel kan nå optimal fart, för i så fall skulle ju alla som kunde formeln vara exakt lika bra

Och då hade det ju inte varit så spännande att kappsegla.
Men å andra sidan, att med hårda fakta skapa en högre plattform för intuitionen att stå på kan ju inte vara fel, som jag ser det!
Håkan IF-95
Jag kan rekommendera boken "Sail & rig tuning" av Ivar Dedekam. Jag tror att den även finns översatt till svenska. Boken innehåller en massa lättförståelig teori om rigginställningar och ger också många bra praktiska tips om hur man kan trimma in sin rigg.
Finns att beställa på http://www.bokus.com/b/1898660670.html
Finns att beställa på http://www.bokus.com/b/1898660670.html
- IF 2719
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Re: Sagg i förstaget
Fick Segel & riggtrim i julklapp och rekommenderar den! Boken förklarar ganska utförligt principerna för trimmning.
Jag har en undran angående genuatrim och det är samspelet mellan förstagssträck (sagg) och förliksträck. I segel & riggtrim står "förstagets sträck påverkar djup och framkantsrundning, medan förlikssträcket bestämmer bukens läge" (s.18). Det står också att ett sträckt fall/förlik (ansatt genuacunningham) flyttar fram buken och ger sämre höjd men bättre vingelmån medans ett löst fall/förlik flyttar bak buken, ger planare framkant och ger bättre höjd.
Innebär detta att cunningham ska minskas när vi vill optmimera höjdtagning? Det är lite tvärt emot vad som står i Norths trimguide, där jag fattat det som att genuacunningham ska sträckas mer ju mer vinden ökar?
Återstår bara många timmars träning på kryssen...
Jag har en undran angående genuatrim och det är samspelet mellan förstagssträck (sagg) och förliksträck. I segel & riggtrim står "förstagets sträck påverkar djup och framkantsrundning, medan förlikssträcket bestämmer bukens läge" (s.18). Det står också att ett sträckt fall/förlik (ansatt genuacunningham) flyttar fram buken och ger sämre höjd men bättre vingelmån medans ett löst fall/förlik flyttar bak buken, ger planare framkant och ger bättre höjd.
Innebär detta att cunningham ska minskas när vi vill optmimera höjdtagning? Det är lite tvärt emot vad som står i Norths trimguide, där jag fattat det som att genuacunningham ska sträckas mer ju mer vinden ökar?
Återstår bara många timmars träning på kryssen...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2023: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM & Sjöstadskajenregattan.
Planerade regattor 2023: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM & Sjöstadskajenregattan.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2729
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 49 times
Re: Sagg i förstaget
Att optimera höjden betyder att man ska trimma seglet efter rådande förhållanden och rådande rorsman. Ett litet rundare försegel gör båten lättare att styra, men samtidigt att man offrar litet höjd, medan ett vasst segel kan gå högre mot vinden, men det kräver i sin tur litet mer av rorsman.
Så om rorsman inte klarar av att hålla fart på båten i vågorna, kan man prova med att runda till främre delen av seglet litet. Det kan man göra genom att dra litet i fall eller cunningham.
När vinden ökar blir förstagssagget större och buken flyttas bakåt. Då får man dra litet extra i fall eller cunningham för att kompensera för detta. Alternativt kan man spänna riggen litet mer.
Så om rorsman inte klarar av att hålla fart på båten i vågorna, kan man prova med att runda till främre delen av seglet litet. Det kan man göra genom att dra litet i fall eller cunningham.
När vinden ökar blir förstagssagget större och buken flyttas bakåt. Då får man dra litet extra i fall eller cunningham för att kompensera för detta. Alternativt kan man spänna riggen litet mer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Re: Sagg i förstaget
Lasse, jo det är nog värt att se om ögonmåttet på sagget kan ta hjälp av masten som syftlinje. Jag tror nog de flesta ändå bedömer sagget genom att gå fram på fördäck och kika upp längs vantet.
Sen är det nog så att en bra trimmad IF på kryssen, går högt, snabbt utan att kränga för mycket. Det blir till att prova sig fram. Av dem jag sett segla med lite krängning så tycker jag de flesta har ganska plant storsegel som är nära det bakre mätmärket.
Sen är det nog så att en bra trimmad IF på kryssen, går högt, snabbt utan att kränga för mycket. Det blir till att prova sig fram. Av dem jag sett segla med lite krängning så tycker jag de flesta har ganska plant storsegel som är nära det bakre mätmärket.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2023: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM & Sjöstadskajenregattan.
Planerade regattor 2023: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM & Sjöstadskajenregattan.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2729
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 49 times
Re: Sagg i förstaget
Ett spinnakerfall som sträcks framför förstaget, kanske skulle kunna utgöra en bra syftlinje och hjälpa till vid skattningen.
Ett försegel brukar vara sytt med ett intag längs förliket, som ska passa ungefär med sagget.
Lättvindssegel har nästan inget intag, medan mellan- och hårdvindssegel är sydda för mera sagg. Därför är sagget i sig inget större problem, så länge det passar med seglet. Och det är därför man ska släppa mycket på riggspänningen om man använder ett mellan- eller hårdvindssegel i lättvind. Annars blir seglet alldeles för plant.
Fråga din segelmakare om vad som gäller för just ditt segel.
Ett försegel brukar vara sytt med ett intag längs förliket, som ska passa ungefär med sagget.
Lättvindssegel har nästan inget intag, medan mellan- och hårdvindssegel är sydda för mera sagg. Därför är sagget i sig inget större problem, så länge det passar med seglet. Och det är därför man ska släppa mycket på riggspänningen om man använder ett mellan- eller hårdvindssegel i lättvind. Annars blir seglet alldeles för plant.
Fråga din segelmakare om vad som gäller för just ditt segel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983