Vad betyder siffran i fören?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Schulanta »

Min båt har en centimeterstor 5:a ingjuten ovanför vattenlinjen i fören på styrbord sida. Grannbåten har en 3:a. Nyfiken som jag är undrar jag vad den här siffran betyder. Gjöts båtarna i olika formar?
Senast redigerad av 1 Schulanta, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av maja »

Båtens skrov är gjuten i skrovform nummer fem. Grannbåten är säkert äldre. Den har nog tillverkningsnummer kring 2000 medan din väl har kring 3000.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av johan swe-1870 »

Hur vet man att båt gjuten i form nr 3 har tillverkningsnummer ca 2000 och båt gjuten i form nr 5 har tillverkningsnummer ca 3000? Jag blir så nyfiken när jag läser det, så jag vill lära mig mer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av maja »

Eftersom Johan V:s båt har segelnummer kring 3000, har båten även sannolikt ett tillverkningsnummer i det häradet. Därefter kan man väl använda en approximativ division för att ungefär få fram när man bytte form.

Så i min ansats har jag endast använd de berömda två fingrarna, tummen och pekfingret... 8) med den precision det nu kan ge...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra, då förstår jag lite mer: Jag tar 3098*3/5 = 1858, dvs ungefär 2000 som du skriver.

Menar du alltså att man har använt en form i taget och sedan bytt till en ny form för att den gamla var utsliten efter nåt år eller så? Först började man med form nr 1 och gjöt ett antal båtar i den, sedan bytte man till form nr 2 och fortsatte med den, osv? Hur många kan man göra per form innan den är utsliten?

Är det inte mer troligt att man har haft flera formar i samtidig drift? Då kan man ju lägga upp ett nytt skrov medan ett annat står och härdar, och ännu ett håller på att tas ut ur formen, ännu en form rengöres och den sista beläggs ned vax? :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av maja »

Man kan säkert haft flera formar i drift då produktionen var som högst, kring 1974-76. Man producerade ju mer än en båt om dagen.

Även pga. det råder det viss osäkerhet. Men ett högre nummer på formen menar jag med stor sannolikhet indikerar på en senare form.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Det sitter en åtta på min marieholm 26 från ca -75. Vad nu det tillför.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Schulanta »

Intressant att få bekräftat att siffran betecknar gjutformen. En annan teori jag hade var att det var någon form av datumstämpel. Min båt med femma i skrovet är årsmodell -77, men jag tror att den tillverkades i slutet av -76.

Gick det att gjuta M26:or i IF-formar, eller hade de egna formar? De har väl något högre fribord?

Apropå gjutformar så skulle det vara väldigt spännande att se gamla foton från produktionen! Finns det några sådana?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av maja »

M26-an har samma skrovform, så därför borde det gå att använda samma formar till skrovet. Men huruvida man gjorde det, vet jag inte.

Däcket, däremot hade en annan form, eftersom det är ganska annorlunda.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

M26 har några cm högre fribord, så det är nog opraktiskt att använda samma formar. Vet inte om det gäller alla M26, men mitt däck är gjort i sandwichlaminat med (antar jag) balsa som distansmaterial. På vissa ställen sitter plyfaförstärkningar (fäste för grabbräcken mm). Om jag fattat rätt är IFens däck i enkellaminat med lokala plyfaförstärkningar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av maja »

De vanliga M26-orna verkar ha aningen högre fribord enligt specifikationen. Eftersom båten är 14 cm längre, kanske 5 cm akterut och 9 cm förut ift. IF-båten, blir friborden 5 cm högre. Men samtidigt får båten ett något ökat djupgående eftersom den är något tyngre, så avståndet från sargkanten till vattenlinjen kanske bara ökar med någon eller några centimeter. Men eftersom sidorna är högre, använde man sannolikt en särskilt framtagen form med högre kanter.

De senaste M26-orna, benämnda 261 har ytterligare förhöjt däck genom ett slags valdäckskonstruktion.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Gunverth »

Tittade på min gula 77:a idag och den har en 2:a i fören. Nummer 3046.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Schulanta »

Hm... Innebär det helt enkelt att tvåans form var seglivad, eller spricker alla teorier? Snutten och Schulanta är ju jämngamla.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror som jag skrev innan mer på att flera formar har varit i drift parallellt. Under en del år tillverkades ju faktiskt rätt många IF-båtar. Rekordåret 1975 gjordes enligt http://www.ifboat.com/index.php?q=om-if-baten 552 st båtar. Det finns inte en chans att alla de har gjorts i en och samma form!

Jag vet inte genomloppstid för skrovtillverkning, men jag kan tänka mig att en form är blockerad av ett och samma skrov i flera dagar. Det måste helt enkelt ha varit flera formar samtidigt i parallell drift. Hur skulle de annars hunnit göra 552 st båtar på ca 220 arbetsdagar?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Vad betyder siffran i fören?

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Kul att vara här på forumet, jag köpte min IF igår!!! Att forumet är så informativt var nästan en anledning till att det blev en IF:) Det är ju fantastiskt att ha tillgång till den samlade IF-expertisen när man har en 45 år gammal båt.
Här kommer en fråga om segelnummer och tillverkningsnummer. Vad är anledningen till att att det inte är samma nummer? Är det pga att vissa båtar exporterades till bla Danmark och Tyskland och då fick dom segelnummer ur andra nummerserier? Min nyinköpta IF har segelnummer 2284 och tillverkningsnummer 2430. Och när ni på forumet refererar till nummer så är det väl alltid segelnummer?
Jonas IF2284 Miranda
Skriv svar