Spricka under kölen

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

mathildebg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mar 2022 07:46
Segelnummer: 462
Båtnamn: Freja
Has thanked: 1 time

Spricka under kölen

Inlägg av mathildebg »

Hej! ☀️

Jeg kommer fra den danske IF klub, men håber, at det er ok at jeg skriver her. Jeg er blevet fortalt, at der måske er nogen her der kunne have mere styr på det, end vi har i vores gruppe.

Jeg har et problem som jeg har lidt svært ved at gennemskue alvoren af. Jeg tjekkede under min køl i dag og fandt en slags revne der går hele vejen langs kølen. Det virker som om båden måske er støbt der, da linjen er meget symmetrisk, men jeg er alligevel lidt bekymret. Sprækken er måske et par mm dyb ca.

Er der nogen af jer der er lidt skarpere på støbningen af båden eller bare generelt hvordan det burde fikses? Kan ikke finde ud af om vi er ude i epoxy, mere glasfiber, lodning eller hvad nu ellers?

Jeg tager imod et hvert råd med kyshånd - og hører selvfølgelig også gerne om der er andre der har oplevet lignende. Og jeg håber selvfølgelig også, at jeg er til at forstå!
Bilagor
IMG_7176.jpeg
IMG_7176.jpeg (231.04 KiB) Visad 2048 gånger
IMG_7173.jpeg
IMG_7173.jpeg (228.12 KiB) Visad 2048 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka under kölen

Inlägg av maja »

IF-båtens skrov består av två spegelvända halvor, som är hopsatta inifrån med glasfibermattor och polyesterplast. Sprickan som man ibland kan se utifrån beror nog på att eventuellt spackel som satt där från början har lossnat och fallit bort under de cirka 50 år båten har "levt". Om sprickan bara är grund, som den verkar här, och ingen antydan till frostsprängning finns kring sprickan, kan man nog låta det vara som det är eller rensa bort spacklet i sprickan med en kniv och återfylla den med något vanligt epoxispackel typ PP eller liknande, som går att köpa i båttillbehörshandeln.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mathildebg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mar 2022 07:46
Segelnummer: 462
Båtnamn: Freja
Has thanked: 1 time

Re: Spricka under kölen

Inlägg av mathildebg »

Tusinde tak for hjælpen! Det var lige præcis det råd jeg manglede :)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Spricka under kölen

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet!

Jag hade nog också skrapat bort det som går och spacklat i ny epoxispackel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar