Kan man kappsegla med rullfock?

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av Magdalena »

Jag har läst de tidigare trådarna som avhandlar rullfock... Men, kan man kappsegla med rullfock? Är det ok enligt klassreglerna och framför allt hur är seglingsegenskaperna? Jag gillar alla bekvämligheter som en rullfock medför men jag vill fortfarande kunna trimma och ha en rolig samt aktiv segling - går det att förena? Jag måste ändå byta förstag till nästa säsong och det är i och med det som tanken om rullfock dök upp.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av maja »

Du kan inte kappsegla båten som en standard IF-båt om du skaffar dig ett rullförsegelarrangemang med förstagsprofil, tex. en Furlex. I så fall måste du skaffa dig ett LYS/SRS-mätbrev och då får du endast segla LYS/SRS-tävlingar (dvs. inte SM eller DM).

De rullförarrangemang som är tillåtna är sådana där seglet rullas upp kring förstaget eller kring sitt eget förlik. I förra numret av Medvind finns en artikel om detta. Om du är medlem borde du väl ha läst den artikeln.... 8) ...

Seglingsegenskaperna förändras inte, åtminstone inte mätbart, eftersom det är själva seglet som avgör detta. På ett arrangemang där man rullar upp seglet på förstaget, kan man ju använda ett vanligt segel med hakar. Men arrangemanget ska tillåta justering av förliksspänningen.

Klassreglerna finns på vår hemsida och det är fritt fram att läsa om vad som gäller för vem som helst.

Varför måste du byta ditt förstag?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av Magdalena »

Tack för snabbt svar! Medlem hoppas jag snart vara, väntar på inbetalningskort, så ska absolut läsa artikeln när jag fått till ett lösenord :P

Det låter ju bra, jag vill definitivt kunna fortsätta använda mig av min cunningham men det verkar jag ju kunna göra om man använder sig av hakarna...

Det är min första säsong med båten och förstaget är knäckt, inte jag som har lyckats med det men det ser inte så kul ut och jag antar att det inte är så bra. Lägger jag förstaget ner på backen så har det två-tre ordentliga knölar som buktar och i toppen av dessa så ser staget ut att vara helt uttänjt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av maja »

Tyvärr går det nog inte med cunningham, eftersom seglets hals ska sättas fast i bottensvirveln. Du får använda fallet istället för att spänna upp förliket. Om du inte har fallet nerdraget redan får du således du göra det.

Det finns en teori om att det är bättre att använda cunningham än att använda fallet när man spänner förliket. Anlednngen skulle vara att man får en effekt av att flytta skotpunkten framåt genom att skothornet lyfter en aning, medan man med cunningham får motsatt effekt. Men det blir nog väldigt litet och knappast mätbart, om det inte är frågan om väldigt stora ändringar. Trots allt så sitter ju halshornet kvar på samma ställe, och en liten variation i sträckningen av förstaget påverkar nog väldigt litet.

Själv flyttar jag skotpunkten väldigt litet, högst ett hål bakåt någon gång när det blåser mycket. Om man har ett segel med skothornet nära däck, behöver man inte flytta så mycket. Det räcker med att dra mer eller mindre i skotet.

Det är not bra att du byter förstag. Materialet verkar ha fått en permanent deformation. I så fall är det försvagat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av Magdalena »

Hej igen,

Nu var det ett tag sedan som jag funderade på det här med rullfock men tänkte bara uppdatera om vad jag tillslut bestämde mig för. Efter många telefonsamtal och noga läsning av Medvind så beslöt jag mig för en rulle från Furlex. Önskar jag kappsegla byter jag helt enkelt förstag vilket inte verkade alltför krångligt och jag tror inte att jag kommer att kappsegla med min båt på ett tag så det känns jättebra.

Nu längtar jag efter våren så att jag kan få testa hela arrangemanget!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av maja »

Ja, man behöver egentligen bara en mastkran.

Och om man ska göra som du, dvs. byta till ett vanligt förstag vid kappsegling, rekommenderar jag ett förstag med fast längd. North Sails rekommenderar längden 8.40 m i sin trimguide.

Byte kan t.ex. gå till enligt följande:
  • Slacka litet på topp- och undervant
    Spänn upp masten framåt med spinnakerfallet
    Lossa och ta bort profil och rulle
    Sätt på det vanliga förstaget
    Slacka spinnakerfallet
    Spänn topp- och undervant till önskad spänning
Och när man byter tillbaka gör man på samma sätt, men låter moment tre och fyra byta plats.
Hela proceduren bör inte ta längre än tjugo minuter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av jens IF 294 »

En liten fråga om förstagslängden, är det 8.4 m inklusive vantskruv
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av maja »

Uttrycket "Förstagslängd" definieras som den totala längden inklusive vantskruv och eventuella toggles.

Men man kan "rationalisera bort" vantskruven och ha en fast, icke justerbar längd på förstaget.

Själv har jag ett gammalt standard förstag (tror jag mätte det till 8.05 m) plus en helt utskruvad Hasselfors vantskruv av samma typ som jag använder för toppvanten plus 2 toggles. Det blir totalt något kortare än "North-längden", (cirka 8.33 m tror jag at det blir)".

Om du anser att masten kommer att luta för mycket bakåt med 8.40 m kan du ju alltid välja ett något kortare förstag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
APER1T1F
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011 22:48

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av APER1T1F »

HEJ!
JAG HAR KÖPT NY RULLFOCK OCH UNDRAR VAR MAN KAN FÅ HJÄLP ATT KORTA FÖRSTAGET ELLER ATT BESTÄLLA ETT NYTT
IF 3110 GUNNAR J LOMMA
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan man kappsegla med rullfock?

Inlägg av maja »

Kontakta första bästa riggverkstad. Om det inte finns någon sådan service i Lomma, kontakta Limhamns Skeppshandel i Limhamns Småbåtshamn, http://www.limhamns-skeppshandel.se/Rigg.htm
.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar