Vinteruppläggning med kedjor och balkar

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Bengt S-1494
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 aug 2006 14:38
Ort: Helsingfors

Vinteruppläggning med kedjor och balkar

Inlägg av Bengt S-1494 »

Dags för vinteruppläggning.
Jag tänkte föröka lägga upp båten med kedjor och balkar. Jag hade båten upplagd så för ett 10-tal år sedan, och det gick utmärkt. ( Sen blev jag tvungen att använda GREFABs bockar)
Hade då balkar av 2 parallellt ihopsatta 150 x 50 mm trä bjälkar, och för säkerhetsskull 4 m långa, de blev hemskt tunga och otympliga.
Nu har jag flyttat till Finland och tänkte snickra ihop liknande balkar igen,
Såg i det gamla forumet en lösning med järnbalkar, på Steen Billesteins hemsida, (gamla forumet 2003 09 02) med fina bilder. med kedjor och 100 x 100 mm stora järnbalkar, endast 2,40 m långa.

Har någon annan erfarenhet av detta, och:
Vet någon hur tjockt gods man borde ha i balkarna.
3, 4, eller 5 mm eller ?? (vill inte få balkarna onödigt tunga)

(Jag har mejlat tlll Steen Billestein, men han har ännu inte svarat, och jag har som vanligt bråttom)

Bengt If S 1494
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Balkarna som Steen använt är säkert väl beprövade. Jag tror sådana balkar har en standarddimension v.g. godstjocklek. Att balkarna inte är alltför lätta/tunna i godset är bara en fördel, eftersom det innebär både litet rostmån och att de inte flyttar på sig så lätt om det börja blåsa orkan.

Det är dessutom en fördel att sätta ihop balkarna i en fyrkantig "ram" genom att komplettera med t.ex. 2 stycken längsgående 1 x 1 tums L-balkar, cirka 190 cm långa. Då kan avståndet mellan tvärbalkarna hållas konstant från upptagning till upptagning. Dessutom hålls balkarna på plats på ett mycket effektivt sätt om det skulle börja blåsa väldigt mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Balkar och kedjor

Inlägg av Bertil Norberg »

Funktionen är mycket bra, och båten står stadigt. Den kräver mycket små efterjusteringar när båten väl är på plats.
Glöm inte att sätta en stötta under fören. I samband med att vi skulle sätta presenningshållarna framme i förpulpit, så tippade båten framåt. Fören gled mycket sakta ner till marken. och rodret befann sig 2 meter upp i luften, - Jag hade gått fram på fördäck utan att tänka på konsekvensen. Kedjorna höll stadigt fast, och båten kunde sakta och värdigt dras tillbak till moder jord. Det blev många skratt på mitt konto på båtklubben. :lol: De främre kedjorna höll stadigt fast utan att båten välte!!!
Jag håller med Marek. Gärna ett par stadiga 4-kantprofiler, som man svetsar fast öglor för att fästa kedjorna i.
sbillens
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2006 21:33
Ort: Gilleleje, Denmark
Kontakt:

Re: Vinteruppläggning med kedjor och balkar

Inlägg av sbillens »

Hej, svaret är balkarna har tjocklek på 5 mm
Velkommen att se min hemsida:http://home23.inet.tele.dk/sbillens/
obs:
ny adress: http://www.s-billenstein.dk
-->Støtte til båd på land. Steen Billenstein

Bengt S-1494 skrev:Dags för vinteruppläggning.
Jag tänkte föröka lägga upp båten med kedjor och balkar. Jag hade båten upplagd så för ett 10-tal år sedan, och det gick utmärkt. ( Sen blev jag tvungen att använda GREFABs bockar)
Hade då balkar av 2 parallellt ihopsatta 150 x 50 mm trä bjälkar, och för säkerhetsskull 4 m långa, de blev hemskt tunga och otympliga.
Nu har jag flyttat till Finland och tänkte snickra ihop liknande balkar igen,
Såg i det gamla forumet en lösning med järnbalkar, på Steen Billesteins hemsida, (gamla forumet 2003 09 02) med fina bilder. med kedjor och 100 x 100 mm stora järnbalkar, endast 2,40 m långa.

Har någon annan erfarenhet av detta, och:
Vet någon hur tjockt gods man borde ha i balkarna.
3, 4, eller 5 mm eller ?? (vill inte få balkarna onödigt tunga)

(Jag har mejlat tlll Steen Billestein, men han har ännu inte svarat, och jag har som vanligt bråttom)

Bengt If S 1494
Senast redigerad av 1 sbillens, redigerad totalt 7 gånger.
Steen Billenstein
sbillens
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 sep 2006 21:33
Ort: Gilleleje, Denmark
Kontakt:

Vinteruppläggning med kedjor och balkar

Inlägg av sbillens »

Hej, svaret är balkarna har tjocklek på 5 mm

Velkommen att se min hemsida:
http://home23.inet.tele.dk/sbillens/
-->Støtte til båd på land.
Hälsningar Steen Billenstein

Hemsida har ny adress:
http://www.s-billenstein.dk/
Senast redigerad av 2 sbillens, redigerad totalt 7 gång.
Steen Billenstein
Bengt S-1494
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 aug 2006 14:38
Ort: Helsingfors

Inlägg av Bengt S-1494 »

Båten upptagen och balkarna som blev 5 mm, enligt Steens recept fungerar utmärkt. Bultade fast ringbultar istället för svets.
Jag har inte satt ngn förstötta, men kollade noga att det går att belasta fören utan att den tippar, innan jag bestämde den förliga balkens plats, och nu står den stadigt. Förbalkens plats dock ordentligt långt fram- just i "krökens" början, varför jag lagt ett ekstra stöd en bit längre bak, enligt Steens modell (se bild på Steens hemsida)
Oerhört stadigt känns det i alla fall.

Tack för hjälpen allihop !

Bengt
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om du vill vara riktigt säker, sätt ihop de båda balkarna till en fyrkantig "ram" geom att skruva fast 2 längsgående cirka 1 x1 tum L-profiler med t.ex 2 M10-bultar i varje tvärbalk, alldeles innanför ringbultarna. Fördelen är, att du alltid håller samma avstånd mellan de tvärgående balkarna. Och om båten någon gång skuller råka tippa framåt genom att du råkat placera den för långt fram, kommer balkarna att hänga kvar fint och båten kommer inte att välta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Enklare krokar?

Inlägg av Sälö Knapp »

Anordningen på bilderna ser väldigt fin ut. Men krokarna ser rätt komplicerade ut att tillverka för en hempulare. Jag har för mig att jag sett någon tredelad variant med en u-balk (som kedjan sitter i), en träkloss emellan och en till kortare u-balk (som "griper" om relingen) som verkar enklare att tillverka. Någon som har erfarenheter eller vet mer?

Stålbalkarna som den står på kan väl bytas mot kraftiga trä dito antar jag?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Hur du än gör så måste du tillverka relingshakar. De måste vara tillräckligt kraftiga så att de inte böjs raka vid hård belastning. Att svetsa ihop några sådana som Steens är nog inget större jobb för en "plåtniklas". De behöver ju inte vara i rostfritt.

Träbalkar går bra, men det måste vara tillräckligt rigida. Gamla träsyllar från järnvägen duger, men de får inte vara ruttna. Om du använder träbalkar måste du även fixa fästen i dessa.

Men enligt min mening är stålbalkar det bästa. Sådana kan du nog köpa på närmaste skrotupplag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Jo men fördelen med trä är att de kan vara rätt höga. En av poängerna med anordningen är ju bättre åtkomst av skrovytan (jämfört med dagens GREFAB-stöttor) men på bilderna så hamnar ju den väldigt nära marken så åtkomsten under kölen är ju i det närmaste obefintlig. Visst kan man skaffa höga stålbalkar också men då blir det väl rena stridsvagnskonstruktionen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det går mycket bra att palla under stålbalkarna med t.ex. cementplattor eller liknande. Det är t.o.m. att rekommendera, eftersom de då inte står och rostar underifrån direkt på den (ständigt) fuktiga marken.

Om du pallar upp, ska du palla balkarna i båda ändarna och även mitt på (under båten). Annars finns viss risk för nerböjning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar