Placering av fockskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Placering av fockskena

Inlägg av Max »

Hej,

Inspirerad av artiklarna i Medvind så har jag nu beställt en s.k. utökad-fock (110%). Förra ägaren av min båt har flyttat fockskenan föröver men placeringen skiljer lite från den bild jag sett i just Medvind.

Två frågor:
* Vore ju skönt att slippa borra och flytta, så kan placeringen på min fockskena fungera ändå (se bifogad bild)?
* Åsikt om hållfasthet och stryktålighet vad gäller fockskena kontra de skenor som används för genua (har iof använt min fockskena för vanlig fock i tre år utan problem men trots allt så ser ju skenan ganska klen ut…)?
Bilagor
GullanFockSkena.jpg
GullanFockSkena.jpg (40.92 KiB) Visad 17381 gånger
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Fockskenan på bilden verkar sitta för långt bak för att fungera bra med en fock som inte har så högt placerat skothorn som originalfocken.

Jag rekommenderar att du flyttar fram fockskenan. Kanske du kan återanvända ngra av hålen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag seglar inte med en utökad fock utan en som syddes mig för drygt 10 år sedan enligt då gällande klassregel. Även för en sådan fock tycker jag att din skena sitter för långt bak. Annars tror jag din skena är riktigt placerad i sidled, dvs så nära ruffen som möjligt. Kan du inte bara flytta din skena framåt, när du fått ditt nya segel och fått prova lite först?

Jag har monterat min skena så här:

Bild

Bild

Bild

Jag brukar skota focken där du ser blocket sitta. Focken halsas cirka 10 cm upp, precis som mina genuor.

Jag tävlade i helgen Ven runt med fock och slog IF-konkurrenten som valt genua, trots att halva racet var i för svag vind för fock.
Ibland går det fint!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Placering av fockskena

Inlägg av Max »

Hej,

Marek och Johan, tack för bra återkoppling. Jag flyttar skenan framåt enlig bilden, får dock fundera om jag skall använda min "gamla" fockskena eller köpa en ny "genuaskena" istället.
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av johan swe-1870 »

Då du ser ut att fungerande travare och block till den gamla fockskenan är det inget särskilt som säger att du måste byta till den nyare varianten. Jag satte "genua"-skena då jag lät den gamla fockskenan sitta kvar mest för att slippa spackla hålen. Nu har jag dock trampat så många ggr på den gamla skenan att jag ändå funderar på att ta bort den.

När du får den nya focken tycker jag du ska prova på befintlig skena och sedan bestämma hur du ska ha det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Placering av fockskena

Inlägg av Frage »

Jag ska sätta en ny skena enligt bilderna.
Fråga: Använder nu genomgående skruv och mutter? Vilken längd i så fall?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Alltid skruv och (vanlig) mutter plus maxi-bricka (även kallad "båtbricka") för dragbelastade beslag. Det brukar väl oftast bli M6. Längden får man anpassa litet efter beslaget tjocklek och om det finns förstärkningar där man sätter skruvarna. Mer än 50 mm längd blir det aldrig och jag menar att man oftast klarar sig med 35 mm. I värsta fall får du väl såga av skruven ungefär jäms med muttern efter montaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av Andreas89 »

Jag har köpt en H-båtsfock och har den rostfria originalskenan med låg profil.

Jag fick inga travare till denna med båten så ifall jag ska flytta på den behöver jag också köpa travare till den. Det är alltså en snarlik investering mellan att återanvända denna skena eller köpa en med T-profil så att jag kan använda genuans travare.

Har ni någon preferens mellan den rostfria med låg profil och T-skenan?

Screenshot 2021-03-14 at 08.59.42.png
Screenshot 2021-03-14 at 08.59.42.png (470.04 KiB) Visad 10981 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Jag har låtit den gamla skenan sitta kvar. Jag har travare till den som jag har plockat av, men som kan användas som reserv i den gamla skenan, om man t.ex. skulle råka tappa en av de andra travarna i sjön.. (har faktiskt hänt mig..men jag lyckades fiska upp den med en torskpilk.. ;-) .. )

Annars använder jag den nya T-profilen till focken. Jag har köpt separata travare, för genuatravaren måste sitta kvar i genuaskenan och användas som brytblock när man använder skotwinchar på rufftaket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

En som inte gäller placering utan hur fockskenan är infäst, har monterat loss alla däcksbeslag för att kunna sätta ny sika i jakt på fuktkällor. Noterade når jag lossade fockskenan att den inte satt bultad utan endast gängade in i däcket med m5 skruv. Kan det stämma? Är ju endast lite krafter den ska hålla för. Tänker att jag isådant fall gärna ersätter med genomgående bult. Men samtidigt har orginallösningen ju hållt i snart femtio år
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Ursprungligen var min fockskena monterad med vanliga skruvar. Redan efter hemseglingen i en hård kuling på senhösten 1983 från Kristinehamn till Malmö började det läcka genom skruvhålen, eftersom det visade sig att man hade förborrat rakt genom däcket. Så jag bytte ut alla skruvar mot genomgående med bricka och mutter samt såg till att täta ordentligt.

Men om det har hållit för dig i snart 50 år kanske du kan låta det bero. Risken är bara att det till slut totalhavererar i någon kuling, då man minst av allt skulle önska det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Det blir till att montera om den med genomgående bult. Har följ diskussionerna om den utökade focken och flytt av fockskena som följd. I det fall man har ursprungligt mått på fock finns det skäl att flytta den föröver ändå?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Under IF-båtens barndomstid var det inne att sy försegel med skothornet högt placerad. Då passade den ursprungliga placeringen av fockskenan bra.

Innan jag monterade ytterligare fockskenor, använde jag den främst placerade skotpunkten på de ursprungliga skenorna till mina "moderna" kryssfockar. Det gick bra, även om seglet blev litet för mycket uttvistat. Men i frisk vind eller hårdvind hade detta ingen större betydelse, inte heller att skotpunkten kom längre ut.

Så du kan nog börja med att testa med befintlig skena till din fock. I lättvind och mellanvind kan du även prova med att halsa focken högre med t.ex. en tamp mellan halshornet och däcksbeslaget, vilket ju ger samma effekt som om man flyttar skotpunkten framåt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Grejen är att jag redan halsar focken kring 10cm för att fallet inte ska sno sig kring förstaget upptill, har furlex. Vinkeln blir tokig om jag inte halsar. Frågan är om jag då borde möta upp med att dra fram fockskena motsvarande, eller tänker jag tokigt då?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Som jag läser ditt inlägg, så är din fock redan halsad något 10-tal centimeter uppåt som det blir om man har ett rullsegel. Men om det finns mera utrymme till falltrissan, kanske du kan halsa den ytterligare något tiotal centimeter uppåt.

För rullsegel brukar det finnas en bygel som håller inne fallet mot masten, detta för att hindra att fallet snor sig kring förstaget, precis som du skriver. Om du har en sådan bygel, kanske du kan flytta den uppåt. Om du inte har en bygel, sätt dit en.

En "dum" fråga till slut: Har du ett rullsegelbeslag med en fock eller har du också en genua ? Hur har du gjort med fockens lattor ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar