Böldpest på roder

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Fredrik Mattsson
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 okt 2006 13:54

Böldpest på roder

Inlägg av Fredrik Mattsson »

Jag har haft min båt sedan 1994 och jag har hela tiden haft problem med stora blåsor på rodret. Jag gjorde en behandling 1994 (slipade bort all gelcoat, torkade över vintern och spacklade med epoxy) som varade i något år, men har därefter bara slipat bort bubblorna varje år. Finns det någon som har haft liknande problem och som har lyckats med en behandling? Hur gick ni i så fall tillväga?
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Jag talade för några år sedan med en båtgranne som enligt egen uppgift struket flera lager lösningsmedelsfri epoxy på ett roder som fått torka helt torrt. Lik förbaskat hade han fukt i rodret efter ett par år. Man kan ju undra var den kom ifrån egenligen? De flesta IF-ägare har mer eller mindre fukt i sina roder vad jag kan förstå.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Rodret är byggt av två halvor. Dessutom finns där fästen med skruvhål. Det kan finnas sprickor i skarven och skruvhålen kanske inte är täta. Så det är nog svårt att hålla fukten borta från ett mer än 25 år gammalt roderblad.

Man får nog välja mellan att acceptera att regelbundet spackla en och annan ojämnhet eller att köpa ett nytt roderblad. Ett nytt sådant kostar ju ungefär som ett segel.. :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Även mitt roder har lite blåsor. Det renoverades för ett antal år sedan tillsammans med botten. Både före och efter detta var rodret defininivt den sämsta delen.

Jag har även sett detta på andra IF-båtar. Förmodligen är det bara så att IF-roder ofta har pestliknande blåsor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Böldpest på roder

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag hade en gammal skada längs ned på mitt roder. De två nedersta rodertapparna var också ordentligt slitna. Har slipat rodret plastrent. Plasten ser otroligt fräsch och fin ut. Inga blåsor. Rodret är från 1976 och det har inget tomrum innuti, det är homogen med 4mm pianotråd i plasten. Jag ska laga skadan idag + ett par småskador till och sen epoxybehandla i helgen. Jag gör det inomhus. Har köpt lösningsmedelsbaserad epoxy från Lefant men är lite osäker på om jag inte ska ha lösningsmedelsfri epoxy istället? Det funkar nog med båda. Tacksam för råd! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Böldpest på roder

Inlägg av maja »

Lösningsmedelsfritt är nog alltid bäst, men även svårast att applicera jamnt och utan blåsor. Det krävs inte heller så många lager. Man måste vänta tills det är varmt, helst någon period då det är över 20 grader ute. Dessutom ska man gärna värma epoxin i något varmt vattenbad fför att få den mera tunnflytande.

Jag menar att de nya lösningsmedelsbaserade produkterna nog är bra. Men tänk ändå på att båten ska vara helt torr innan du lägger på. Annars stänger du bara in fukten innanför epoxin och riskerar att förvärra problemet med blåsor. Generellt sett ska nog båten stå en hel sommar på land innan man lägger på, alternativt i en varm inomhuslokal under någon eller några månader. Dessutom bör fukthalten i skrovet kontrolleras/verifieras med en fuktmätare.

Men om det är bara rodret, är det väl inte så noga. Ett roder är knappt lönt att renovera. För ett nytt utan beslag kostar inte meycket mer än ett nytt segel... :P

Du vet väl att du kan byta tapparna i dina roderbeslag. I Danmark finns det en person som gör det mot betalning, DKK 600 plus frakt tur och retur. Gå in på den danska hemsidan och kolla på deras salutorg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Böldpest på roder

Inlägg av IF 2719 »

Tack för snabbt svar! Rodret har stått inomhus lutat mot ett element i 2 mån, så det är snustorrt. Har köpt två nya tappar och nya mässigpinngbultar från www.marieholmboat.se, så jag tror det kommer bli som nytt när jag är klar. Får kanske lov att byta till lösningsmedelsfri epoxi. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Böldpest på roder

Inlägg av maja »

Det går nog bra med den lösningsbaserade epoxin som ytskydd. Det är ju enkelt att lägga på många lager på ett roder som står inomhus. Dessutom är ett roder relativt billigt ift. kostnaden för epoxi och även arbetstiden som går åt. Men kolla ändå gärna om rodret inte innehåller några håligheter där vatten kan sippra in. I så fall, fyll upp med t.ex. vanlig polyesterplast.

För cirka 5-8 år sedan fick jag ett nytt roder från förrsäkringsbolaget då det gamla hade blivit påseglat för andra gången och inte gick att reparera. Det behandlades med 2-3 lager Light (epoxi)Primer. Det finns ännu ingen tillstymmelse till blåsor... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar