Skotbalksbyte
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
- Ort: Nacka
- Been thanked: 1 time
Skotbalksbyte
Jag skall byta storskotsystem och önskar ta bort balken. Den sitter som berg. Har någon tips om hur man skall få bort den?
Gunnar Huss IF 2648
Gunnar Huss IF 2648
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skotbalksbyte
Balken sitter normalt fastskruvad med 4 muttrar, som finns i kistbänakrna. De två närmast båtens mittlije är svåra att komma åt på båtar som är nyare än -72.
Dessutom sitter ofta balken fast med gamma tätningsmassa.
Fter det att du lossat alla fyra mutrarna, använd en hävstång i form av en planka eller använd en liten domkraft. Fördela lasten på durken med att placera någor styvt och med stor yta under lyftanordningen.
Dessutom sitter ofta balken fast med gamma tätningsmassa.
Fter det att du lossat alla fyra mutrarna, använd en hävstång i form av en planka eller använd en liten domkraft. Fördela lasten på durken med att placera någor styvt och med stor yta under lyftanordningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Skotbalksbyte
Låt naturkraften verka Balken är på sensäsongen ofta våt. Det betyder att den gärna har svällt fast. För att få loss den utan alltför mycket domkraftsarbete måste du se till att den är så torr som möjligt. Prova efter en vecka utan regn, eller gör jobbet under presenningen, kanske efter att du har haft en värmefläkt stående där ett tag.
Muttrarna närmast mittlinjen går att komma åt med hylsnyckel med en förlängning mellan hylsa och spärrhandtag.
Muttrarna närmast mittlinjen går att komma åt med hylsnyckel med en förlängning mellan hylsa och spärrhandtag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Skotbalksbyte
Kanske en onodig kommentar, men pa min bat maste man aven lossa brytblocken till skotvagnens trimlinor for att fa bort skotbalken.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
- Ort: Nacka
- Been thanked: 1 time
Re: Skotbalksbyte
Tack. Jo muttrarna är förstås borttagna. Har använt domkraft på planka också, men avslutade när det knakade obehagligt, och vände mig därför till forumet för råd.maja skrev:Balken sitter normalt fastskruvad med 4 muttrar, som finns i kistbänakrna. De två närmast båtens mittlije är svåra att komma åt på båtar som är nyare än -72.
Dessutom sitter ofta balken fast med gamma tätningsmassa.
Fter det att du lossat alla fyra mutrarna, använd en hävstång i form av en planka eller använd en liten domkraft. Fördela lasten på durken med att placera någor styvt och med stor yta under lyftanordningen.
Sitter troligen fast som Du säger p g a gammal tätningsmassa och kanske också p g a uppsvällning. Låter den torka ut under presenningen och gör nytt försök om någon månad.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
- Ort: Nacka
- Been thanked: 1 time
Re: Skotbalksbyte
Tack. Jag torkar ut den och gör nytt domkraftsförsök längre fram. Det gick f ö som Du säger bra att lossa muttrarna med hylsnyckel.Johan SWE-1870 skrev:Låt naturkraften verka Balken är på sensäsongen ofta våt. Det betyder att den gärna har svällt fast. För att få loss den utan alltför mycket domkraftsarbete måste du se till att den är så torr som möjligt. Prova efter en vecka utan regn, eller gör jobbet under presenningen, kanske efter att du har haft en värmefläkt stående där ett tag.
Muttrarna närmast mittlinjen går att komma åt med hylsnyckel med en förlängning mellan hylsa och spärrhandtag.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skotbalksbyte
Låt inte domkraften verka på en enda punkt, utan avlasta både durk och skotbalt med en tjock planka respektive träskiva. Ta litet i taget, först på ena sidan och sedan på den andra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Skotbalksbyte
Beroende på om du ska behålla balken (vilket jag förutsätter att du inte ska göra) så är det rekomenderat att såga av den på mitten 50mm eller mer, men ändå lämna tillräckligt mycket kvar för att kunna använda balken som hävstång mot sig själv.
Genom att såga av den minskar du den fastlimmade ytan vid domkraftslyftet med 50%, dessutom är det ingen risk att balken kläms fast genom snelyft.
Limmet som sitter är PL400 (båtbyggarens bäste vän) i en lite äldre variant. Det sitter som berget så länge det sitter sedan släpper det plötsligt.
På Nadine monterade vi en lamelllimmad skotbalk med varannan mahogny/furu-lamell. Det blir snyggt och är ganska enkelt om man är normalhändig och kan komma åt lite snickerimaskiner.
Genom att såga av den minskar du den fastlimmade ytan vid domkraftslyftet med 50%, dessutom är det ingen risk att balken kläms fast genom snelyft.
Limmet som sitter är PL400 (båtbyggarens bäste vän) i en lite äldre variant. Det sitter som berget så länge det sitter sedan släpper det plötsligt.
På Nadine monterade vi en lamelllimmad skotbalk med varannan mahogny/furu-lamell. Det blir snyggt och är ganska enkelt om man är normalhändig och kan komma åt lite snickerimaskiner.
s/y Nadine (IF-E 367)
Re: Skotbalksbyte
Hur är det egentligen; får man använda annat än trä i skotbalken enligt klassreglerna? Högvärdig aluminium känns ju annars som ett bra val.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skotbalksbyte
Klassreglerna tillåter bara skotbalk av trä. Läs själv på hemsidan.
Anledningen är at det inte finns någon ekonomisk eller teknisk anledning att byta mot annat material. Alla skotbalkar som havererat har gjort det på grund av dåligt underhåll. Min egen är som ny trots att den har suttit i båten i 27 år.
Och en balk i trä är billig. Man kan lätt lillverka en själv om man är någolunda händig och det är inte särskilt dyrt att låta någon snickeri hyvla till en från en teakplanka.
IF-båten är en klassisk båt och bör så långt som det är möjligt behålla sin karaktär. Klassförbundet ser ogärna att båtarna i onödan blir sönderbyggda eller ombyggda med en massa otidsenligt material och utrustning.
Anledningen är at det inte finns någon ekonomisk eller teknisk anledning att byta mot annat material. Alla skotbalkar som havererat har gjort det på grund av dåligt underhåll. Min egen är som ny trots att den har suttit i båten i 27 år.
Och en balk i trä är billig. Man kan lätt lillverka en själv om man är någolunda händig och det är inte särskilt dyrt att låta någon snickeri hyvla till en från en teakplanka.
IF-båten är en klassisk båt och bör så långt som det är möjligt behålla sin karaktär. Klassförbundet ser ogärna att båtarna i onödan blir sönderbyggda eller ombyggda med en massa otidsenligt material och utrustning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Skotbalksbyte
Vet inte om "sönderbyggnad" syftade på det men:
Lamelllimmad skotbalk hör dock till något som flera inklassade IF:ar har. Det är både snyggare och starkare.
Lamelllimmad skotbalk hör dock till något som flera inklassade IF:ar har. Det är både snyggare och starkare.
s/y Nadine (IF-E 367)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skotbalksbyte
Det går bra med en lamellträbalk, men det är onödigt dyrt. Min är av homogent trä och är som ny efter 38 års användning. Och jag lovar att den har blivit utsatt för hårt väder och t.o.m rejäla broachar.
En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna..
En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Skotbalksbyte
En ganska tråkig läsning. Jag läste klassreglerna rakt igenom några gånger under renoveringen av North Sails IF-båt, men det var 3 år sedan.maja skrev: En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna..
Jag vet ungefär vad som står och att de syftar till att hålla båten i orginalskick, samt att inte förbättringar som påverkar båtens kappseglingsegenskaper görs.
För mig kostade det igenting, men jag kan försäkra att om man köper material och gör allt själv så kan man komma undan för några hundralappar och det är ganska roligt att jobba med som vinterprojekt om man tycker om var någorlunda duktig på träslöjden i skolan .maja skrev:Det går bra med en lamellträbalk, men det är onödigt dyrt.
Sedan tycker jag att kontrasten furu mot mahogny är väldigt vacker, det håller säkert många seglare med om.
Det är snarast en smaksak, men självklart blir en limträbalk starkare även om det saknar praktisk betydelse i det här fallet.
En limträbalk löper också mindre risk att försvagas p.g.a. defekter i ämnet eller sprickor/röta som kan bildas med tiden.
s/y Nadine (IF-E 367)
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Skotbalksbyte
Rorkult i limträ är något jag klart rekomenderar eftersom jag hört om seglare som fått sin orginalrorkult knäckt i hårt väder. Min var väldigt klen och hade försvagningar i form av torrsprickor m.m.
Vackert det med.
Vackert det med.
s/y Nadine (IF-E 367)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skotbalksbyte
Klassregler ska vara en teknisk specifikation. Målet är att de ska vara så tydliga och exakta att de inte finns något utrymmer för egna tolkningar. Sådana skrifter blir aldrig någon skönlitteratur.
Jag har också träffat på exempel på alltför klena rorkultar och även alltför kraftiga där det varit svårt med ett bekvämt grepp kring kultändan. Själv har jag en i homogent trä (litet kraftigare modell) som även den är som ny efter 38 år.
För när det gäller trä är det ju bara frågan om litet förebyggande underhåll. Både skotbalk och rorkult är lackade med många lager penetrerande lack, de förvaras inomhus, varmt och skönt under vinterhalvåret och alla slitskador lackas över inför varje säsong.
Jag har också träffat på exempel på alltför klena rorkultar och även alltför kraftiga där det varit svårt med ett bekvämt grepp kring kultändan. Själv har jag en i homogent trä (litet kraftigare modell) som även den är som ny efter 38 år.
För när det gäller trä är det ju bara frågan om litet förebyggande underhåll. Både skotbalk och rorkult är lackade med många lager penetrerande lack, de förvaras inomhus, varmt och skönt under vinterhalvåret och alla slitskador lackas över inför varje säsong.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983