Skotbalksbyte

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Skotbalksbyte

Inlägg av gunnar huss »

Jag skall byta storskotsystem och önskar ta bort balken. Den sitter som berg. Har någon tips om hur man skall få bort den?
Gunnar Huss IF 2648
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av maja »

Balken sitter normalt fastskruvad med 4 muttrar, som finns i kistbänakrna. De två närmast båtens mittlije är svåra att komma åt på båtar som är nyare än -72.

Dessutom sitter ofta balken fast med gamma tätningsmassa.

Fter det att du lossat alla fyra mutrarna, använd en hävstång i form av en planka eller använd en liten domkraft. Fördela lasten på durken med att placera någor styvt och med stor yta under lyftanordningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av johan swe-1870 »

Låt naturkraften verka :!: Balken är på sensäsongen ofta våt. Det betyder att den gärna har svällt fast. För att få loss den utan alltför mycket domkraftsarbete måste du se till att den är så torr som möjligt. Prova efter en vecka utan regn, eller gör jobbet under presenningen, kanske efter att du har haft en värmefläkt stående där ett tag.

Muttrarna närmast mittlinjen går att komma åt med hylsnyckel med en förlängning mellan hylsa och spärrhandtag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av SWE2016 »

Kanske en onodig kommentar, men pa min bat maste man aven lossa brytblocken till skotvagnens trimlinor for att fa bort skotbalken.
gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av gunnar huss »

maja skrev:Balken sitter normalt fastskruvad med 4 muttrar, som finns i kistbänakrna. De två närmast båtens mittlije är svåra att komma åt på båtar som är nyare än -72.

Dessutom sitter ofta balken fast med gamma tätningsmassa.

Fter det att du lossat alla fyra mutrarna, använd en hävstång i form av en planka eller använd en liten domkraft. Fördela lasten på durken med att placera någor styvt och med stor yta under lyftanordningen.
Tack. Jo muttrarna är förstås borttagna. Har använt domkraft på planka också, men avslutade när det knakade obehagligt, och vände mig därför till forumet för råd.
Sitter troligen fast som Du säger p g a gammal tätningsmassa och kanske också p g a uppsvällning. Låter den torka ut under presenningen och gör nytt försök om någon månad.
gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av gunnar huss »

Johan SWE-1870 skrev:Låt naturkraften verka :!: Balken är på sensäsongen ofta våt. Det betyder att den gärna har svällt fast. För att få loss den utan alltför mycket domkraftsarbete måste du se till att den är så torr som möjligt. Prova efter en vecka utan regn, eller gör jobbet under presenningen, kanske efter att du har haft en värmefläkt stående där ett tag.

Muttrarna närmast mittlinjen går att komma åt med hylsnyckel med en förlängning mellan hylsa och spärrhandtag.
Tack. Jag torkar ut den och gör nytt domkraftsförsök längre fram. Det gick f ö som Du säger bra att lossa muttrarna med hylsnyckel.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av maja »

Låt inte domkraften verka på en enda punkt, utan avlasta både durk och skotbalt med en tjock planka respektive träskiva. Ta litet i taget, först på ena sidan och sedan på den andra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av s/y Nadine »

Beroende på om du ska behålla balken (vilket jag förutsätter att du inte ska göra) så är det rekomenderat att såga av den på mitten 50mm eller mer, men ändå lämna tillräckligt mycket kvar för att kunna använda balken som hävstång mot sig själv.
Genom att såga av den minskar du den fastlimmade ytan vid domkraftslyftet med 50%, dessutom är det ingen risk att balken kläms fast genom snelyft.
Limmet som sitter är PL400 (båtbyggarens bäste vän) i en lite äldre variant. Det sitter som berget så länge det sitter sedan släpper det plötsligt.

På Nadine monterade vi en lamelllimmad skotbalk med varannan mahogny/furu-lamell. Det blir snyggt och är ganska enkelt om man är normalhändig och kan komma åt lite snickerimaskiner.
s/y Nadine (IF-E 367)
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av Gunverth »

Hur är det egentligen; får man använda annat än trä i skotbalken enligt klassreglerna? Högvärdig aluminium känns ju annars som ett bra val.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av maja »

Klassreglerna tillåter bara skotbalk av trä. Läs själv på hemsidan.

Anledningen är at det inte finns någon ekonomisk eller teknisk anledning att byta mot annat material. Alla skotbalkar som havererat har gjort det på grund av dåligt underhåll. Min egen är som ny trots att den har suttit i båten i 27 år.

Och en balk i trä är billig. Man kan lätt lillverka en själv om man är någolunda händig och det är inte särskilt dyrt att låta någon snickeri hyvla till en från en teakplanka.

IF-båten är en klassisk båt och bör så långt som det är möjligt behålla sin karaktär. Klassförbundet ser ogärna att båtarna i onödan blir sönderbyggda eller ombyggda med en massa otidsenligt material och utrustning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av s/y Nadine »

Vet inte om "sönderbyggnad" syftade på det men:
Lamelllimmad skotbalk hör dock till något som flera inklassade IF:ar har. Det är både snyggare och starkare.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av maja »

Det går bra med en lamellträbalk, men det är onödigt dyrt. Min är av homogent trä och är som ny efter 38 års användning. Och jag lovar att den har blivit utsatt för hårt väder och t.o.m rejäla broachar.

En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna.. :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev: En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna.. :idea:
En ganska tråkig läsning. Jag läste klassreglerna rakt igenom några gånger under renoveringen av North Sails IF-båt, men det var 3 år sedan.
Jag vet ungefär vad som står och att de syftar till att hålla båten i orginalskick, samt att inte förbättringar som påverkar båtens kappseglingsegenskaper görs.
maja skrev:Det går bra med en lamellträbalk, men det är onödigt dyrt.
För mig kostade det igenting, men jag kan försäkra att om man köper material och gör allt själv så kan man komma undan för några hundralappar och det är ganska roligt att jobba med som vinterprojekt om man tycker om var någorlunda duktig på träslöjden i skolan :P .
Sedan tycker jag att kontrasten furu mot mahogny är väldigt vacker, det håller säkert många seglare med om.

Det är snarast en smaksak, men självklart blir en limträbalk starkare även om det saknar praktisk betydelse i det här fallet.
En limträbalk löper också mindre risk att försvagas p.g.a. defekter i ämnet eller sprickor/röta som kan bildas med tiden.
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av s/y Nadine »

Rorkult i limträ är något jag klart rekomenderar eftersom jag hört om seglare som fått sin orginalrorkult knäckt i hårt väder. Min var väldigt klen och hade försvagningar i form av torrsprickor m.m.

Vackert det med.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotbalksbyte

Inlägg av maja »

Klassregler ska vara en teknisk specifikation. Målet är att de ska vara så tydliga och exakta att de inte finns något utrymmer för egna tolkningar. Sådana skrifter blir aldrig någon skönlitteratur.

Jag har också träffat på exempel på alltför klena rorkultar och även alltför kraftiga där det varit svårt med ett bekvämt grepp kring kultändan. Själv har jag en i homogent trä (litet kraftigare modell) som även den är som ny efter 38 år.

För när det gäller trä är det ju bara frågan om litet förebyggande underhåll. Både skotbalk och rorkult är lackade med många lager penetrerande lack, de förvaras inomhus, varmt och skönt under vinterhalvåret och alla slitskador lackas över inför varje säsong.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar