Mätbrev

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Mätbrev

Inlägg av Fredrik »

Behöver ett mätbrev till min båt 1928.

Har mailat de flesta mätmän i stockholstrakten utan resultat.

Någon som har tips?
/Fredrik :roll:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Daniel Vallan Jonsson, SWE 71, verkar ha hittat en "mätvillig" mätman i Stockholmsområdet.

Kontakta honom för att få mera information.

Ett annat alternativ är att kontakta någon mätman från Uppsala. Christer Wallsten som seglat IF innan rekommenderas i så fall.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Maila mig så kan du få min kontakt i södra Stockholm. Skickade också mail till alla mätmän i Stockholm några gånger innan jag fick svar.

Verkar vara svårt att få tid för mätning häromkring. Nu när SM går på hemmaplan vill man som ha som ha båten klar så fort som möjligt så den går att sjösätta å man hinner träna lite också :wink: . Å andra sidan hinner man som slipa botten slät som glas alternativt flytta till skåne :? . Där verkar det gå lätt att hitta en hjälpsam IF mätare.

Är det flera som inte får tag i någon mätman?

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Kristian, SWE 3083
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jan 2008 09:43

Inlägg av Kristian, SWE 3083 »

Hej,

Jag har också svårt att få tag i mätman. Har båten i Tyresö, vi kanske kunde slå oss ihop två-tre stycken och mäta samtidigt?
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

Hello igen, Tack Vallan för din hjälp. Tyvärr så verkar denne mätman ha mycket att göra och vet inte ännu om han hinner ta min båt.

Nu känns det som om förbundet kanske måste hjälpa till för att det vore ju synd att missa SM för att man inte kan få ett mätbrev(även om undertecknad bara deltar för skojs skull och inte direkt kommer att kämpa i främre fältet) men om nu vi vill att (kapp) seglar intresset för klassen ska gå i rätt riktning så borde vi inte ramla på att det inte går att få fram ett mätbrev. Heller vad säger ni..? 8)
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Jag har hört att bl.a. 606 förbundet har en dispans att delta i sitt första mästerskap (ny båt/seglare) utan mätbrev (om det finns skäliga saker att inte ha fått tag på ett) exempelvis ingen mätman har tid innan racet och liknande. Däremot "tok"mäts båten om en top 10 placering skulle innfinna sig. Skulle detta kunna vara en lösning?

Hoppas någon med bättre erfarenheter kring detta kan lägga sig i, känner att jag är ute på hal is nu :oops:

/Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det du hänvisar till om 606 var en princip som man hade före 2002 och som inte tillämpas längre. Det var inte riktigt som du skriver, men ugefär så.

I första hand ska båten mätas in. Får ni inte tag i någon mätman i Stockholm, så försök med Uppsala. Christer Wallsten, f.d. framgångsrik IF-seglare, kan kanske vara behjälplig. Samla ihop er på ett ställe där det finns en bra mastkran, så han kan mäta alla båtar samtidigt och även mäta riggdetaljer utan att fälla masten.

Om inte det går kan jag troligtvis själv ställa upp. I så fall blir det någon dag i vecka 27 då jag besöker Stockholm för att meka med den båt som jag själv ska delta med. Villkoren för detta är samma som ovan, dvs. båtarna ska vara samlade på ett ställe där det finns en bra mastkran med stege som man kan klättra upp i på ett enkelt och säkert sätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Tack.

Jag får min IF mätt nu i veckan och jag hoppas att det löser sig för alla andra också. Tror inte jag kan vara till någon större hjälp nu, men klubben jag har båten på har kranar och likande som efterfrågades om någon vill låna/hyra av klubben.

Är det svårt att lära till mätman?

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Seglarförbundet har utbildning för mätmän. Det är inget svårt för en normat tekniskt funtad person, men det tar nog minst en weekend.

När jag blev mätman fick man offra 2 weekendar så vitt jag kommer ihåg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Mätbrev

Inlägg av Fredrik »

OK, Tack för tips, då finns kanske en nödlösning vecka 27 då , jag tar båten dit det behövs :lol: . Har någon kontaktuppgifter till Christer Wallsten?
MVH
Fredrik IF 1928
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Christer Wallsten finns listad som mätman i Uppland på Seglarförbundets hemsida, precis som alla andra mätmän och övriga funktionärer.

Christers e-postadress är:
christer.wallsten@sva.se

Hälsa från mig när du kontaktar honom.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Halloj.

Nu har jag fått min inmätt, mätmannen hittade till och med byggplåtarna bakom ett högtalarskydd. Så nu väntar jag bara på att få pappren och skicka till förbundet ;-)

Jag har en mätkontakt som gärna mäter IFar i stockholm, bara man är snäll och ute i god tid så det går att planera.

Nu ska jag skicka anmälan till SM :P

Ses
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Hur har det gått :?: Det sista jag hörde var att mätmannen undrade vilka som inte hade hittat någon som kunde mäta deras båtar, men det var ett tag sedan, så jag börjar bli lite nyfiken :roll:

/Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Mätbrev

Inlägg av Fredrik »

Nu har jag fått min båt inmätt Tack för hjälp med detta!
Anmälan till SM på G :lol: /Fredrik IF 1928
Skriv svar