Storskotsystem

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

En riktigt limmad plugg håller lika bra eller bättre än homogent trä. Jämfär med trälaminat som t.ex plywood eller vanliga trämaster, som först ofta sågas upp från en homogen fura och därefter limmas ihop igen.

Vanlig polyesterplast eller liknande innehåller inga fibrer, utan fungerar bara som lim, utfyllnad eller ytskikt. Den täpper bara igen hålet, men får inge styrka. Jämför med gelcoat eller vanligt polyesterspackel som ju är polyester uppblandat med mikroballonger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:En riktigt limmad plugg håller lika bra eller bättre än homogent trä. Jämfär med trälaminat som t.ex plywood eller vanliga trämaster, som först ofta sågas upp från en homogen fura och därefter limmas ihop igen.
Enligt min uppfattning förbättrar man inte trämasters hållfasthet genom att limma i pluggar i dem, utan genom att limma samman dem på längden av flera delar, jfr även limträbalkar. Plywooden i min båt består av flera tunna träskikt som limmats samman, inte av massivträ som perforerats med hål och därefter pluggats. :P
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Fredrik IF-1011 skrev:OK, om jag har förstått rätt, så är det egentligen inga problem att bara skruva dit skenan, det enda problemet är om en ny skruv hamnar för nära ett gammalt skruvhål (ej rakt i).
Ja, det är precis det jag menar. Om hålen i den nya skenan har bara lite annan delning (avstånd mellan hålen) kommer den första skruven att sitta perfekt rakt ned, den andra kommer lite på kanten av hålet, den tredje ännu mera snett. Det blir inte bra.

Om delningen är helt annorlunda, blir det nya hål i vilket fall, utom kanske ett hål.

Det är klart; är du orolig för din balk, kan du också passa på att göra en ny. Jag gjorde faktiskt en ny för många år sedan, då den gamla tagit slut på grund av eftersatt underhåll. Sitter den helt obehandlad, utan rengöring, och på en båt utan vintertäckning, blir det till slut för mycket även för teak.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Gunverth »

Rutgersons system har flytande infästning dolt i skenans underkant. Det innebär att man kan passa in de nya bultarna (vanliga med sexkantsskalle) i de gamla hålen och ev. borra upp dessa till 8mm.
32mm-skenan är minsta modellen och kan uppfattas som en storlek för stor när man håller den i näven, men när den väl är monterad är den snarare "rejäl". Jag tänker på Fantas inlägg om att man skall kunna ta i ordentligt utan att något brister. Hur stark är storskotsbalken egentligen? Kanske dags att göra den i aluminium också? (klassregler?)

Det finns ett färdigt kit med en 1200mm skena, vagn, ändstoppar och råttor. Det mesta går att bygga om, t.ex. om man vill ha råttorna på vagnen.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Sådär ja. Allting monterat och klart! Visst, blocken, byglarna och cleats för att justera vagnen borde flyttas några cm, de sitter inte helt optimalt, men det duger denna säsong.

Jag spacklade de gamla hålen med epoxispackel, borrade 14 nya 40 mm djupa hål med 3,5 mm borr, och drog dit skenan med 70 mm rostfri träskruv.

Härom natten låg jag och funderade på brottanvisningar och hållfasthet, och jag tänkte på krafterna som verkar på balken och skenan, och på vilket sätt balken försvagas av hålen. Jag kom fram till att om bara inte skruvarna börjar släppa från balken, så behöver jag inte oroa mig.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Skriv svar