Återställa färg på fribord

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Återställa färg på fribord

Inlägg av OF »

Hej på er alla.

Våren kommer med fart och snart är det dags att börja planera vårunderhåll på båten. Förra året försökte vi med alla möjliga medel, men fick inte återställt färgen. Röda Råttan är alltså inte så röd.

Nu i vår har jag planerat att återställa färgen genom att våtslipa skrovet.
Hittade två olika trådar på forumet som handlar om detta. Nu är alltså frågan följande: Vilket sandpapper skulle ni rekomendera? Färgen har tagit stryk med åren och båten är allt annat än röd.

Gunverth skrev förra sommaren att han använde sig av en oscillerande slipmaskin, Abralon 4000 (våtslipduk) och vatten.

Alla tips är välkomna!
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Gunverth »

Jovisst körde jag Abralon. Nu var mitt skrov hyfsat fint i färgen så jag testade Abralon 4000 för den sista finnischen innan vaxet.

Du borde testa ett Abralon-kit, men börja då med 2000-korn för att återställa färgen. Det motsvarar troligen Autosol-polering. Avsluta sedan med 4000-korn. Glöm inte att det måste vara blött precis hela tiden, så en jordfelsbrytare och dubbelisolerad maskin är nästan ett krav.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om färgen är mycket flammig är en möjlighet att starta med en lätt avslipning med litet grövre våtslippapper, t.ex. 800. Då tar det inte så lång tid men Abralonen.

Jag har också kört med Abralon. Det blev hyfsat bra resultat. Men min båt är vit, så en liten kvarvarnade oxidering märks inte så mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Går det?

Inlägg av IF1158 »

Intressant läsning.

Jag har ett krux, min båt är blå original, sen är den målad med tvåkomponentsfärg blå, som sedan delvis slipats ner och sen har båten målats blå med enkomponent.
Nu funderar jag, är det ett omöjligt jobb att slipa bort ALL färg och få fram originalgelcoaten och få någon ordning på den.
Fredrik Ringblom
OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Inlägg av OF »

Tack för alla svar!

Jag skriver sen hur det gick.
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Hoppas det gick bra.

Själv har jag med fint resultat ploerat upp båten med en rejäl polermaskin(med lågt varvtal och högt moment) + autosol, lätt slipande effekt tog fram orginalfärgen igen :-). Jag tycker att det är mindre känsligt och lättare att ta jämt än med slipmaskin och fint våtpapper.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Rapport fra båt som igjen er olivengrønn:

Min båt var jätteful ! Leste på dette forum og bestemte meg for full pakke med våtslipepapir etc. MEN: Jeg kunne ikke finne papir med finere korning enn 1200 (etterpå har jeg sett at Watski har...)

Så jeg gikk rett på med Aoutosol og polermaskin og trodde det skulle bli en kjempestor jobb. Men det var det slett ikke! Jeg gjorde hele fribordet inkludert polering (vanlig båtpolish) og voksing på en dag. Resultatet ble MEGET bra. :

Kanskje jeg skal døpe henne om til Tant Grön ? 8)
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Gunverth »

Vallan skrev:...Jag tycker att det är mindre känsligt och lättare att ta jämt än med slipmaskin och fint våtpapper....
Håller inte med. Med vatten och våtslipmatta kan du hela tiden se det färdiga resultatet. Med Autosol måste du först torka bort skiten för att se hur mycket du har avverkat.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Suzanne skrev:Rapport fra båt som igjen er olivengrønn:

Min båt var jätteful ! Leste på dette forum og bestemte meg for full pakke med våtslipepapir etc. MEN: Jeg kunne ikke finne papir med finere korning enn 1200 (etterpå har jeg sett at Watski har...)

Så jeg gikk rett på med Aoutosol og polermaskin og trodde det skulle bli en kjempestor jobb. Men det var det slett ikke! Jeg gjorde hele fribordet inkludert polering (vanlig båtpolish) og voksing på en dag. Resultatet ble MEGET bra. :

Kanskje jeg skal døpe henne om til Tant Grön ? 8)
Härligt, alla sätt är bra utom de dåliga :oops:
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Går det?

Inlägg av FredrikH »

IF1158 skrev:Intressant läsning.

Jag har ett krux, min båt är blå original, sen är den målad med tvåkomponentsfärg blå, som sedan delvis slipats ner och sen har båten målats blå med enkomponent.
Nu funderar jag, är det ett omöjligt jobb att slipa bort ALL färg och få fram originalgelcoaten och få någon ordning på den.
Jag försökte detta på en blå Maxi vi hade tidigare. Tyvärr visade sig den blå gelcoaten alldeles för utbränd av solen, jag blev tvungen att slipa ned så mycket att glasfibermattan lyste igenom. Nåväl, efter allt slipjobbet gick det ju lätt att måla båten sen och få ett bra resultat.

Lite off-topic:
Den båten målade jag med en tvåkomponentsfärg, International 709 tror jag den heter. Vi var två personer som hjälptes åt, en drog på färgen med roller, sedan gick den andra efter och strök ut färgen med en målardyna. Målardynan drogs vertikalt uppifrån och ned så att alla små ränder som uppstod hamnade vertikalt. När båten sedan låg i vattnet var det helt omöjligt att se att båten inte var sprutmålad. Allt ljus som träffar friborden reflekteras i vattnet och uppåt, finns bara vertikala "repor", kommer det inte att bildas några skuggor och då kan man inte se om båten är lite ojämnt lackerad.
Skriv svar