Struliga sittbrunnsfack

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Struliga sittbrunnsfack

Inlägg av Martin IF-1677 »

Hej, luckorna till mina sittbrunnsfack har lossnat.
I luckan har skruvhålen slitits upp så den tidigare ägaren har löst det genom att lägga två metallbitar på varje sidan av luckkanten. Men det håller inte så bra utan luckan lossnar lätt ändå.

Är det någon som har haft samma problem som har kommit på en bra lösning?

Mvh Martin

Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det gäller att fixera plåtarna på något sätt. Jag tror att det borde räcka med att fästa dem med Sikaflex. Även vanligt silikongumi torde duga. Beslag som jag själv limmat med silikongummi får jag bända loss.

Så t.ex. lägg litet Sikaflex eller silikongummi på båda plåtarnas insida (bred ett tunt lager på hela ytorna) och fixera dem på rätt ställe med några skruvar. Vänta några dygn tills det har härdat ordentligt. Sedan sitter det nog fast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Detta var intressant!

Jag har samma problem med mina luckor; skruvarna lossnar. Jag har försökt spänna skruvarna, men de lossnar ganska snart. Hålen har inte brustit på min båt än, men det är kanske bara en tidsfråga.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Hej!

Ja det är problem med de aktre stuvluckorna i den självlänsande sittbrunnen.

Gånggärnen är fästa i plasten och det hjälper inte om man har bult eller plåtar som här beskrivs.

Saken är att det ofta fastnar någon tamp i den halvstängda luckan. Om den tampen befinner sig bara några centimeter från gångjärnen, och du trampar på luckans yttre del, blir hävarmen och belastningen mot gångjärnen kanske tio ggr. större än din tyngd.

Samtidigt är det viktigt att luckan är bra stängd, med det fina låset som finns där. IF går nämligen med stor krängning på kryss, liksom alla kölbåtar med hög kölandel, här 58%, bör seglas.

Det innebär att rorsmannen ofta halkar ned mot lä och tar stöd mot luckans kant, den som är vänd inåt sittbrunnen. Om nu luckan går upp finns risk att rorsmannen går över bord mot lä.

Vi har löst det så, att vi binder luckan med klena linor, flera slingor separata från varandra. Alltså i stället fär bultar. Det skall vara ganska tajt men ändå lätt att öppna luckan. Linorna måste ses över ibland förstås.

Nu har vi fått luckans fina lås att fungera också, genom att limma lagom många bitar tjockt med liggunderlag, under luckans yttre kant, så att den nätt och jämt går att stänga.

Hur jag än sparkar på den har den inte gått upp ännu. Men jag måste underhålla detta arrangemang regelbundet. Jag kollar väl med en spark varannan gång jag går ut.


Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Anders Schwan skrev:Hej!
Vi har löst det så, att vi binder luckan med klena linor, flera slingor separata från varandra. Alltså i stället fär bultar. Det skall vara ganska tajt men ändå lätt att öppna luckan. Linorna måste ses över ibland förstås.
Jag förstår inte riktigt hur du har gjort.

Har du ersatt skruvarna i gångjärnen med linor, eller har du ersatt både gångjärn och skruvar med linor?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Anders Schwan skrev: Vi har löst det så, att vi binder luckan med klena linor, flera slingor separata från varandra. Alltså i stället fär bultar. Det skall vara ganska tajt men ändå lätt att öppna luckan. Linorna måste ses över ibland förstås.

Nu har vi fått luckans fina lås att fungera också, genom att limma lagom många bitar tjockt med liggunderlag, under luckans yttre kant, så att den nätt och jämt går att stänga.
Hälsningar Anders
Du kan väl publicera några foton eller bilder på din lösning på samma sätt som Martin har gjort. Då blir det lättare att förstå för oss andra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Följande text är en del av ett inlägg, som jag misslyckats med att dela i två delar, eftersom det innehöll två olika saker.
Anders Schwan skrev:Hej!

Är det så svårt?

Ni tänker på gångjärnen tror jag.

Dom behövs inte alls.

IF har hög kvalitet i vissa detaljer och så är fallet med de yttre låsen, de som man ser utanpå.

Genom att stoppa in lagom packning undert luckans kant, så att dessa yttre lås sitter säkert, får man bra stöd för foten när båten lutar. Jag har varit nära att gå över bord när jag tagit sådant stöd, innan jag fixerade den del av luckan som vätter inåt sittbrunn.

Man behöver inte ha något märkvärdigt packningsmaterial. Om inget annat finns så stit av dig skjotan och stoppa in den där.

I bland har jag slarvat med underhåll av de snören som ersätter de ursprungliga gångjärnen, så de har varit helt av.

De gör inget om luckan glappar på den sidan där gångjärnen satt. I varje fall inte ur säkerhetsynpunkt.

Jag tycker att det är kul att viktiga debattörer anmärker på min framställning.

Allt som IF konstruktören hittat på behöver inte vara rätt. Så skippar vi gångjärnen.

Nu blir det risk för att jag får däng av Webbmaster igen.

Därför att jag tar upp en annan fråga ,som dock handlar om ifall allt var rätt från början.
Inlägget delat. Nytt ämne "Mått på försegel, mindre än genua".
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Anders Schwan skrev:I bland har jag slarvat med underhåll av de snören som ersätter de ursprungliga gångjärnen, så de har varit helt av.
Tack, då förstår jag att du har ersatt både gångjärn och skruvar med linor. Det är ju faktiskt ett sätt som gör anslutningen lite mer flexibel, och mindre känslig för hävstångseffekt från ett fastklämt skot. Smart!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Till Infinit

Vet att du har varit webbmaster

Jag har träffat din efterträdare vid ett EPOXI MÖTE annonserat härfrån. Det var på Lidingö.

Han var ung.

Du har rätt!

Det är snören som gäller.


Hälsningar Anders
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Inlägg av Martin IF-1677 »

Hej Anders,

ja det är jag :D

Nu skall jag prova din idé med snören.

Mvh Martin
Skriv svar