Solcellens/batteriernas placering

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Diodlampa

Inlägg av IF1158 »

Har inte katalogen här men har för mig det var Erlandssons bryggas katalog, fanns för både bajonettfattning som rak fattning.
Fredrik Ringblom
SWE-1228
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 apr 2007 16:17

Inlägg av SWE-1228 »

Johan SWE-1870 skrev:Det finns något som nästan kan det, se http://www.diodhuset.se/asp/item_show.a ... och+fritid

15W är nästan 18W. Med 1/10 av normal förbrukning är det intressant på flera sätt!

Jag känner inte till mer om den. Jag har inte heller provat den.

Är det någon som har? Jag vill också veta mer om hur det fungerar!

Den är iaf inköpt så jag kan nog berätta hur bra det fungerar så fort säsongen börjat...
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Rätta mig om jag har fel, men en av poängerna med dioder, förutom att de är energi-snåla, är att de lyser oförändrat hela tiden, oavsett om batteriet börjar laddas ut. Alltså när en vanlig glödlampa börjar lysa svagare så lyser dioden fortfarande starkt, men när batteriet är tillräckligt urladdat så lyser inte dioden alls.
Som svar på vad som händer när batteriet laddas ur till t.ex. 8V.
Det är iallafall denna teori som används som ett av försäljningsargumenten.

Det måste också vara en klar fördel att slippa byta ut hela armaturerna och lanternorna, samt dra om alla kablar, vilket är möjligt med dioderna från diodhuset eller liknande dioder.

Vad gäller utombordare så har vi när vi köpte vår (antagligen upprepar jag mig nu) köpt en 6hk Yamaha.
Skillnaden är att den är betydligt starkare än en suzuki 5hk eller för den delen Yamaha 5hk, eftersom 6-hästaren är en strypt 8-hästare och tvåcylindrig. Motorstorlekarna 5hk och neråt är betydligt lättare men också encylindriga. Jämför data får ni se(cc och antal cylindrar).
Som referens prismässigt kostade vår motor ca 16000kr med laddbrygga och segelbåtspropeller. Det är 4000kr mer än vad som nämndes tidigare, men betydligt mer motor också.

Både vad gäller elinstallationer och motorval så är ju självklart ändamålet styrande. För vår del handlar det om långsegling, inte helg eller veckosegling. Därav våra val.

Just nu förbereder vi oss på våra olika håll, själv sover jag i en väl sliten, 75cm bred, stålrörssäng, lär mig leva trångt och äta frystorkat som träning.:lol: Målet är dock fortfarande långsegling med start 2009.
Kolla gärna in vår hemsida...
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar