Att tänka på vid köp av IF

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

votiv
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2007 14:22

Att tänka på vid köp av IF

Inlägg av votiv »

Hej

Jag håller på och leta IF och har ett par på gång. Vad ska man titta på? Vilka hemliga fel kan det finnas i allmänhet? Behöver man lyfta en båt som ligger i vattnet för att se på köl och sådant.

Tacksam för hjälp!

/Uffe
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Hei

Jeg var i din situasjon for ett år siden, men har også hatt IF tidligere.

Du behøver ikke å løfte båten for å se på kjølen, for den ligger jo innbakt i skroget.
Det er derimot en - i hvert fall teoretisk - mulighet for plastpest, og det må man jo løfte båten for å finne. Jeg vet ikke hvor utsatt IF er for plastpest, det kommer jo både an på produksjonsmetode og om den har vært vinterlagret i sjøen. Kanskje noen annen kan svare på det. Ellers kan man jo ta forbehold i kontrakten, om at selger må dekke utgifter til evt reparasjon av plastpest.

Jeg så spesielt nøye på riggen, særlig innfesting av stag og tegn på utmatting av rør (se etter bulker i aluminiumen) og stag. Så sjekket jeg tilstand på rorhengsler (kjenn etter glapp i roret !) og alle dekksbeslag. Ellers så jeg etter plastreparasjoner, tegn på lekkasjer og mugg (mögel.) En så gammel båt vil jo ha slitasje og småskader i skrog og, særlig, dekk. Men det bør ikke være større skader.

Dette ble egentlig litt generelt, og ikke IF-spesielt. Jeg endte med å betale 30 000 mer og få en båt som var rekondisjonert hos Göran Helmer i Strömstad i 2002 med bl a helt ny rigg. Dette har jeg ikke angret på !

Mvh
Suzanne
Josef
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 nov 2006 17:07

Inlägg av Josef »

Jag har inte så bra koll på vad man borde kolla när man köper båt, men kom på ett par saker som jag vet att man kanske vill fixa efter att man köpt IF (inte så komplicerade saker).

Fästena till vanten kan vara lite opålitlig, öglorna sitter i en ganska dum riktning så vanten drar inte rakt upp utan lite i sidled så de kan slitas ut.
De är lätta att byta och billiga så det är inget större problem, vi har bytt våra och lär nog göra det igen om några år. Käns säkrast att ha nya fina grejjer när det gäller sånt.

Kan vara bra att kolla storskotsvagnen också. En del IF-seglare har skotat upp den när de varit ute i hårt väder.
Verkar som om den bara är fäst med vanlig träskruv på många båtan och eftersom balken under ofta är ganska gammal och kanske lite smårutten så håller det inte när det blåser mycket.
Våran är fastsatt med ett antal ordentliga bultar och det har aldrig varit något problem med den under de 13 år vi haft båten (vi har seglat mycket i mycket hårt väder).

Fins säker andra saker som kan vara bra att kolla/byta men kommer inte på något för stunden. Fins säker andra här som har bättre koll på sånt här än mig.
Skriv svar