Bordslösningar i sittbrunenn
Moderator: Moderator
Bordslösningar i sittbrunenn
Vi seglar IF 3206 sedan 17 år. Älskar det mesta med båten men får klaustrofobi då vi sätter upp bordet i sittbrunnen - särskilt kvällar då vi behöver sprayhood eller sittbrunnstält. Har bordslösning med två alu-rör som skruvas i gängor i durken och på alu-rören sätts bordsskivan.
Någon som känner till en bättre lösning som bygger på det befintliga - kanske där ett av alu-rören används till flyttbart bord? Eller måste vi borra i sidorna i sittbrunnen?
En annan fråga: någon som har en stormfock till salu? Använder en till en Nord 80 men det fungerar inget vidare.
För övrigt: kom idag hem efter 2 veckors segling mellan Kullavik och Koster. Nästan fritt från sol, men med friska vindar och många mm uppifrån. 6 knop genom Lilla Jungfruhålet var en klar höjdpunkt.
Hälsningar från familjen Warberg i Frida - IF 3206
Någon som känner till en bättre lösning som bygger på det befintliga - kanske där ett av alu-rören används till flyttbart bord? Eller måste vi borra i sidorna i sittbrunnen?
En annan fråga: någon som har en stormfock till salu? Använder en till en Nord 80 men det fungerar inget vidare.
För övrigt: kom idag hem efter 2 veckors segling mellan Kullavik och Koster. Nästan fritt från sol, men med friska vindar och många mm uppifrån. 6 knop genom Lilla Jungfruhålet var en klar höjdpunkt.
Hälsningar från familjen Warberg i Frida - IF 3206
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 52 times
Man kan väl alltid skaffa sig ett Laguna-bord, men jag vet inte om det funkar bättre. Sittbrunnen är ju trots allt ganska liten... :-( ..
Vitsen med IF-bordet är att det även går att sätta upp i "salongen".
Jag tror mig minnas att jag sett en hemmagjord lösning med endast ett av benen plus att man utnyttjade skotbalken som stöd.
Vitsen med IF-bordet är att det även går att sätta upp i "salongen".
Jag tror mig minnas att jag sett en hemmagjord lösning med endast ett av benen plus att man utnyttjade skotbalken som stöd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lagun i ruffen också!
Hej alla!
Jag tycker Lagun-bordet är super-bra. Tycker inte det finns någon bättre bordlösning som jag har sett i varje fall.
Jag har två fästen, ett i sittbrunnen och ett i ruffen (precis där bb garderob börjar) och flyttar bordet dit jag vill ha det.
En finess är ju att det går att snurra på: vill någon "ut" så snurrar man bort bordet så är det plats, även i en trång if-brunn.
Det lösa benet har jag normalt sittande på sitt fäste i ruffen, där det är inte ivägen.
Mvh
Bosse
Jag tycker Lagun-bordet är super-bra. Tycker inte det finns någon bättre bordlösning som jag har sett i varje fall.
Jag har två fästen, ett i sittbrunnen och ett i ruffen (precis där bb garderob börjar) och flyttar bordet dit jag vill ha det.
En finess är ju att det går att snurra på: vill någon "ut" så snurrar man bort bordet så är det plats, även i en trång if-brunn.
Det lösa benet har jag normalt sittande på sitt fäste i ruffen, där det är inte ivägen.
Mvh
Bosse
-
-
-
Kolla på vilken båttillbehörsaffär som helst. De flesta har dem.
Jag använde den gamla bordsskivan, köpte ett underrede och ett extra fäste.
Har ett fäste i sittbrunnen, precis akter om låset till styrbords sittbänks stuvfack.
Har ett till fäste precis akter om babords garderob i ruffen.
Med dessa positioner kan man vrida undan bordet på alla möjliga fiffiga sätt.
Jag använde den gamla bordsskivan, köpte ett underrede och ett extra fäste.
Har ett fäste i sittbrunnen, precis akter om låset till styrbords sittbänks stuvfack.
Har ett till fäste precis akter om babords garderob i ruffen.
Med dessa positioner kan man vrida undan bordet på alla möjliga fiffiga sätt.
hälsar...
Håkan
Håkan