El utombordare och motorbrunn

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

BERNHARD
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2021 20:18

El utombordare och motorbrunn

Inlägg av BERNHARD »

Har för avsikt att skaffa mig en el utombordare och har sneglat på en L03 från Infinity Yachting, en svensk återförsäljare. Förutom motorns ringa mått och vikt erbjuds den även med en separat gasreglage (som på en inombordare) som underlättar det hela. Dessutom ska den kunna passa in min båts motorbrunn som har varit förseglad/stängd i många år.
https://www.infinityyachting.se/product ... 8897450164

Finns det någon som har erfarenhet av el utombordare och/eller leverantören Infinity Yachting?

FInns det någon som använder motorbrunnen som den var tilltänkt och tycker att det fungerar bra?

Tack på förhand för synpunkter.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: El utombordare och motorbrunn

Inlägg av maja »

För att vara något sånär användbar i alla sammanhang bör en motor till en IF ha en effekt på minst 4 Hk (cirka 3 kW) . För att få en rimlig aktionsradie behövs det således en rejäl batteribank. Dessutom ska man kunna ladda rimligt snabbt .

Min åsikt är att eldrivna båtmotorer passar mycket bra för lätta jollar och korta turer och mindre bra för så tunga båtar som en IF som ska kunna gå en hel dag i stiltje.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
BERNHARD
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2021 20:18

Re: El utombordare och motorbrunn

Inlägg av BERNHARD »

Tack för det snabba svaret. Egentligen vill jag bara använda motorn för att manövrera - inte för att köra en hel dag i stiltje. Man är ju seglare!

Jag ska testa en 3kW och en 5kW i nästa vecka. Om det blir affär så kan jag kanske skriva om mina erfarenheter med el utombordare i Medvind någon gång nästa år.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: El utombordare och motorbrunn

Inlägg av maja »

Till motorbrunnen ska det finnas en lucka som man kan fästa inifrån med en vantskruv. De flesta IF-seglare har plastat fast denna lucka och hänger sin motor på ett fäste på akterspegeln. Kanske det finns luckor till salu? Kontakta Göran Helmer i Strömstad eller Peter Grönlund på Seacamper i Berlin.

Motorbrunnen är avsedd för ganska små motorer som ju var standard vid tiden för IF-båtens "födelse". Men en modern 4-6 hk motor ryms knappt. Men en nätt elmotor kan säkert rymmas utan problem. En sådan motor kanhända blir utrustad med en propeller med stor diameter, och då blir det känsligt med fullt roderutslag. Jag har varit med vid tillfällen, då propellern till en utombordare i brunnen har skadat rodret vid manöver med stora roderutslag.

Om man installerar elektrisk framdrift, ska man nog nöja sig med minimum acceptabelt vad gäller effekt och räckvidd. Jag har för mig att 48 V är en gräns som man inte får överskrida i installationen för att det inte ska kallas högspänning, som då kan dra med sig andra krav på kablar och isolation etc. 48 V och 60 Ampere som man får med 4 seriekopplade startbatterier av 12 V standardtyp ger effekten cirka 3 kW. Med dessa skulle man kanske kunna få sisådär 30-60 minuters driftstid, beroende på hur man kör. Men vid höga urladdningsströmmar slits batterierna, vilket kanske innebär att man får byta batterier ofta. Dessutom bör man se till att kunna ladda batterierna omgående efter användning, för annars slits de ännu mer. Naturligtvis kan man välja en större batteribank, men det drar med sig andra problem med t.ex. utrymme, vikt och laddning.

Det finns artiklar i gamla Medvind som tar upp en del aspekter om detta ämne. Det var ganska längesedan de skrevs, och inget egentligt nytt har publicerats där i detta ämne sedan dess.

Så du är välkommen att skriva en artikel i Medvind om ditt projekt. Presstoppet är den 18 oktober.... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
BERNHARD
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2021 20:18

Re: El utombordare och motorbrunn

Inlägg av BERNHARD »

Tack Marek för all värdefull information. Jag hör av mig när vi har genomfört testet. Mvh Bernhard
Skriv svar