storsegel med replik

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: storsegel med replik

Inlägg av IF 2719 »

Undvik silikon. Det är bättre med teflonspray typ Sailkote i likrännan. Travare är faktiskt rätt bekvämt. Det borde gå att göra som Marek skriver att montera matare i sådan höjd att repliket åker ur den i slutet av hissningen…
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av Andreas89 »

Tack för rättning, Sailkote innehåller alltså inte silkon utan diverse flouropolymerer enligt säkerhetsdatabladet. Bra funkar det iallafall.
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Jo, tanken har slagit mig att hissa i hamn, men det är lite bökigt. Vi ligger i Borstahusen; inloppet är smalt och skymt både på in-och utgående. Den norra pirarmen skymmer dessutom sikten för allt utan master, inklusive den kommersiella trafiken - Fiskebåtar.Vid södra piren ligger en sandbank som sticker ut i inloppet. Manöverutrymmet i bassängen är obefintligt och trafiken livlig. Så det har känts lite vanskligt för en nybörjare som jag...
Med ett snabbare förlopp i hissningen kan vi kanske börja tidigare än vi hittills gjort... Därav begynnelsen i denna tråd. Återkommer med funktion och erfarenheter.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av johan swe-1870 »

Ahh, Borstahusen är ju nästgårds från Råå. Om du inte redan har hunnit beställa, så har jag hittat min gamla inmatare. Du får gärna prova den innan du bestämmer dig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Aj, då. Hade ju varit fint att prova! Kul att vi är grannar!
Nu är anordningen på väg från västkusten, så jag måste nog lösa ut den.
Vi tar en bit i taget. Om det är något jag lärt mig från mina erfarenheter på sjön – är det att vara vaksam,
försiktig. Kolla. Inte ta något för givet. Så när vinden ligger i min favör kommer jag hissa storen i hamnen när jag vet att jag inte stör annan trafik.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av johan swe-1870 »

När det är vågor vill vi inte vara på däck överhuvudtaget.

Är det svårt att få det helt klart i hamn eller om det är motvind på väg ut sätter vi ofta storen i hamn och kör ut med motor till hjälp. Då är det bara motorn kvar att lyfta upp och vi slipper vara på däck i vågorna. Vi sätter sedan försegel med vinsch från sittbrunnen.

Råå har akterstolpar men jag har för mig att det är Y-bommar i Borstahusen. Stolpar gör det betydligt lättare att hantera en IF. Man kan hänga i en stolpe och sätta segel, man kan förhala sig på stolparna och det går att bromsa på väg in på platsen.

Jag kvaddade faktiskt mitt nosbeslag i just Borstahusen. När jag bromsade båten med aktertampen satt fören redan i kajen med en rejäl smäll. Det var förstås dåligt planerat och jag borde ha kunnat räkna ut att Y-bommen var för kort för en sådan tilläggning. :oops: Jaja, man lär sig av sina misstag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Tack Johan, det är väl i de tankebanorna jag funderar över. Segel och motor.
Vi ligger med stolpar, inte Y-bommar. Avståndet mellan stolparna är 2,22 meter, så det är lite tufft att gå ut och in med en IF som är... 2,20 meter bred.
Så vi försöker, hala oss ut med rep på sidan, inte alltid det lyckas för oss nybörjare, då måste vi försöka vända om, i synnerhet vid nordlig vind som driver Augusta åt fel håll – Har cirkulerat en del mellan bryggorna Men vi lär oss, bit för bit...
Det är väl nybörjarens förbannelse; att hitta rätt med segel, timing och uppsikt.
Hoppas bli bättre på det.
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

IMG_1509.jpeg
IMG_1509.jpeg (74.01 KiB) Visad 7642 gånger
Så här ser segelinföraren ut. Har testat den några gånger men beslutat att inte använda den mer. Som synes är det väldigt tätt där segelduken ska passera – vilket skapar onödig friktion även när jag hissar. Halning funkar inte heller så bra, av samma anledning.
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Hade för övrigt ett litet annat problem med att hissa storen. Var ute med min son i finväder och när jag hissade storen stannade den en halvmeter innan den nådde masttoppen. Trots flera försök gick seglet i beknip så fort det nådde en viss punkt. Förstod ingenting. Ett par dagar senare testade vi att dra upp seglet när vi låg i hamn – samma sak. Men efter några försök, gick seglet upp! Vid närmare undersökning visade det sig att en spindel byggt sitt bo i likrännan – en gulvit, centimeterstor och tygliknande "korv" följde med ner när vi halade för femtioelfte gången. Även små saker kan ha stor inverkan...
IF1426
Inlägg: 277
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av IF1426 »

I Tråden Spindlar skrev jag om spindlar l mastrännan, kul att det framkommer samma problem i den här tråden.

L Å Andersson
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Läst lite om spindlarna... Intressant lösning med flaskborsten. Smart. Undrar lite varför det plötsligt är så många spindlar (har två gastar som lider av arachnofobi) förstår av inläggen att det inte varit lika vanligt förr. De bygger sina nät överallt, till och med på utombordaren, vilket borde vara en ganska otrevlig miljö för dem. De små djävlarna kan simma också, de tar hjälp av sjögräs och annat som flyter på ytan! Våra hundar försöker äta upp dem men spottar snabbt ut dem,
IMG_1527.jpeg
IMG_1527.jpeg (123.97 KiB) Visad 7584 gånger
IF1426
Inlägg: 277
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av IF1426 »

"Så här ser segelinföraren ut. Har testat den några gånger men beslutat att inte använda den mer. Som synes är det väldigt tätt där segelduken ska passera – vilket skapar onödig friktion även när jag hissar. Halning funkar inte heller så bra, av samma anledning".

Texten ovan är hämtad från ett tidigare inlägg ovan i den här tråden.

Varför kassera segelinföraren bara för att den upplevs vara för trång för segelduken, det är fullt möjligt att öppna upp den något så att seglet löper lättare igenom.
Jag har använt en sådan införare under flera år , vilket har fungerat utan problem, har nu satt travare i ett segel varför segelinföraren nu inte är lämplig att använda.
Den segelinförare som jag använt är en vanlig typ, men som jag har förändrat genom att svetsa till en ny plåt till ena sidan för att få två fästhål som då skruvas till masten, och därmed kan ansuta de runda ledarna närmare likrännan i masten.
Det kan vara vanskligt att lägga in hemmagjorda lösningar. Det framkommer olika teorier i den här tråden varför jag bidrar med ytterligare en lösning, Att tillverka en sådan segelförare, kan vara ett tips och enkelt att utföra om man sysslar med teknik, i annat fall kan det vara knepigare.

P1000195.JPG
P1000195.JPG (91.3 KiB) Visad 7504 gånger
L Å Andersson
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Jodå. Jag har försökt och till viss del lyckats öppna upp den (bilden tagen vid leverans, utan yttre påverkan.) Då jag inte har tillgång till verkstad, var det ganska svårt att öppna käftarna på "kulorna" som ska styra repliket. En kraftig skruvmejsel och ett mothåll gjorde saken bättre... Så det öppnade sig lite. Dock är konstruktionen gjord så att "byglarna" som håller "kulorna" stannar kvar i samma vinkel de är konstruerade i. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag fick också montera anordningen mycket lägre på masten, vilket ger en helt annan anfallsvinkel på liket. Svets har jag inte tillgång till, inte kunskapen heller, så att flytta upp arrangemanget är nog rätt kört...
Tack för alla kommentarer, de har hjälpt!
Skriv svar