Genuacunningham

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av Andreas89 »

Tack för input. Jag slipade upp centrumhålet i en acetaltrissa. Det blev en ganska stor 32x14mm trissa för att fylla bredden i beslaget på ett bra sätt.

Jag splitsade ett öga som med lite lagom kraft kan dras fast i spåret i bultens skalle. Jag tror det ska sitta bra nog.

3M2D8258.JPG
3M2D8258.JPG (56.95 KiB) Visad 5766 gånger

Och så provar jag med en kaskad på fördäck.

Nedhalsöglan gör väldigt ont att kliva på så den ska bytas till en liten fällbar padeye som jag ser att Filijokus är bestyckad med längre upp i tråden.

3M2D8260.JPG
3M2D8260.JPG (70.5 KiB) Visad 5766 gånger

Och så knyckte jag ett gammalt hölje till haländen.

Fint att se att hela arrangemanget svävar en bit över däck när det sätts an, jag trodde på förhand att det skulle ligga och gnaga mot förpiksluckan.

3M2D8262.JPG
3M2D8262.JPG (78.64 KiB) Visad 5766 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av maja »

Andreas89 skrev: 18 aug 2021 10:58
Jag splitsade ett öga som med lite lagom kraft kan dras fast i spåret i bultens skalle. Jag tror det ska sitta bra nog.

Om öglan töjs och kanske börja lossna från spåret i bulten, kanske du får knyta dit en pistolhake. Under press tror jag inte det blir några problem, men vid hissning och fladder kanske det kan lossna. Jag själv hade vissa problem med den saken och satte därför dit pistolhaken istället. Trots pistolhakens extra längd, kommer försegelhalsen aldrig högre än vad den ska för något av mina försegel.

Men prova gärna ut det för att se hur det funkar. Men ha gärna en pistolhake i reserv, liggande t.ex. lätt tillgänglig i besticklådan eller i "handskfacket" under aktertoften. En sådan går snabbt att knyta dit om det skulle behövas....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av johan swe-1870 »

Snygg lösning Andreas!
maja skrev: 19 aug 2021 13:27 Jag själv hade vissa problem med den saken och satte därför dit pistolhaken istället.
Räcker en pistolhake där? Jag hade nog haft lust att sätta en hake av rejälare slag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av maja »

Man kan alltid sätta dit kraftigare grejor om man är bedömer att det är för klent.

Men här är det väl bara seglets sträcklik som belastas. Den belastningen drar en yngre tonåring med 2 kaskader eller en fiolblockstalja med lätthet under spänning eller, alternativt, med en mindre fallwinch utan utväxling. Det enda haveri jag fått under 38 års segling med pistolhake är svirveln om man nu (i onödan) råkat välja en sådan. En svirvel kommer att befinna sig i ständig liten rörelse och kommer därför att slitas ut till slut.

På vissa Blixt-segel finns det en förlikswire, som ska spännas mer än så, upp till halva förstagsspänningen enligt info från Göran Ejdeling. Den ska förankras i förstagsbeslaget (alldeles bakom förstagsinfästningen) och spännas med en fallwinch placerad på masten som i det är i båtens ursprungliga riggning, detta för att wiren ska kunna få tillräcklig spänning. Seglets wire är fastsydd endast vid fallhornet och förliket glider sedan på seglets förlikswire som ju är förankrad i rigg och båt. Cunningham spänner här endast segeldukens framkant och belastas därmed t.o.m. mindre än ett segel med sträcklik.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av maja »

Notera att jag felaktigt har använt beteckningen "pistolhake" i mina inlägg i tråden, vilket har påpekats av läsarna. Det borde stå "skothake" och inget annat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av IF1426 »

På vissa Blixt-segel finns det en förlikswire, som ska spännas mer än så, upp till halva förstagsspänningen enligt info från Göran Ejdeling. Den ska förankras i förstagsbeslaget (alldeles bakom förstagsinfästningen)--(citat fr Mareks inlägg )
P1020208.JPG
P1020208.JPG (110.3 KiB) Visad 5629 gånger
Lägger in en bild på en enkel infästning av linan för cunningham i seglets halshorn, vilket fungerat bra i mitt fall. ( seglet är inte litsat när bilden togs.) Arrangemanget som Andreas utfört med en snygg splits är intressant. Lägger in min variant när jag har förlikswire i en genua, för att belysa olika lösningar som kan bedömas i den här tråden.

Om man föredrar att nöjes-segla med sprayhood är det smidigare att sträcka cunningham från sittbrunnen; då linan även ligger platt över fördäcket.
L-Å Andersson
Bilagor
P1020211.JPG
P1020211.JPG (110.11 KiB) Visad 5629 gånger
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av Andreas89 »

Än så länge har ögat suttit bra vid provsegling, men pga din varning Maja gjorde jag om ögat tightare så att det nu kräver kraft och finess för att trä loss. Jag tror inte det ska kunna lossna oavsiktligt nu men det får visa sig. Schacklar och andra lösningar har jag lätt tillhands i båten.

Smart L-Å att placera taljan så att den också fungerar som brytblock. Jag drar troligtvis också ner min cunningham på ena sidan av däcket senare. Nuvarande val av lösning valdes mest för att jag hade en ledig råtta på trimbrädan mitt i båten och ville prova en cunningham till genuan utan att plocka fram borrmaskinen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av maja »

I samband med detta tål det att påpekas att ingen typ av fastsättning av försegelhalsen är 100 % säker. Igår , under gårdagens klubbkappsegling, råkade förseglets skothake i halshornet öppna sig. Men det var på länsen, och min vesselsnabbe fördäcksgast knäppte fast den igen i god tid innan rundningen.

Jag har erfarenhet av att skothakar av diverse slag kan öppna sig. Men alla gångerna har det berott på att de inte hade blivit fastknäppta ordentligt eller att öppningsringen fastnat vid hissning. I det här fallet länsade vi med spinnaker i hård vind och både förstag och förlik var lösa och fladdrade fram och tillbaka. Eftersom haken sannolikt inte var fastknäppt korrekt, lossnade den i fladdret när dragkraften i liket försvann.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar