Snygga till Luckgarage

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Snygga till Luckgarage

Inlägg av Andreas89 »

Jag skulle vilja ge luckgaraget lite kärlek. Hålen i och bakom sargen kommer inte användas så de fyller jag gärna igen. Sen finns lite stötskador. Jag bygger gärna upp och slipar tillbaka de avskavda tunna kanterna också även om det bara är en estetisk fråga.

Vad föreslår ni för material för respektive lagning?

- Fyllning av de två större hålen.
- Spackling av skruvhål och små stötskador
- Uppbyggning av de tunna kanterna

Sista bilden visar en gammal lagning i sargen som sjunkit ihop och spruckit. Ni har säkert tips på varför så skett och hur det kan undvikas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gjorde något liknande häromåret. Det är dokumenterat i Renovering av InFinit. Lucka och garage är på slutet i tråden.

Jag tror du behöver glasfiber och polyester för att plasta igen de stora hålen och de brustna kanterna. Sedan behöver du gelcoat för att åtgärda småskador och för de ställen där gelcoaten är bortsliten, och för att avsluta där du har använt glasfiber och polyester.

Kanterna på garaget som ligger an mot rufftaket är tunna och sköra, men det har du ju redan märkt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av Andreas89 »

johan swe-1870 skrev: 22 jan 2021 14:35 Jag gjorde något liknande häromåret. Det är dokumenterat i Renovering av InFinit. Lucka och garage är på slutet i tråden.

Jag tror du behöver glasfiber och polyester för att plasta igen de stora hålen och de brustna kanterna. Sedan behöver du gelcoat för att åtgärda småskador och för de ställen där gelcoaten är bortsliten, och för att avsluta där du har använt glasfiber och polyester.

Kanterna på garaget som ligger an mot rufftaket är tunna och sköra, men det har du ju redan märkt!
Ah perfekt! Just slutet på din tråd verkar jag ha missat. Jag kommer nog plocka hem lucka och se över lister också då de läcker. Jag har sett att både du och andra haft läckage under bakelitlisterna så ska kika där.

Så vitt jag kan ana på dina bilder har jag nog samma kulör på överbyggnaden på min gula 73:a som på InFinit. Minns du vilken gelcoat du köpte? Den ser ut att kunna passa bra.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är inte lätt att hitta den beiga kulören, läs mer här. Jag slutade med att köpa det som Jaraplast i Göteborg benämner kod 40012. Om de har fel eller om Marieholm blandat samman kod 412 med 421 vid märkningen av min båt är oklart.

Jag köpte 1 kg Jaraplast kod 40012 och har nog fortfarande kvar. PM om du är intresserad.

PS.
Det går fint att lagra bilder med forumets funktion för bilagehantering. Så du behöver inte använda imgur om du inte vill!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av IF1426 »

En fråga till Johan varför valde du Jara plast , när BHP i Klågrrup ligger betydligt närmare H-brg, som har levererat till Marieholm.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det är en bra fråga. Jag tror jag valde den p g a ett gammalt tips.

Med facit i hand hade jag kunnat välja bättre och slippa köra till Göteborg. Ibland blir det bara inte rätt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av IF1426 »

Om man öppnar, "läs mer här" som Johan visade till, där är det lite funderingar kring färgcoden, följande mening är kopierad därifrån;
Drog ut en lista, Gelcoat Colorcodes, där det framgår att Marieholm -71-76, har färgkod J4021.

När jag vid ett senare tillfälle skulle förbättra en yta och var ute efter topcoat, i båtbutiken togs samma lisa fram, men när det inte fanns något färgprov blev jag tveksam.

Kontaktade då Marieholm Strömstad som uppgav att det fanns färg 412 och 421,den ena något ljusare, i burkar om 1 hg, (300 kr) eftersom det var för små burkar blev det inte någon beställning.

Tog då kontakt med BHP, som enl deras hemsida även levererar till privatpersoner, beskrev färg på min IF -74 och fick senare en burk 1 kg märkt 4021, förbättrade ytan på de aktra luckorna och blev nöjd med resultatet.

Några fakta som kanske kan vara av intresse.

L-Å Andersson
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av Andreas89 »

Jag slog aldrig till på gelcoat med färg 4021 då det kändes lite overkill med 1kg till de behov jag ser framför mig för tillfället.

Jag provade att blanda färgen själv och tycker det blev bra utan att ha tagit någon nämnvärd tid i anspråk. Jag köpte en liten burk helt vitt gelcoatspackel och gult, brunt och svart pigment i bygghandeln.

Jag blandade med bara ögonen till hjälp men inser i efterhand att man kan använda godtyckligt bildredigeringsprogram om man vill slippa gissa. I dessa visas vanligen nederst i bild ljusstyrka för respektive röd grön blå kanal för punkten under musen. Så ställer jag vitbalansen till båtens gelcoat i nedan bild så visas så klart ett neutralt värde (212, 212, 212). För jag musen över lagningen får jag ungefär 209, 210, 211. För att få ett nära på perfekt resultat behöver blandningen alltså bli lite ljusare och värmas upp med lite mer gult. Lätt ordnat med lite mer vitt gelcoatspackel och en smula mer gult pigment.

Jag har bara en efterbild men nedan visas två lagade hackskador i skjutluckan till ruffnedgången.

Visst får man blanda om när man behöver mer gelcoat/spackel men det är inte många aktiva minuters insats för varje ny burk.

3M2D0210.JPG
3M2D0210.JPG (33.8 KiB) Visad 11497 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser bra ut!

Smart ide att använda bildredigeringsprogram för att analysera färgbalansen!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Snygga till Luckgarage

Inlägg av Andreas89 »

Nu var det ett tag sedan det blev klart men jag kan ju visa hur det blev också.

Kanterna är lagade med gelcoatspackel men jag gjorde de lagade områdena lite tjockare (inåt där det inte syns) och tror nog det ska hålla ihop.

Hålen i sargen fyllde jag med armerat PP polyesterspackel i 5-6 omgångar tills hålet var slutet, det härdar ju på några få minuter så det var inte så mödosamt.

En lärdom på vägen var att det går utmärkt att lägga vanlig packtejp över gelcoatspackel för att få lagningen att följa omgivande former. Överskottet av spackel bildar en liten slät bula som man får slipa ner, det finns en sån under tredje tampen från vänster i nedre bilden. Att slipa är ingen favoritaktivitet så den får sitta där tills jag hittat tålamodet igen.

Trimbrädan fick ny infästning också. De upphöja förstärkningarna har rätt många generationer hål på liten yta i mitt garage så jag litade inte riktigt på de gamla skruvhålen för träskruv. Jag borrade upp lite större hål och fyllde med förtjockad epoxi. Sen försänkte jag brickor och M6 muttrar undertill och gjöt återigen in i epoxi. Jag smörjde in de tilltänkta fästbultarna i vanligt båtvax och drog fast trimbrädan för att fixera muttrarna i rätt position. Vaxet funkade som släppmedel och bultarna gick fint att skruva ut när epoxin härdat.

Mycket pill blev det men jag tycker det lyft hela båten ett snäpp och är nöjd med insatsen.

3M2D0356.JPG
3M2D0356.JPG (79.72 KiB) Visad 9656 gånger
3M2D0355.JPG
3M2D0355.JPG (77.5 KiB) Visad 9656 gånger
Skriv svar