Förpikslucka och fönster

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Förpikslucka och fönster

Inlägg av Max »

Hej,

Två snabba frågor som nybliven IF-ägare. Har ju läst på lite och det finns ju några få kända svagheter som tex röstjärn för undervanten.

Hur är det då med:
1. Förpiksluckan och risker i hårtväder vid kraftiga överspolningar etc? Kan inte hitta några noteringar om det i forumen (nya/gamla) så det är väl svaret på frågan…. Men trots allt, så känns ju "låsningen" som man gör inifrån ruffen lite klen. Behövs förstärkning av låsningen och infästningen av gångjärnen, och i så fall hur, eller är det bara att segla på?

2. Fönster då? Har hittat någon artikel att någon långseglare förstärkt etc men har jag förstått saken rätt så går det bra med originalfönster (har en 76:a) vad gäller säkerheten?
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt min erfarenhet är förpiksluckan på IF-båten en av de bästa som finns.

Jag har aldrigt gjort något annat än smort gängan på låsningsskruven och normal rengöring på min 1974. Gummilisterna är original. Luckan har alltid varit tät. Först vid intensiv överspolning kan några droppar till slut ta sig in.

Förpiken är det bästa stället i min båt att förvara saker som ska vara torra efter segling.

Vad som gäller säkerhetsmässigt gällande lås och gångjärn vet jag inte, men jag kan inte se nån rimlig anledning till att luckan skulle tryckas in eller ens skjuvas av i sidled (den ligger ju nedsänkt).

Med fönster tror jag det är annorlunda. De kan behöva tätas. Kanske tom förstärkas, vet inte riktigt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Så vitt jag vet sitter glasen i aluminiumfönstren inklämda mella själva ramarna som i sin tur klämmer åt runt hålen i ruffsidorna. Alltsammans hålls ihop av ett antal små skruvar, som skruvas ininfrån genom den inre ramen och in i den yttre. Så rent teoretiskt skulle man, om fastsättningen/hopsättninigen av ramarna gav vika, kunna trampa in ett sådan glas.

Eftersom jag inte själv har aluminiumfönster, vet jag inte hur robust den konstruktionen är och inte heller i detalj hur skruvarna håller ihop ramarna. Det får någon annan beskriva. Men jag har inte hört talats om att man har haft andra problem än diverse mindre läckage. Se för övrigt i tråden nedan: "Gummilist till aluminiumramar".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Inlägg av Max »

Tack för bra kommentarer båda två.
SWE-2840 "Gullan"
Bo Lindeborg
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jul 2007 22:05
Ort: Nyhamnsläge/Höganäs

Trots orginalpacking i luckan så läcker det det in

Inlägg av Bo Lindeborg »

Tyvärr kan jag inte instämma i Johans glada kommentar om att förpiken är den tätaste platsen.

Det ser ut som om orgnalpackningen sitter kvar men det läcker in både vid regn och vid översköljning ganska mycket dessutom. Jag har testat att "spänna" åt låset olika hårt men med samma dåliga resultat.

Min slutsats är att jag måste byta packning. Vilken typ av packning är bäst och var kan jag finna den? Är det enkelt att byta packning?

Båten är från 1973.
Martin
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 sep 2006 10:15

Inlägg av Martin »

Jag har också problem med tätningen av förpiksluckan. Har bytt listen, men fortf problem. Låsbeslaget rycks också ut med skruvar och allt med jämna mellanrum eftersom man tenderar att spänna hårdare och hårdare när det börjat läcka. Eftersom listen sviktar när någon står på luckan blir det ett ryck i skruvarna när man sedan kliver av luckan.

Kanske har vissa luckor sämre passform än andra. Jag tycker min list klämmer mer på kanterna än rätt fram.

Det är dags igen för mig att fixa luckan. Tips om smartare lösning?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Originalpackningen var mycket dålig. Jag köpte en annan på en karosseritillbehörsfirma för cirka 20 år sedan. Sedan dess har jag inte haft några problem med läckage.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Forlukepakningen

Inlägg av Suzanne »

1 Vet noen hvor jeg kan få tak i ny pakning ? Min er trolig original fra da båten var ny, dvs 1975. Det lekket tvers gjennom den: Ved nærmere ettersyn var den porøs som en svamp! Har midlertidig (tillfälligt) fått avhulpet problemet ved å mette pakningen med teakolje. Men jeg behøver avgjort en ny pakning ! Den er 20 mm bred, har en avrundet form og er ca 10 mm høy på midten.

2 Ved montering av ny pakning er det viktig å trimme den ned i lukas akterkant. Ellers vil det ikke bli jevnt press på pakningen.

3 Man bør ikke skru til skruen veldig hardt, for da har luka en tendens til å reise seg i de fremre hjørnene
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Forlukepakningen

Inlägg av maja »

Suzanne skrev: 3 Man bør ikke skru til skruen veldig hardt, for da har luka en tendens til å reise seg i de fremre hjørnene
I så fall kan packningen vara för mjuk eller ha för liten diameter. Skaffa en packning med cirkulärt tvärsnitt och som är helt homogen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Re: Forlukepakningen

Inlägg av Suzanne »

maja skrev:
I så fall kan packningen vara för mjuk eller ha för liten diameter. Skaffa en packning med cirkulärt tvärsnitt och som är helt homogen.
At den er for myk er helt sikkert. Selv etter at jeg har mettet porene med teakolje har den svamp-konsistens.

Men har du noe tips til meg hvor jeg kan finne en ny pakning ? Jeg har forsøkt Göran Helmer, Clas Olsson, Biltema samt diverse båtutstyrsfirmaer: Intet som likner.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det ska enligt min mening vara en helt homogen list. Den gamla var ihålig, dvs. hade formen av ett "gummirör". En sådan ihålig list har dålig stabilitet och deformeras lätt.

Jag köpte min nya list på Karsseritillbehör AB på Järnyxegatan 4 i Malmö, Tel : +46 40 22 00 20, för ungefär 20 år sedan. Firman finns kvar. Beskriv för dem vad du vill ha och be om få dig tillsänt några varuprov eller en katalog.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Aha! Det skal jeg absolutt gjøre.
Tusen takk for hjelpen !
åsaL
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 apr 2007 10:11

Inlägg av åsaL »

Hej
Jag är sent ute men kanske kan det vara till någon nytta ändå.

Lundgrens Sverige med huvudkontor i Göteborg tel 031-84 03 90 kanske kan hjälpa till. Vi köpte rund list genom dom (i Tyresö sydost Stockholm där de har lokalkontor, på Radiovägen har jag för mig).
Produkten heter svampgummilist och har diameter på ca 20 mm. Passar fint till vår Bönan från -77.
Vi har tyvärr problem med att sedan få listen att sitta fast... Kontaktlim har vi provat. Är det någon som vet på råd??
mvh/åsaL
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Prova att fästa listen med Liquisol som bl.a. finns att köpa på Clas Ohlson.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

åsaL skrev: Lundgrens Sverige med huvudkontor i Göteborg tel 031-84 03 90 kanske kan hjälpa till. Vi köpte rund list genom dom (i Tyresö sydost Stockholm där de har lokalkontor, på Radiovägen har jag för mig).
Produkten heter svampgummilist och har diameter på ca 20 mm. Passar fint till vår Bönan från -77.
mvh/åsaL
Jippi! Dit skal jeg ringe straks og med en gang. (Men begrepet SVAMPgummilist har jeg litt opp i halsen :evil: Les over :lol: )
Skriv svar