Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

johannesrolen
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jan 2018 13:39
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Inlägg av johannesrolen »

Hej!

När jag la i båten efter vintern så märkte jag att den spak som håller motorn i sitt läge på motorfästet inte längre fjädrade tillbaka. Jag har läst här på forumet att det ska sitta en fjäder mellan träplattan och den spak som låser fästet i sitt läge. Lyfte därför av motorn och tog bort träplattan och där satt det ingen fjäder.

Jag har bifogat en bild på hur motorfästet ser ut på min IF, men har inte lyckats förstå vilken modell det är, någon som har lyckats få tag i denna fjäder som sitter mot spaken? Har ringt runt till de flesta båthandlare men ingen lycka där. Så tar tacksamt emot hjälp eller förslag på alterantiva lösningar.

Vill inte gärna skrota ett i övrigt fint motorfäste bara för att en liten fjäder saknas :)
Bilagor
If motorfäste 1.PNG
If motorfäste 1.PNG (714.88 KiB) Visad 6492 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hittar ingen bild där man ser den där fjädern. Den kan hoppa av om man har otur.

Men den verkar finnas att köpa på vissa tillbehörsaffärer, t ex https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... E?id=07261
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Inlägg av Andreas89 »

Fästet kallas ofta "Tremfäste" då originaltillverkaren heter Trem. Men det verkar säljas flera ungefär likadana kopior idag.

Jag råkar ha mitt hemma och isärskruvat så du kan få måtten på min fjäder. Vad jag kan se på din bild har vi samma modell på motorfästet. Om du skruvar av träplattan och kan mäta fjäderns hål (sitter centrerat mellan de fyra bultarna) till 16mm diameter borde det vara samma.

Tråd 2mm
Avstånd mellan trådvarven 6mm
Innerdiameter 12mm
Ytterdiameter 16mm
Längd 63mm (65mm från början antagligen)

(Mkt möjligt att det här är rätt fjäder: https://www.seasea.se/fjäder-för-motorfäste-7252)
johannesrolen
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jan 2018 13:39
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Inlägg av johannesrolen »

Fantastiskt! Tack för era svar, otroligt att kunna få så snabb hjälp och till och med de exakta måtten på fjädern.

Den fjädern som finns på Sea sea har jag tittat på och det är den som ska hjälper till och lyfta motorn från vattnet, jag ska kolla upp den som finns på Erlandssons och se om den stämmer mot måtten!

Återkommer med resultatet sen för framtida dokumentation :)

mvh
Johannes
johannesrolen
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jan 2018 13:39
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Fjäder till motorfäste, IF? (För låsspaken)

Inlägg av johannesrolen »

Hej! En uppdatering, fjädern från Erlandssons som länkades ovan i tråden uppfyllde måtten och passade mycket fint i motorfästet. Vilket nu fungerar utmärkt igen.

Stort tack för hjälpen med detta problem.
Skriv svar