Köpa ny/beg aktersnurra

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Nils, min Yamaha F4A aktersnurra uppför sig ungefär som din. I användarmanualen står det att, när man startar, ska man först dra ut startsnöret lungt tills det tar emot, och därefter starta med ett ryck. Jag tror mig minnas att jag har läst någonstans, att där finns en anordning i startmekanismen som påverkar en eller båda ventillyftarna om man använder en sådan teknik och att det då blir mycket lätt att dra igång motorn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Googlade litet och hittade följande text på Yamahas webbsidor:

•Automatisk dekompression för lättare start

Den tekniken kan också säkert finnas på andra utombordare med startsnöre.

Jim - SWE 1842 - Ila , du som hade problem med att familjemedlemmarna inte orkade starta er Honda 5hk, kanske skulle låta dem prova på en annan startteknik... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Andreas89 »

Även Mercury, Suzuki och Honda nämner en sådan mekanism i beskrivningen av nuvarande modeller av små motorer.

Jag hade en Mercury 3.5hk förra året som betedde sig som ni skriver. Man fick dra försiktigt tills man känner kolven röra på sig, sen dra till. Annars lyfte man ibland hela motorn när det tog stopp. Vad gäller motståndet kunde inte min syster starta den motorn, även med rätt snör-teknik.

Med lite övning hade hon kanske hittat ett bra mothåll med ett knä eller en fot och fått till det.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Jag brukar hålla tillbaka motorn med vänsterhanden och dra distinkt med den högra. Om inget annat spökar, brukar motorn starta på 1:a eller 2:a draget och kanske något eller några drag till, om motorn inte har varit igång på länge.

Med den i manualen anvisade metoden brukar det gå galant att starta motorn, och man behöver då inte särskilt mycket kraft för att dra runt kolven.

Man ska använda sig av den teknik som står i manualen, annars riskerar man, förutom att det blir tungt att starta, att cylindern baktäner.

Använd alltid färsk bensin. Enligt vad jag förstått, kan dagens bensin bli dålig på bara cirka 3 månader.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Jim »

maja skrev: 17 apr 2021 12:00 Jim - SWE 1842 - Ila , du som hade problem med att familjemedlemmarna inte orkade starta er Honda 5hk, kanske skulle låta dem prova på en annan startteknik... 8)
Vi har provat det mesta man kan göra. Sonen har någon enstaka gång lyckats få igång den. Enligt verkstaden som jag pratade med så är det skillnader i de olika fabrikat pga av vissa tekniska val. Honda lär tydligen vara tröga i ”draget”.
Skriv svar