Läckage vid sjösättning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Läckage vid sjösättning

Inlägg av Tobias »

Hej,

Vid sjösättning idag uppdagades att hål efter en gammal logg inte var ordentligt lagat av en tidigare ägare. Vatten trängde in och båten fick åka upp på land igen. Hur hade ni lagat hålen på bilden? Båten är målad med VC17.

Bästa hälsningar
Tobias
IMG_5932.JPG
IMG_5932.JPG (127.34 KiB) Visad 9103 gånger
IMG_5933.JPG
IMG_5933.JPG (128.99 KiB) Visad 9103 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av maja »

Problemet här är väl att du bör göra en riktig laminerad lagning av hålrt. Men till det krävs att laminatet bör torka ut och dessutom måste du se till att området kring hålet hålls på över 15 plusgrader när du laminerar. Men du kan tillfälligt täta hålet med en lämplig skruv och mutter och några maxibrickor samt litet sikaflex, ungefär som man tätar kring en genomföring. Tänk bara på att du till en början bara drar muttern löst för hand och drar åt med verktyg när tätningsmassan har stelnat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av Tobias »

Tack för ditt svar maja,

Nästa möjlighet till sjösättning är 8/5 och jag hade hoppats att jag kunde göra en riktig laminering av hålet innan det. Hur skulle ni ha lagat det? Vilka produkter skulle ni använt?
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av Jim »

Jag skulle själv använda en bra epoxiprodukt under vattenlinjen men det finns ju givetvis olika skolor om detta.
Här finns en bra video på hur du skall göra:
https://www.livetombord.se/artiklar/gor ... l-i-baten/

Själv hade jag två rätt så stora hål efter en toalett och ett lite mindre efter en vask som jag lagade med epoxi trots att det var lite för kallt men jag hade isoleringsmattor på utsidan av skrovet och körde med värmefläkt på insidan. Oavsett så måste den gamla glasfibern vara torr innan du sätter igång och det är väl kanske den största utmaningen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av maja »

En av nackdelarna med epoxiprodukter är att man inte kan fortsätta med polyesterprodukter ovanpå dessa. Dessutom är de kraftigt allergiska.

Fördelarna är bl.a. att det blir starkt när man laminerar eller limmar och att epoxi inte påverkas av vatten, som polyester kan göra. Men det finns numera bättre polyesterprodukter (t.ex. vinylester) som inte påverkas av vatten.

Sammanfattningsvis, enligt min mening finns det ingen anledning att laga ett så litet hål som detta med en epoxilaminering. Man kan istället måla över det hela med epoxiprimer, som då skyddar lagningen mot vatten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av Tobias »

Ok,

Någon i hamnen föreslog att spackla hålen och sedan laminera ett antal lager från båda håll med epoxi. Är det rätt väg att gå eller ska det endast lamineras?

Är biltemas produkter något att ha eller ska man välja annat?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av maja »

Man lagar väl först och spacklar sedan, inte tvärtom..
Och här är hålet (eller hålen) kanske så litet att man kan plugga det utan laminering...

Men du har ju fått många uppslag nu. Välj själv ett som du tycker är, om inte bäst, så tillräckligt bra... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av Jim »

Tobias skrev: 15 apr 2021 19:39 Är biltemas produkter något att ha eller ska man välja annat?
Jag tycker väl inte att Biltemas epoxi är kass, jag använder själv det till att limma och laga en hel del på båten, men under vattenlinjen använder jag bara West epoxi. Det går att köpa i små förpackningar.
Som med de flesta båtprodukter så krävs det att man har rätt skydd när man jobbar med epoxi, läs varningstexter.
Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Läckage vid sjösättning

Inlägg av Tobias »

Tack för all hjälp!
Har bestämt mig för att använda West System epoxi. Imponerande hur bra instruktioner de har på sin hemsida.
Skriv svar