Skrov/däck skarven

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Skrov/däck skarven

Inlägg av zingo »

Hej! Jag blev ägare till en något trött IF i höstas som jag håller på att renovera. Det är mycket läckage som samlas under stickkojerna som jag efter lite läsning i detta forum kommit fram till att det troligen kommer från däck/skrov skarven. När jag kikade närmare så ser det ut som om det var många år sedan det fanns något tätningsmedel där så jag började skrapa bort det som fanns för att senare täta på nytt. På vissa ställen ser det dock ut som om glipan mellan skrov/däck är större än normalt och jag ifall jag bänder lätt med mejsel så rör sig däcket något.

Min fråga är om jag behöver fylla skarven med epoxi eller liknande för att limma ihop det bättre innan jag tätar med lämpligt tätningsmedel eller om det räcker med att täta skarven?

Fantastiskt trevligt och informativt forum ni har här!

Mvh Simon
Fil 000.jpeg
Fil 000.jpeg (55.32 KiB) Visad 14723 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till klassen och till forumet!

Skrov och däck är sammanlaminerade på insidan. Så de båda delarna hålls samman med glasfiber och polyester en bit in från skrovets invikta kant. Jag har för mig att det framgår av ritningarna.

Jag hade nog bara rensat utsidan så gott det går och lagt på en ny rejäl sträng med tätningsmassa.

Eftersom sammanfogningen mellan skrov och däck är på insidan, tror jag inte det är lönt att försöka fästa dem vid varandra på utsidan med epoxi. Det skulle nog bara riskera spricka efter några år för att den inte kan röra sig som tätningsmassa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av zingo »

Hej Johan! Tack för svar, jag kör på det :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av maja »

En källa till läckage kan vara alla de små skruvhålen för skotskenorna på relingslisterna. Dålig tätning ger läckage. Detta har påpekats av Johan i en tidigare tråd.

Kan tänka mig att sådant läckage i första hand visar sig i området för skotblockets placering på skenan och framför allt på båtar där man använder (den ursprungliga) yttre skotskenan.

Även om min skarv är dålig och tätningsmassan bara är bättrad med silikongummi där den helt hade försvunnit, har jag aldrig haft besvär med läckage. Men jag använder en inre skotskena sedan cirka 1993..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Steg 1 tror jag nog ändå är att åtgärda den utvändiga tätningen. Om inte det räcker, får man leta vidare.

På min båt fick jag inte ordning på det förrän jag tagit bort och tätat om genuaskenans många skruvar, precis som Marek skriver.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av zingo »

Jag har demonterat all inredning och tagit bort skrovmattor så jag kan se bultarna till skotskenorna och de ser fina ut (inte rostiga) så tror och hoppas att det räcker med att göra om tätningen. Det har också läckt in via kontakten för mastlanternan, sidolanternorna, ventilen i taket och ruffluckan. Så det är lite mekande att se fram emot i vår.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Då har du nog koll på läget!

Jag såg dock att du skrev stickkojerna. Menar du den delen av kojen som sticker in under sittbrunnen? Isåfall kanske du ska kolla så att inte de fyra vagnsbultarna som håller skotbalken läcker. Jag har hört om en båt där ett sådant läckage orsakat stor skada. Inträngande vatten hade dränkt träförstärkningen som är inplastad i stuvfackstaket och lett vatten vidare till skottet längst bak i stickkojerna så att det ruttnat bort.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av zingo »

Nej det är framförallt i den främre delen av kojen som det samlats vatten, men får spruta lite vatten och se om det läcker vid skotbalken också :)
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Andreas89 »

Jag hakar på tråden med en fråga.

Min båt var inte helt bra tätad där stävbeslaget möter tätningen, ett par gropiga gelcoatlagningar efter stötskador ger tätningen ett svårt jobb så de ska byggas upp och slätas till innan jag lägger på ny tätningsmassa.

Till följd av det var skarven rätt blöt på båda sidor. På babord sida stannar vattnet i en fördämning innan det rinner hela vägen akterut till skotskenans skruvhål. Antingen pga smuts som samlats i skarven eller så har tidigare ägare varit väl generös med materialet när denne tätat ett par hål vid byte till kortare genuaskena.

Att vatten står där visade sig genom att det rann när jag tog bort tätningen och de 2-3 metrarna där vattnet står uppvisade lite frostskador i däckets gelcoat bakom tätningen. Det är inte helt blockerat, vatten når också ner under kojen.

Frågan är om man kanske ska borra ur de gamla lagningarna för genuans skruvhål och se så att det inte är obstruerat där?

Har ni några tips på hur man kan torka skarven ordentligt innan en ny, grundlig tätning görs? Glipan är inte stor så jag vet inte om varmluftspistolen skulle göra mycket nytta. Är däcket kanske så pass permeabelt att man kan räkna med att vätan vädrar ur av sig själv över tid?
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av IF 2719 »

Zingo, bra att du upptäckt läckor o fixar. Kontakt vid mastbalk måste vara tät, risk att läckage påverkar mastbalken i värsta fall. Läs Johans inlägg om mastbalk, eller läs om mastbalk i senaste numret av Medvind. Sen kan pulpit o mantågsfötter läcka om du har sådana.

Andreas, jag fattar inte riktigt, har du ngn bild? Trä behöver relativt lång torktid...

Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av maja »

Det är litet svårt att följa med i din beskrivning av problemet utan några bilder. Men jag tror att du kan avse att däcket framför förstaget (som är i form av en liten triangel) har lyft litet efter den omilda behandling för vilken du har utsatt förstäven, och att tätningen och kanske även lamineringen på insidan har spruckit.

Du bör nog i första hand inspektera förstäven inifrån för att avgöra vidare åtgärder. Ta bilder, både inifrån och utifrån. Det förenklar för hen som ska ge dig de goda råden.

Vad gäller läckageproblemen under genuaskenan måste du skruva loss den och täta alla skruvhålen ordentligt. Det sitter små muttrar på insidan som du måste lossa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Andreas89 »

Jag förstår att det blev snurrigt, vi provar med figur.

På styrbord sida dräneras vatten som kommit in innanför däcksskarvens tätning via genuaskenans skruvhål i skrovet. Det rinner innanför skrovklädseln ner till förstärkningen i skrovsidan bakom skåpen. Sist i en rännil i vardera ände av denna till slutstation under stickkojen.

Styrbord.jpg
Styrbord.jpg (35.43 KiB) Visad 13876 gånger
På babord sida fanns också stående vatten bakom tätningsmassan över en sträcka enligt figur. Gelcoaten är lätt fukt/frost-angripen med små hål innanför tätningen över enbart denna sträcka så det är nog ingen höjdare att låta vatten stå där någon längre tid.

Babord.jpg
Babord.jpg (38.52 KiB) Visad 13876 gånger
En tidigare ägare har bytt till kortare genuaskenor och spacklat igen ett par av originalskenans främre hål i däcksupphöjningen så det kan vara så att det ligger en klutt spackel i hålrummet mellan däck och skrov och hindrar dräneringen.

Stäven borde också kollas upp. Jag ser att den någon gång har krockats och lagats. Inte så illa att de behövt laga skrovets gula gelcoat som man ser på många båtar men däcket har renoverats runt nosbeslaget. Jag får fota och återkomma.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av maja »

Tänk på att vatten aldrig kan rinna i uppförsbacke...
Så kolla hur det ser ut kring förstäven och även pulpitens alla infästningar (om du har en pulpit). Använd vattenslang och spruta systematiskt med början i mitten av båten och sedan efter hand framåt. Håll noggrann koll på när och var det börjar läcka.Det är bra att vara 2 vid en sådan koll.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av maja »

Dessutom, båten ska vara helt tät i alla skarvar och skruvhål, så där ska inte komma in eller således bli dränerat något vatten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Andreas89 »

maja skrev: 15 apr 2021 10:20 Dessutom, båten ska vara helt tät i alla skarvar och skruvhål, så där ska inte komma in eller således bli dränerat något vatten.
Allt på däck kommer vara noga omtätat innan båten åker i sjön. Det är min första vårrusting med båten så det finns lite att ta tag i. Min tanke är att någon gång i framtiden kommer det börja läcka igen, den dagen är det bra om vattnet rinner undan.

Det har inte gnagt så farligt i gelcoaten än men det finns värre angrepp med samma mönster exempelvis där min storskotsbalk legat blöt mot gelcoat i sin skåra i gissningsvis många år. Jag vet inte om det är biologiskt eller frosten men fukten är boven iallafall.
3M2D0255.JPG
3M2D0255.JPG (36.22 KiB) Visad 13865 gånger

Pulpit och genuaskena är bortmonterade och hålen är tejpade medan jag sökt läckor. Det är i stäven vattnet kommit in, skarvtätningen var helt OK på resten av båten.

Däcket i stäven har ett par olika lager plast/gelcoat. Halvbra lagningar med hål i kanterna. Nu när jag skruvade av nosbeslaget var det inte tätat alls, vare sig beslaget i sig eller skruvarna. Där finns en ganska stor skarv mellan skrov/däck för vattnet att ta sig in igenom.

Det ser ut att sitta en rostig skruv innanför plasten uppepå längst fram, vad kan det vara?
3M2D0257.JPG
3M2D0257.JPG (62.04 KiB) Visad 13865 gånger

Inifrån är det snyggare lagat. Det samlas en liten mängd vatten på hyllan allra längst fram i stäven innanför skottet men jag kan inte se vart det runnit. Möjligen är det kondens, jag får undersöka saken.

3M2D0253.JPG
3M2D0253.JPG (69.11 KiB) Visad 13865 gånger
Skriv svar