Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Är det någon som vet om det ens finns en teoretisk risk att skovelhjulet till loggen kan läcka på en IF-båt? Jag trodde att det liksom satt på utsidan av skrovet och att konstruktionen var sådan att det inte fanns någon skrovgenomföring?

Finns det överhuvudtaget något som kan läcka på en IF? Så vida man inte borrat några egna hål på egen hand.

Anledningen till frågan är att en båt, av en helt annan modell dock, nyligen tog in mycket vatten och var nära att sjunka efter att skovelhjulet till loggen börjat läcka, vilket dokumenterades i en video på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=xBWvamrLoe4

Mvh / Mattias
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av maja »

En loggivare sitter som en plugg i en genomföring. Givaren ska monteras i genomföringen inifrån och ut och låsas med 2 byglar. Det ska finnas en blindplugg, som man kan trycka dit isf. givaren om man t.ex. behöver ta bort givaren tillfälligt för t.ex. att plocka bort snäckor eller dylikt eller då man ska lyfta båten och inte vill riskera att givaren skadas. Allt kan hända, men jag har aldrig varit med om eller hört om att låsbyglarna till loggivaren har lossnat om de har monterats korrekt, ej heller att givaren havererar av ingen egentlig anledning så att det blir flöde genom den. Men här verkar ändå själva givaren ha blivit skadad. Det kanske har hänt om man har lyft båten utan att först ha tagit bort givaren och slinget har legat och tryckt på givaren, som ju sticker ut en bit.

I en så stor båt brukar man ha en elektrisk länspump med nivågivare som automatiskt ska sätta igång och som ska larma om det börjar komma in vatten i kölsvinet. Dessutom ska det finnas minst en och kanske 2 manuella pumpar. Jag såg inte att de använde någon pump över huvud taget.

Allt kan hända med en båt. Genomföringar innebär alltid en potentiell risk och ska kollas extra noga innan avfärd. De med slangar ska ha fungerande bordläggningsventiler om de ligger under vattenytan. Men en loggivare är inte kopplad till någon slang och har normalt ingen avstängningsventil.

Som standard har IF-båten 2 genomföringar med skrovventiler för självlänsarna. Det är vanligt att ventilerna har underhållits dåligt och att de har fastnat i öppet läge. Det är en säkerhetsrisk !
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av Zingoalla »

När jag sjösatte båten i fjol frågade kranföraren om han skulle hålla båten en stund för att kolla eventeullt vattenläckage. Behövs inte, svarade jag, det finns inga genomföringar. Men det gör det alltså, ska ta en titt i år vid sjösättningen och se så att vatten inte tränger in.

Mina ventiler till självläsnarna i sittbrunnen fungerar och går att öppna och stänga. Eftersom jag inte fattade att de gick att öppna och stänga med hjälp av rattarna i ruffen seglade jag hela förra säsongen med en ventil öppen och en stängd. Jag fattade först när jag tog upp den på land på hösten.

Ska man ha självläsnarna öppna eller stängda normalt sett?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av maja »

Man ska som regel ha dem öppna. Bara om slangen blir skadad och om därför vatten börjar läcka in i båten eller om man är många i sittbrunnen och man inte vill bli våt om fötterna ska man stänga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av IF 2719 »

Zingoalla, kryp in under sittbrunnen o kolla slangar o slangklämmor, att de ser fräscha ut. Vill minnas att Marek också skrivit på Forum hur man underhåller o smörjer ventilerna, så de inte ärgar ihop.

På min IF satt också 2 pluggade genomföringar i SB garderob, jag tror det var förberedelse till toa eller diskho. Jag skar bort dessa med rondell, slipade med kanterna snett och lade glasfiberväv från ut o insida, o spacklade till slut utsidan. Tror inte dessa pluggar riskerade brista eller läcka, men jag epoxybehandlade o då blev det enklare att ta bort. Enklare också med underhåll när botten är ren. Skulle önska att jag hade en logg, men har inte velat borra o fixa, så jag får nöja mig med GPS-logg i telefonen... Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av johan swe-1870 »

Om jag skulle hitta en gammal original mekanisk VDO sumlogg på min båt, skulle jag ta bort den och plasta igen hålet.

Jag tror att den loggen har en roterande wire inuti ett gummihölje mellan givare och räkneverk. Runt wiren finns nog ingen särskild tätning vid givaren, för att wiren ska rotera lätt. Det betyder att det står vatten inne i gummihöljet, vilket klart är en allvarlig säkerhetsrisk. Om höljet släpper från givarens insida eller givaren brister kommer det att rinna in ordentligt med vatten och sänka båten. Nån ventil för att stänga finns inte heller.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av jan00andersson »

Ang plasta igen hålet för loggen...
Efter sjösättning upptäckte jag ett litet läckage vid genomföringen till logg givaren.
Vår logg funkar inte och vi har fundering på att ta bort genomföringen o plasta igen hålet.
En fråga... Hur många lager glasfiber duk ska man lägga på insida/utsida för att det ska bli hållbart?
Funkar det med duk och polyester från Jula?
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Inlägg av Jim »

Jag har ingen erfarenhet av Julas polyester men det borde ju inte vara några problem att plasta igen ett litet hål under vattenlinjen med polyester. Personligen använder jag bara epoxi under vattenlinjen även om jag vet att det är att ta i.
Om du fasar av hålet ut och invändigt sen klipper du till glasfiber i små cirklar som passar i hålet och därefter ett gäng bitar som blir större och större som till sist är lika stort som du slipat ner fasningen på utsidan. På insidan kan du lägga några lager som även de bli större och större. Det som är absolut viktigast är att alla lager blir ”vått-i-vått”.
34F6170D-312A-4B34-A010-B85F43A7C217.jpeg
34F6170D-312A-4B34-A010-B85F43A7C217.jpeg (42.1 KiB) Visad 2894 gånger
28350C96-5C76-4F6A-9B99-F4DA9BEB0975.jpeg
28350C96-5C76-4F6A-9B99-F4DA9BEB0975.jpeg (61.28 KiB) Visad 2894 gånger
Jag har säkert lagat ett tiotal hål under vattenlinjen och aldrig haft några problem så länge jag gjort som jag beskrivit ovan. Det finns också en hel del bra videor eller gör-det-själv- beskrivningar på nätet där du kan hitta mer information.
Skriv svar