Förstagets längd?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av maja »

Du kan kolla med någon som seglar med Blixtsegel, t.e.x, Hans Martinsson från Oxelösund eller någon från Norrland.

En annan sak som kan hända när man ökar förstagslängden är att vantskruvarna till toppvanten bottnar. I så fall kan man korta toppvanten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av Andreas89 »

Min rigg har Furlex-rulle och profil som jag tänkt montera av till fördel för vanligt förstag. Längden på nuvarande arrangemang har varit bra så det är väl egentligen bara att mäta och beställa ett lika långt misstänker jag.

Dock funderar jag på det här med vantskruvens vara eller icke vara på förstaget. Vad finns det för argument för och emot?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av maja »

Om du behåller förstagslängden blir det ju inga konsekvenser på andra vant och stag. Om du lutar masten mer, kan topp- och undervanten bli för långa och tvärtom om kan hända om du minskar mastlutningen. Akterstagets längd brukar inte behöva ändras.

För att få bättre balans i båten, framför allt i lättvind och lätt mellanvind, brukar man luta masten bakåt en aning (cirka 2-2,5 grader). Men lutar man masten mycket, bör man även ha möjlighet att plana ut seglet ordentligt och kunna vagna ner storskotet för att minska rodertrycket i friskare vindar.

Själv anser jag att en förstagslängd i intervallet 8.20 - 8.40 meter är lagom i de flesta fall. Själv har jag 8.40 m och ingen vantskruv.

Vantskruven är bara till för att kunna ändra mastlutningen. Riggspänningen justeras med topp och undervant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av Nils D »

Finns det inte ytterligare en tänkbar anledning till att kunna justera förstagets längd. Det jag tänker på är att om ett nytt wirestag förlängs lite under belastning borde man kanske ha möjlighet att justera för detta efter en tids användning. Eller är den töjningen så liten att man inte behöver kompensera för den?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av Andreas89 »

Jag monterade av och mätte förstaget till 832cm och beställde ett nytt utan vantskruv på 835cm.

Sen får jag nog ha en 5cm toggle redo vid mastkranen för topp och undervantens vantskruvar byts från en storlek större till normalstora i och med bytet till danska röstjärn som bara rymmer 8mm bult. Vad jag kan minnas var de gamla skruvarna ganska långt inskruvade så det ska nog inte vara några problem men lika bra att ta höjd.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av maja »

Vad är normalstorlek för dig ?

För mig och mina Hasselfors vantskruvar är det 3/8 tum (=9,525 mm) för toppvanten och 5/16 tum (7,9375 mm)för undervanten. Dess riggbultar passar fint i originalröstjärnens U-byglar.

Har du haft större undervantröstjärn än de 8 mm diameters som brukar finnas frän början ?

Om man använder toggles, ska riggbulten för dessa ha minst lika stor diameter som vantskruvens riggbult.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av Andreas89 »

Jag menade de 5/16" och 3/8" som brukar rekommenderas här på forumet.

Jag har nu mätt de omärkta vantskruvar som kom med båten och deras gänga är visst 5/16" och 3/8", de är bara dels lite längre än en motsvarande Hasselfors och av någon anledning är riggbultarna lite grövre. De går inte att montera i ett danskt röstjärn, därav mitt första antagande att hela skruven var en storlek större.

Jag har införskaffat en uppsättning Hasselfors som åker på i vår. De är bara ett par centimeter kortare så det ska nog gå bra utan toggles. Jag minns bara inte riktigt hur mkt marginal jag hade i vantskruvarna i våras.
Senast redigerad av 1 Andreas89, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstagets längd?

Inlägg av maja »

De "danska" röstjärnen ska, enligt gällande tillverkningsritning, ha hål för riggbulten med diametern 8,3 mm. Det blir väl tight men inte för smalt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar