Tips på råttor till storskotsvagnen?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av Andreas89 »

På min båt fixeras storskotsvagnens position med clam cleats vertikalt monterade i sittbrunnens sarg. Jag gillar dem inte alls, tampen faller ur titt som tätt när det är slack i systemet och någon gast kommer åt endera ände av tampen. Det känns onödigt att behöva lägga energi på att undra ifall vagnen är fixerad.

Jag tänkte montera råttor istället i höst och funderar kring ifall Harken Micro (arbetslast 91kg, 2-6mm tamp) eller Harken Standard 150 (arbetslast 136kg, 3-12mm tamp) passar bäst?

Är inne på Micro varianten med Fast Release Fairleads (https://www.harken.com/productdetail.as ... &taxid=391) men tar gärna emot input för eller emot denna variant.
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av ingemar »

Hade exakt samma problem som du med kassa cleats som släppte i precis fel tillfälle varje gång. Bytte till de minsta servocleatsen (motsvarande Harken Micro) och det funkar perfekt. Tror att "Fast Release"-kärnkraftsverket är overkill, vagnen justeras nästan alltid när man sitter jämte i lovart. Den stora råttan är också overkill tycker jag.
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med.

Även på min båt satt sådana clamcleats till travarkontrollen när jag köpte den. Jag märkte också att de inte fungerar, så de byttes till små servocleats.

Min uppfattning är att clamcleats är en riktigt dålig produkt. Clamcleat kanske fungerar på vindsurfbräda eller Laser, men inte på en IF. Byt till en råtta med fjädrande käftar! Det fungerar mycket bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av Andreas89 »

Tack för feedback!

Då kör jag på de mindre råttorna.

Vad är det för fästelement som gäller när man skruvar i sittbrunnens kant?
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av ingemar »

För något med förhållandevis lite last som en råtta till skotvagnen räcker det med vanlig rostfri skruv. Förborra och skruva i glasfibern bara. Beroende på vad som är "bakom" kanske man även vill försäkra sig med sikaflex eller något annat tätningsmedel. I ditt fall är det väl kistbänkarnas utrymme, så det kanske inte spelar så stor roll. Är lasterna högre (t.ex. infästning för skotskena/röstjärn osv) brukar maskinskruv med mutter och stor bricka vara rekommendationen.
S-926
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag har normalstora cam cleats och den är enkel att sätta linan i, inte stor så det stör. Har inte bygel/fairlead för jag vill minnas att ett skot eller liknande fastnade i travarlinan i en gipp och då slets cam cleaten loss (om den inte har bygel så lossar den bara). Vi har ändlös lina till storskotsvagnen och det funkar bra. Linan ska vara lätt att lossa, inte för tung att vagna ned i hård vind och lätt att sätta i cam cleaten igen (utan att behöva titta om linan går rätt i skotlåset). Vi har 6mm lina. Har skruvat camcleaten med rostfri träskruv och samtidigt limmat med sikaflex.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar